خبر مهم:

کد مطلب: ۴۱۶۹۹۱

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

اقتصاد بریتانیا پس از پیروزی بوریس جانسون

اقتصاد بریتانیا پس از پیروزی بوریس جانسون

انتخابات عمومی پنج‌شنبه گذشته در بریتانیا برگزار شد و حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون پیروز این انتخابات شد. اما آیا نتیجه انتخابات می‌تواند بر اقتصاد بریتانیا تاثیرگذار باشد؟

به‌عقیده برخی تحلیلگران پس از چندین سال ریاضت اقتصادی، پیروزی حزب محافظه‌کار در بریتانیا (حزب توری) می‌تواند محرکی برای اقتصاد این کشور باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، انتخابات عمومی در بریتانیا روز پنج‌شنبه، دوازدهم دسامبر در انگلیس برگزار شد و حزب حاکم محافظه‌کار به رهبری بوریس جانسون موفق شد در این انتخابات رقیب اصلی خود یعنی حزب کارگر را شکست دهد. اما نتیجه این انتخابات چطور می‌تواند بر اقتصاد بریتانیا تاثیرگذار باشد؟

رشد اقتصادی

با توجه به رویکرد اکثریت نمایندگان محافظه‌کار، احتمالا خروج انگلیس از اتحادیه اروپا سرانجام تا پایان ژانویه 2020 محقق خواهد شد.

بوریس جانسون وعده داده است تا دولت جدید تمام انرژی خود را در جهت رشد اقتصادیِ متوقف‌شده متمرکز کند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام، بریتانیا موفق شد تا در سه‌ماهه سوم سال از وقوع رکود اقتصادی جلوگیری کند؛ با این حال هنوز علائم فزاینده‌ای از کندی فعالیت بخش‌های مختلف اقتصادی در سال جدید وجود دارد.

تولید ناخالص داخلی که در سه ماهه دوم سال 0.2 درصد کاهش یافته بود، در بازه زمانی جولای-سپتامبر 0.3 درصد بهبود یافت. این در حالی است که در ماه اکتبر، بخش تولید و ساخت‌وساز در بریتانیا دچار رکود شد.

بانک انگلستان (Bank of England)، رشد اقتصادی 1.4 درصد را برای این کشور در سال 2019 پیش‌بینی کرده است. این رقم اما در سال 2020 به 1.2 درصد کاهش خواهد یافت.

جاسپر لاولر، مدیر تحقیقات در گروه سرمایه لندن در گزارشی نوشته است: این یک پیروزی در جهت ثبات نسبی اقتصاد بریتانیا پس از برگزیت است. این خبر خوشایندی برای سرمایه‌گذارانی است که در انتظار وضوح و شفافیت سیاست‌های بریتانیا در مسیر خروج از اتحادیه اروپا هستند.

به‌گفته او، محافظه‌کاران طی یک دهه بحران مالی جهانی، شاهد ریاضت اقتصادی بوده‌اند؛ حالا اما جانسون وعده داده است که هزینه‌ها برای خدمات عمومی را افزایش دهد و میلیاردها پوند در این بخش تزریق کند.

در عین حال، حزب حاکم توری اعلام کرده است که قصد ندارد سه نوع مالیات اصلی در این کشور، یعنی مالیات بر درآمد، مالیات بر فروش و سهم بیمه ملی در جهت مزایای دولت را افزایش دهد.

به‌عقیده کارشناسان، چشم‌انداز اقتصادی انگلیس به برخی دیگر عوامل بیرونی از جمله اختلافات تجاری چین و آمریکا و آهسته شدن رشد اقتصادی جهان بستگی دارد.

یکی از برنامه‌های محافظه‌کاران این است که مالیات برای شرکت‎‌های سرمایه‌گذاری خارجی یا افراد خارجی که در بازار املاک این کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند را افزایش دهند.

اطمینان کسب‌وکارها

مدیران بخش تجاری روز جمعه از جانسون خواستند تا ضمن تحریک اقتصاد متوقف‌شده این کشور، شفافیت و اطمینان خاطر بیشتر در مورد توافق برگزیت ارائه دهد.

کارولین فیربرن، دبیر کل کنفدراسیون صنایع انگلیس، گفته است: پس از سه سال بن‌بست سیاسی، نخست‌وزیر وظیفه و تعهد مشخصی برای اداره کشور دارد. کسب‌وکارها در سراسر انگلستان از او می‌خواهند تا با استفاده از جایگاه خود، اعتماد را در اقتصاد کشور احیا کند و چرخه عدم قطعیت را بشکند.

او همچنین خاطرنشان کرده است: اطمینان اولیه در مورد برگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) امری حیاتی است. بنگاه‌های اقتصادی اقدامات لازم در جهت آماده‌سازی برای برگزیت را انجام خواهند داد اما آنها می‌خواهند بدانند که آیا سال آینده با چالش بزرگ «برگزیت بدون توافق» مواجه خواهند شد یا نه.

جاناتان گلدارت، مدیر کل موسسه مدیران (Institute of Dirctors) هم گفته است: در حال حاضر شرکت‌های انگلیسی نیاز به شفافیت دارند. واقعیت این است که برای مدیران و کارآفرینان وعده «انجام برگزیت» تنها زمانی معنا پیدا می‌کند که جزئیات روابط آینده بلندمدت ما با اتحادیه اروپا مشخص شود.

بازار سهام و پوند

پیروزی حزب محافظه‌کار در این انتخابات موجب شد پوند به بالاترین سطح 18 ماه گذشته در برابر دلار و به بالاترین سطح از زمان برگزاری رفراندوم برگزیت (ژوئن 2016) در برابر یورو برسد.

شاخص FTSE100 (شاخص بازار سهام لندن) در ساعات ابتدایی معاملات روز جمعه با رشد قیمت پوند و تاثیر آن بر شرکت‌های بزرگ صادرکننده کاهش یافت، اما خیلی زود بار دیگر صعود کرد.

با وجود تاکید جانسون مبنی بر توافق‌نامه جدید تجاری با اتحادیه اروپا تا پیش از دسامبر 2020، کارشناسان هشدار داده‌اند که قسمت سخت مذاکرات مربوط به برگزیت با اتحادیه اروپا تازه آغاز شده است.

به‌گفته تحلیلگران، ارزش پوند شاخص بهتری برای اندازه‌گیری سلامت اقتصادی بریتانیا در مقایسه با بازار سرمایه که در آن بیشتر معاملات دلاری انجام می‌شود، است.

در عین حال، نهایی کردن یک توافق تجاری با اتحادیه اروپا برای کانادا هفت سال طول کشید. هر نوع تاخیر در این زمینه برای بریتانیا هم منجر به کاهش ارزش پوند خواهد شد. بنابراین وعده‌های دولت بریتانیا برای امضای توافق تجاری با اتحادیه اروپا تا پیش از دسامبر 2020 امید واهی به نظر می‌رسد.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.