کد مطلب: ۷۲۸۴۸۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

رشد تورم ماهانه در مهر ماه / نقدینگی به ۵۶۷۶ همت رسید

رشد تورم ماهانه در مهر ماه / نقدینگی به 5676 همت رسید

بر اساس گزارش بانک مرکزی، با وجود کاهش تورم‌های سالانه و نقطه به نقطه، تورم ماهانه در مهر ماه صعودی شده است. نقدینگی و پایه پولی نیز روند صعودی خود را ادامه دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی با انتشار گزارشی، به بررسی مهم‌ترین تحولات اقتصاد کلان از جمله آمار تورم و متغیرهای پولی در مهر ماه 1401 پرداخت.

تورم سالانه و نقطه به نقطه چقدر رشد کرد؟

بر اساس گزارش بانک مرکزی ، نرخ تورم سالانه در مهر ماه سال جاری عدد 39.6 درصد را ثبت کرد که از افت اندک 0.1 واحد درصدی نسبت به شهریور ماه حکایت دارد.

از سوی دیگر، تورم نقطه به نقطه نیز در مهر ماه نسبت به شهریور 0.2 واحد درصد کاهش یافت و به 44.7 درصد رسید. ثبت این رقم، به این معناست که خانوارهای ایرانی در مهر ماه امسال، برای خرید یک سبد ثابت از کالاها و خدمات باید 44.7 درصد بیشتر از مهر ماه 1400 خرج کنند.

افزایش سرعت رشد تورم ماهانه

طبق اعلام بانک مرکزی، با وجود کاهش تورم‌های سالانه و نقطه به نقطه، تورم ماهانه در مهر ماه صعودی شد و با افزایش 0.3 واحد درصدی به 2.9 درصد رسید.

همچنین تفکیک تورم ماهانه به دو گروه کالا و خدمات، از کاهش 0.3 واحد درصدی تورم کالا و افزایش 1.4 درصدی تورم خدمات خبر می‌دهد. به طوری که تورم ماهانه گروه کالا به 1.6 درصد و گروه خدمات به 5.2 درصد رسید.

صعود نقدینگی و پایه پولی ادامه دارد

بر اساس گزارشی که بانک مرکزی منتشر کرده است، نقدینگی در پایان مهر ماه امسال به 5676 هزار میلیارد تومان رسید. به این ترتیب حجم نقدینگی از ابتدای سال جاری 17.5 واحد درصد رشد کرده است. به علاوه نقدینگی نسبت به مهر ماه سال 1400 با افزایش 34.3 واحد درصدی مواجه شد.

حجم پایه پولی نیز از ابتدای سال با رشدی 18 درصدی همراه شده و به 712 هزار میلیارد تومان رسیده است. رشد حجم پایه پولی در مقایسه با مهر ماه سال گذشته نیز به 34.5 درصد رسید.

لازم به ذکر است که گزارش منتشر شده توسط بانک مرکزی، تنها آمار و ارقام کلی متغیرهای پولی مهر ماه را در بر دارد و برای بررسی دقیق‌تر این متغیرها، منتظر انتشار گزارش مفصل بانک مرکزی از گزیده آمارهای اقتصادی مهر ماه 1401 باشیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.