کد مطلب: ۳۱۹۱۶۸

بررسی تجارت‌نیوز از تورم مهر ماه نشان می‌دهد:

بیشترین تورم برای خانوار با کمترین درآمد

بیشترین تورم برای خانوار با کمترین درآمد

بیشترین تورم ماهانه در مهر ماه سال جاری به کم‌درآمدترین دهک جامعه تعلق داشته است.

مرکز آمار کشور ماهانه آمارهای مربوط به تورم دهک‌های هزینه‌ای را منتشر می‌کند و نحوه اثرگذاری تغییرات شاخص را در دوره‌های ماهانه و سالانه بر دهک‌های هزینه‌ای جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آمارهای مرکز آمار نرخ تورم سالانه در کل کشور در مهر ماه سال 1397 معادل 13.4 درصد اعلام شده است که بیشترین تورم با 14.3 درصد به دهک‌ دهم و کمترین تورم با 12.7 درصد به دهک اول تعلق دارد.

همچنین تورم نقطه‌ای مهر ماه سال جاری در بین دهک‌های هزینه‌ای 2.7 درصد شکاف را در خود جای داده است. کمترین تورم نقطه‌ای با 32.6 درصد مربوط به دهک اول و بیشترین تورم نقطه‌ای با 35.3 درصد مربوط به دهک دهم است.

فاصله تورم نقطه‌ای بین دهک‌ها پایین و بالای جامعه در مهر ماه سال جاری نسبت به ماه قبل 2.8 درصد کاهش داشته که نشان می‌دهد دهک‌های کم‌‌درآمد جامعه به اندازه دهک‌های پردرآمد متحمل تورم شده‌اند که این موضوع در بخش تورم خوراکی‌ها کاملا مشهود است.

تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در بین دهک‌های پایین جامعه در مهر ماه سال جاری مقدار بیشتری را نسبت به دیگر دهک‌ها به خود اختصاص داده است. کمترین تورم نقطه‌ای خوراکی‌ها در مهر ماه سال جاری با 46 درصد به دهک نهم و بیشترین مقدار آن با 47.8 درصد به دهک سوم مربوط است؛ تا پیش از این بالاترین تورم خوراکی‌ها به دهک‌های بالایی جامعه تعلق داشت.

2.3

همچنین بیشترین تورم ماهانه در مهر ماه سال جاری به کم‌درآمدترین دهک جامعه تعلق دارد؛ به طوری که، تورم ماهانه دهک اول 7.9 درصد بوده که طی یک‌سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

7.9

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.