کد مطلب: ۴۷۷۲۶۵

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیلی مطرح کرد:

پیش‌بینی خوش‌بینانه از بورس / در انتظار صعود دلاری بورس باشیم؟

پیش‌بینی خوش‌بینانه از بورس / در انتظار صعود دلاری بورس باشیم؟

آیا پس از افزایش قیمت دلار در بازار ارز سهام بورسی از این نوسان قیمت متاثر خواهند شد؟ انتظار سهامداران برای رشد شاخص بورس چقدر واقعی است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، آیا پس از افزایش قیمت دلار در بازار ارز سهام بورسی از این نوسان قیمت متاثر خواهند شد؟ انتظار سهامداران برای رشد شاخص بورس چقدر واقعی است؟

علی صادقین، مدرس و پژوهشگر اقتصادی به دنیای‌اقتصاد می‌گوید:‌ صعود پر قدرت شاخص بورس تهران در پی افزایش نرخ ارز سامانه نیما در کنار همبستگی بالای بورس و دلار، طی روز‌های آتی دور از ذهن نیست. با این حال سرمایه‌گذارانی که دید بنیادی و استراتژی نگهداری سهام را در دستور کار معاملاتی خود قرار دادند می‌توانند برندگان این روز‌های منفی بورس باشند.

وی ادامه می‌دهد: طی یک دهه اخیر بررسی‌های زیادی در این زمینه انجام داده‌ام. همبستگی بالای ۹۵ درصد بین دلار و شاخص کل بورس تهران داریم. به‌طور معمول با افزایش نرخ ارز شرکت‌های صادرات محور به‌طور مستقیم، شرکت‌های واردات‌ محور و تورم محور به‌طور غیر مستقیم از طریق افزایش نرخی که به واسطه افزایش نرخ ارز می‌گیرند EPS اسمی آنها شروع به رشد می‌کند. این همبستگی به عقیده بنده هیچ‌گاه منفی نبوده و به هیچ عنوان از بین نرفته است اما با یک وقفه اثر خود را در بازار سهام خواهد داشت.

صادقین تصریح کرد:بخشی از اتفاقاتی که این روز‌‌ها در بازار رخ می‌دهد اعم از نوع حمایت،‌ خرید و فروش، معاملات و رفتار حقوقی‌‌ها به نظر می‌رسد که دستوری و هدایت از سوی سیاست‌گذار بوده و بخش دیگر هم عزمی دست جمعی که این روز‌ها در بین سهامداران حقیقی بازار به وجود آمده است. رفتار این دست از سرمایه‌گذاران نشان می‌دهد که غالبا تمایل زیادی به ذخیره سود دارند. به‌هرحال اظهارنظر‌ها و سیاست‌های متناقض و بعضا اشتباهی که سیاست‌گذاران اقتصادی طی یک ماه گذشته نسبت به بازار سرمایه داشتند بازار را دستخوش تغییراتی کرد. متغیر نرخ ارز،‌ تورم و قیمت‌های جهانی که بیش از ۹۰ درصد رشد بازار سهام کشور را تضمین می‌کند زیر سایه ترس و عزم دسته‌جمعی بازار سهام پنهان شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روند فعلی بازار ارز به ویژه در روز‌های آتی، افزایش نرخ ارز سامانه نیما به تبع رشد نرخ ارز در بازار آزاد می‌تواند منجر به رشد دیگری در بازار سرمایه شود. صعود شاخص پرقدرت و احتمالا سقف‌های قبلی شاخص کل بورس تهران به‌طور مجدد تجربه شود. تا زمان انتخابات آمریکا رابطه بین نرخ ارز،‌ رابطه بین قیمت‌های جهانی، تورم، رشد نقدینگی، کسری بودجه زیر سایه ترس ناشی از سیاست‌های متناقض و ریزش بازار در بین سهامداران است، اما چندان به این متغیر‌ها توجه نمی‌شود. به عقیده بنده حرفه‌ای‌‌های بازار با رسیدن دلار به نزدیکی رقم ۲۷ هزار تومان خیلی فروشنده نخواهند بود.

آخرین اخبار درباره بازار سهام را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رستم كوشه نشين بانصد دستكاه شيراز

    الله اكبر بورس برواز كرد !صل علي محمد قاليباف مجلس خوش امد!!!!!

  • مجید

    دولت نباید میذاشت اعتماد مردم نسبت به بورس از دست بره ولی الان دیگه هرچقدر هم صعودی باشه همه دنبال این هستند تا ضررهاشون جبران شد بکشن بیرون. بنابراین احتمال صعود چشمگیر بورس مثل قبل بعید به نظر میرسه و فقط احتمال داره تا چند روز برای جلب مجدد اعتماد مردم صعودیش کنند. البته احتمال نوسان گیری مجدد حقوقی ها هم وجود داره ولی امیداوارم این دفعه حقیقی ها پیش دستی کنند و نگذارن دوباره حقوقی ها سرشون کلاه بذارن. من که اگر ضررم جبران شد میرم چون اعصاب ریزش مجدد و کلاهبرداری مکرر دولت را ندارم. این چند وقته از بس استرس کشیدم فکر کنم به اندازه ده سال پیر شدم.

    • ناشناس

      یاد پنج سالگیمون افتادم.قهر قهر تا روز قیامت

    • واقع بین

      شما برو به سلامت!
      ما صبر کردیم این روزها رو ببینیم نه اینکه بکشیم کنار.
      کدوم احمقیه که در حالتی که همه چی گرون شده و داره میشه
      دلار داره بالا میره.(لار صرافی 26.5و نیمایی هم میاد توی همون حد)
      کفسازی شاخص روی 1500 به خوبی انجام شده
      اصلاح سنگین سهام صورت گرفته
      حمایت دولت و مجلس و بورس و…همه دنبالشه بیاد بره بیرون؟حالا کجا بره؟
      من ماشین داشتم فروختم الان با این تورم و گرونی دوبرابر شده و دیگه نمی تونم بگیرمش
      فقط بورسه که از گرونی عقب افتاده
      سفت بچسبید به سهماتون به حرف دلال های حاشیه ساز هم اصلا پوش ندین

  • ناشناس

    تجارت. بهانه سانسور پیدا کردی که هرچی ضد بورس منتشر کنی هرچی حرف علمی و منطقی به نفع بورس سانسور کنی. افتر!ا؟ الفاظ رکیک؟!

    • تخریبچی

      نکنه می خواستی امروز هم تخریب کنی نشد.
      دلال ارز چی شده معاملات دلار رفت تو خنس پنسی؟
      بورس حرکتش رو شروع کرد با یک زیرساخت فوق العاده
      پله اول 1900
      پله دوم2100
      پله سوم 2400
      و
      .
      .
      .

    • درستچی

      آقای تخریبچی مراقب باش همینجوری که داری از پله های ترقی میری بالا یه دفعه زیر پاتو خالی نکنن با مخ …!!

  • ناشناس

    بالا رفتن دلار نیمایی صادراتی سبب افزایش درآمد و سود ریالی شرکتها است و شرکتها را به تولید و صادرات تشویق میکند

  • ناشناس

    من یه هفته دیگه منتظر میمونم هر روز وعده الکی خسته شدم میرم طلا بخرم