کد مطلب: ۴۰۲۴۰۵

کاهش فاصله تورمی بین دهک‌های درآمدی / مسکن و انرژی دارای بیشترین سهم تورم ماهانه

کاهش فاصله تورمی بین دهک‌های درآمدی / مسکن و انرژی دارای بیشترین سهم تورم ماهانه

فاصله بین تورم دهک‌های مختلف درآمدی در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل کاهش 0.6 درصدی داشته و تورم نقطه‌ای همه 10 دهک درآمدی کاهش یافته که در کمترین مقدار افت حدود شش پله‌ای داشته است. همچنین در تورم ماهانه ماه قبل گروه مسکن و انرژی بیشترین سهم را دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام مرکز آمار ایران نرخ تورم سالانه منتهی به شهریور ماه سال جاری به بالاترین سطح تاریخی خود معادل ۴۲٫۷ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل ۰٫۵ درصد افزایش یافته است.

تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور ماه امسال نسبت به ماه قبل با افت قابل توجهی در بین دهک‌ها مواجه شده است. به عبارتی این شاخص نسبت به مرداد ماه در کمترین مقدار افت حدود شش پله‌ای داشته و همه‌ی خانوارهای کشور فشار تورم نقطه‌ای کمتری را در شهریور ماه نسبت به مرداد ماه متحمل شده‌اند.

تورم سالانه این دهک‌ها در بازه اعدادی 42.6 و 44.9 درصدی قرار دارد که خانورهای با درآمد بالا با تورم 44.9 درصدی در 12 ماهه منتهی به شهریور ماه امسال بیشترین افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی را تحمل کرده‌اند، دهک اول و کم‌درآمد نیز تورم 42.6 درصدی داشته‌اند.

براساس آمارهای مرکز آمار ایران، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به 2.3 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل که 2.9 درصد بوده، معادل 0.6 واحد درصد کاهش داشته است؛ همچنین فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل افزایش 0.3 درصدی و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» افت یک واحد درصدی داشته است.

تورم سالانه گروه خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات برای دهک دهم در ماه قبل به رقم 65.8 درصدی رسیده که این گروه برای دهک اول معادل 58.9 درصد است، این تورم در گروه کالاهای غیرخوراکی و خدمات بین 29.4 درصد برای دهک اول تا 40.2 درصد برای دهک دهم است.

در بین 10 دهک درآمدی بیشترین افت تورم نقطه‌ای از ان دهک دهم است که این شاخص با افت 9 پله‌ای از رقم 42.9 درصدی در مرداد ماه به رقم 33.8 درصدی رسیده است.

دهک ششم در شهریور ماه بیشترین تورم ماهانه را به رقم 0.54 درصدی داشته است و دهک اول با تورم 0.09 درصدی کمترین افزایش قیمت کالاهای و خدمات مصرفی را تجربه کرده است.

در بین انواع کالاها و خدمات مصرفی گروه مسکن و انرژی بیشترین سهم را از تورم ماهانه شهریور ماه امسال برای همه‌ دهک‌های درآمدی داشته است، یعنی در این گروه بیشترین افزایش قیمت را داشته‌اند؛ سهم این گروه از تورم ماهانه دهک اول 0.88 درصد و برای دهک دهم 0.57 درصد بوده است. اما سهم گروه خوراکی و آشامیدنی برای همه‌ دهک‌های درآمدی در ماه مذکور منفی بوده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.