کد مطلب: ۱۶۳۵۷۱

بورس پس از سخنرانی ترامپ

بورس پس از سخنرانی ترامپ

نظرسنجی “تجارت‌نیوز” از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری خنثی در هفته جاری دارد.

پانیذ نوربخش: بازار سرمایه از مهم‌ترین ارکان یک اقتصاد است و افراد بسیاری به طور مداوم در حال رصد این بازار هستند. بدیهی است دسترسی به نظر خبرگان در قالب تحلیل یا پیش‌بینی بورس، از مطلوبیت ویژه‌ای برای فعالان و کنشگران این بازار برخوردار است.

در همین راستا، تجارت‌نیوز خدمت تازه‌ای را به علاقه‌مندان این حوزه ارائه می‌دهد. هر هفته دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس را در مورد وضعیت بازار سهام در هفته جاری جویا می‌شویم و در اولین ساعات شنبه هر هفته آن را در اختیار شما قرار می‌دهیم.22 مهر 96 نظرسنجی

نظرسنجی "تجارت‌نیوز" از چهره‌های شناخته شده، فعالان و تحلیل‌گران بازار سرمایه نشان از بازاری خنثی در هفته جاری دارد.

گروه‌هایی که اکثر بزرگان تحلیل بنیادی، تکنیکالی و اقتصادی کشور در مورد روند مثبت آن‌ها اتفاق نظر دارند به ترتیب فلزات اساسی، پالایشی‌ها و پتروشیمی‌ها هستند.
به گزارش "تجارت‌نیوز" در حال حاضر برجام مهم‌ترین اتفاقی است که وضعیت بنگاه‌های اقتصادی ایران را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در این راستادر هفته گذشته سرمایه‌گذاران بورس گوش به زنگ سخنرانی رییس جمهور آمریکا در خصوص وضعیت این توافق‌نامه و تأیید یا تکذیب از سوی وی بودند.

خروج از برجام یکی از وعده‌های انتخاباتی ترامپ بود. در حالی که روز پیش از سخنرانی در حوزه برجام، شاهد خروج آمریکا از یونسکو -دیگر وعده انتخاباتی ترامپ- بودیم اما این بار ترامپ جسور که با تصمیمات غیرعقلایی و محیرالعقول از قبل خودش را به جهان معرفی نموده، نه تنها از برجام خارج نشد بلکه سپاه را نیز به فهرست تروریستی اضافه نکرد.

سخنرانی ترامپ در شب گذشته استراتژی ایالات متحده آمریکا در خصوص مقابله با برجام را تا حد زیادی مشخص ساخت. رییس جمهور آمریکا عملا تصمیم‌گیری در خصوص برجام را به کنگره واگذار کرده است.

اگر چه آمریکا در توافق مانده است اما با اعمال تغییرات جدید در برجام به نوعی توپ را به زمین ایران می‌اندازد. علیرغم این‌که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند تغییر در متن توافق‌نامه به هیچ وجه امکان پذیر نیست، ترامپ اعلام کرده خواهان اصلاحات در متن توافق‌نامه و اضافه کردن برخی محدودیت‌ها از جمله فعالیت موشکی و مدت زمان اجرای توافق است.

بر این اساس، در صورت تصویب طرحی که ترامپ به کنگره معرفی کرده، ایران موظف است یا شرایط جدید را بپذیرد یا با تحریم‌های سخت‌گیرانه جدید مواجه شود.
بدین ترتیب اگر ایران طی 6 ماه آینده با محدودیت‌های جدید برنامه هسته‌ای موافقت نکند، با اقدامات تنبیهی جدید مواجه خواهد شد.

پس از اظهارات ترامپ عکس‌العمل اعضای توافق در راستای حمایت از برجام بوده است. در این راستا موگرینی اعلام کرده هیچ کشوری در دنیا نیست که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را زیر پا بگذارد. برجام در شورای امنیت سازمان ملل مصوب شده و لغو آن دست هیچ رییس جمهوری نیست. وی اضافه کرده است رییس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد ولی لغو برجام از اختیاراتش نیست.

همچنین در هفته گذشته شاهد رشد قیمت کامودیتی‌ها بودیم. مس توانسته به قیمت 6 هزار و 900 دلار در هر تن نزدیک شود و اوره آمریکا 20 دلار نسبت به هفته قبل از آن افزایش یافته است. نفت نیز همسو با دیگر کامودیتی‌ها افزایش قیمت را تجربه کرده‌ است.
همه این موارد عواملی بوده‌اند که اعضای نظرسنجی تجارت نیوز، این هفته نسبت به رشد قیمت سهام بورسی که از این کالاها تأثیر می‌پذیرند مثبت باشند.

چشم‌انداز هفتگی بورس

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/ دسته‌های پیش‌رو
1 حمید اعرابی فعالی و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی پتروشیمی‌ها (اوره‌ای‌ها)
2 ولید هلالات فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی پتروشیمی‌ها، فلزات اساسی
3 فردین آقابزرگی کارشناس ارشد بازار سرمایه خنثی پالایشی‌ها، فلزات اساسی
4 رحیم کریمی معاون گروه سرمایه‌گذاری سایپا خنثی معدنی‌ها، فلزات اساسی، پالایشی‌ها، تک‌سهم‌ها
5 محمد نوربخش مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری سرمایه و دانش خنثی تک‌سهم‌ها
6 مهدی میرزایی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه منفی تک‌سهم‌ها
7 مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه مثبت فلزات اساسی، پالایشی‌ها
8 میثم صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت خودرویی‌ها، تک‌سهم‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها
9 بهزاد صمدی فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه مثبت فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها
10 محمودرضا خواجه نصیری مدیرعامل تأمین سرمایه آرمان خنثی پالایشی‌ها
11 امیر مقدم فعال و تحلیل‌گر بازار سرمایه خنثی تک‌سهم‌ها

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.