کد مطلب: ۷۲۸۶۳۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تعلل دولت دردسرساز شد/ هیچ شرکتی طرح جهش مسکن را بیمه نمی‌کند!

تعلل دولت دردسرساز شد/ هیچ شرکتی طرح جهش مسکن را بیمه نمی‌کند!

با وجود آغاز طرح جهش مسکن ملی توسط دولت رئیسی، همچنان هیچ یک از شرکت‌های بیمه حاضر نشده‌اند ساختمان‌های این ابرپروژه را بیمه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حواشی و ابهامات طرح جهش مسکن، ابرپروژه ابراهیم رئیسی که یکی از بزرگترین وعده‌های انتخاباتی وی بود، همچنان ادامه دارد. یکی از ابهامات مهمی که پیرامون این طرح وجود دارد، بحث بیمه ساختمان‌هایی‌ست که قرار است ساخته شوند. موضوعی که با توجه به تجربه تلخ مسکن مهر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وعده ساخت چهار میلیون مسکن به کجا رسید؟

ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، وعده‌ای بود که ابراهیم رئیسی در تبلیغات و مناظرات تلویزیونی پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 مطرح کرد. رئیسی پس از انتخابات هم بارها بر اجرای این طرح تاکید کرد.

با این وجود، حالا که بیش از یک سال از آغاز به کار دولت سیزدهم می‌گذرد، نه تنها یک واحد مسکن هم در قالب طرح جهش مسکن ساخته نشده، بلکه آغاز این پروژه عظیم با حواشی بسیاری همراه بوده است.

شرکت‌های بیمه زیربار بیمه کردن ساختمان‌ها نمی‌روند

نهضت ملی مسکن در حالی کلید خورد که هیچ برنامه‌ای برای بیمه کردن ساختمان‌هایی که در این طرح ساخته می‌شوند، وجود نداشت.

گرچه در اردیبهشت ماه امسال، محمود محمودزاده معاون سابق مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، از امضای تفاهم‌نامه‌ای خبر داد که طی آن، مقرر شد که ساختمان‌های طرح جهش مسکن از سه تا 10 سال بیمه کیفیت شوند.

با این وجود، بررسی‌ها نشان می‌دهند که هنوز هیچ یک از شرکت‌های بیمه، زیر بار پوشش ریسک این طرح نرفته‌اند و قراردادی در این خصوص امضا نشده است.

چرا طرح جهش مسکن بیمه نشد؟

علاوه بر ریسک‌هایی متعددی که پیرامون طرح جهش مسکن وجود دارند، تعلل دولت برای بیمه کردن این ساختمان‌ها، یکی از دلایلی است که سبب شده شرکت‌های بیمه تاکنون به این طرح ورود نکرده باشند.

این در حالی است که با توجه به تجربه تلخ مردم از طرح مسکن مهر، دولت باید زودتر از این‌ها فکری به حال بیمه کردن ابرپروژه خود می‌کرد.

ایمنی پایین مسکن مهر تجربه نشد؟

طرح مسکن مهر که ایده محمود احمدی‌نژاد برای خانه‌دار کردن مردم بود نیز موجی از انتقادات را در پی داشت. علاوه بر بحث‌های بسیاری که پیرامون نحوه تامین مالی این طرح، آسیب‌های تورمی آن و دیگر موارد وجود داشت، کیفیت واحدهای ساخته شده در این طرح نیز مورد انتقادات بسیاری قرار گرفت.

بحث‌ها درباره کیفیت و ایمنی پایین مسکن مهر در زمان زلزله سال 1396 کرمانشاه به اوج خود رسید. به طوری که حسن روحانی در بازدید از کرمانشاه پس از زلزلهُ اذعان کرد که خانه‌های مردم که در کنار خانه‌های مسکن مهر بود حتی شیشه‌هایش هم نشکسته بود اما خانه‌های مسکن مهر تخریب شده بودند.

کاهش ریسک قبل از وقوع حادثه

در شرایط کنونی، این نگرانی از کیفیت ساختمان‌های ساخته شده درباره طرح جهش مسکن هم وجود دارد. با این حال، از آنجا که یکی از نقش‌های صنعت بیمه، کاهش ریسک قبل از وقوع حادثه است، بیمه کردن ساختمان‌هایی که قرار است ساخته شوند، می‌تواند بر کیفیت آنها نیز تاثیرگذار باشند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.