کد مطلب: ۵۰۲۸۷۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بی‌اعتمادی برای خرید ETF دولتی / چرا مردم از دارا دوم استقبال نمی‌کنند؟

بی‌اعتمادی برای خرید ETF دولتی / چرا مردم از دارا دوم استقبال نمی‌کنند؟

با وجود سیگنال‌های مثبت از جمله تزریق واکسن کرونا که اندک جهشی در سهم‌های دارویی در پی داشت اما شاخص کل برخلاف روز گذشته با روند نزولی امروز را به پایان رساند.

سارا صفاری: اعلام خبر عرضه صندوق دارا دوم از سوی وزیر اقتصاد تا پایان سال جاری که با دریافت کارت زرد وی از سوی مجلس به سبب دلایل ناکافی واگذاری شرکت نیشکر هفت تپه، همراه شد واکنش منفی مخاطبان تجارت‌نیوز را در پی‌داشت.

به اعتقاد کارشناسان در حالی که در شرایط سلامت بازار بورس، وجود سیگنال‌های مثبت می تواند روند بازار سرمایه را به سوی صعود سوق دهد اما به دلیل نبود پول در بازار سهام خبرهای عرضه اولیه نیز تاثیر چندانی در این بازار ندارد. هر چند مخاطبان تجارت‌نیوز معتقدند این نبود پول نیست که بازار سرمایه را از رونق انداخته بلکه عدم اعتماد مردم و دستوری بودن و رانت‌های اطلاعاتی بورس ایران است که حتی با وجود آموزش، سهامدار خرد قادر به پیش بینی درست و عرضه و تقاضای به موقع نیست.

با وجود سیگنال‌های مثبت بازار امروز از جمله واکسن کرونا که اندک جهشی در سهم‌های دارویی در پی داشت اما شاخص کل برخلاف روز گذشته با روند نزولی امروز را به پایان رساند.

واکنش برخی مخاطبان تجارت‌نیوز که اکثرشان تجربه خرید عرضه‌های اولیه را داشتند در خصوص اظهارات امروز وزیر اقتصاد را می‌خوانیم:

مسئولین مریخی

«بگذارید چند میلیون سودی که از حمایت دولت از بورس و صندوق پالایشی بدست آوردیم خرج کنیم بعد دارا دوم عرضه کنید. ما گنجایش این همه خوشی در یک سال را نداریم!!!»

«دیگه از این عرضه‌ها حرف نزنید همون یه بار افتادیم تو چاله برا هفت پشتمون بسه20 میلیون پالایش خریدم الان شده 16 میلیون میذاشتم تو بالشت به روش ننجون خدا بیامرزم الان همون 20 میلیونو داشتم»

«پول خود را به بورس بسپارید و بروید و دیگر خبر پولتان را نگیرید تازه فهمیدن شما چی!»

«بورس ایران شده جای نوسان‌گیری دولت، حقوقی‌ها و کسانی که به کارگزاری‌ها و سازمان بورس وصل هستند .خیلی ساده است و تا وقتی این نوسانگیری باشه بورس همینه. بهترین کار بستن حساب نوسانگیرها برای یک ماه است»

«خواب دیدی خیر باشد جناب دژپسند مردم دوبار از یه سوراخ گزیده نمی‌شوند»

«من سهامدار صندوق پالایشی یکم هستم سه ماه است که پولم بلوکه شده و فعلا هم که دارم ضرر میدم. از خرید از شما پشیمونم. اگر این سهم‌ها سود ده بودن که خودتون نگهشون می‌داشتید.»

«یا خدا، این‌ها هنوز فکر می‌کنن با این وضع پالایشی ‌یکم مردم ازشون دارا دوم می‌خرن؟!!انگار مسئولین کره مریخن.»

سهام خریدیم ضرر کنیم!

«وقتی میاد پایین میگن طبیعیه وقتی میره بالا میگن غیر طبیعیه!یه جا بگو این ملت واسه ضرر کردن سهام خریدن و خلاص! سهم‌های کوچک رو هم با قلع و قمع کردن و دستکاری در معاملات بستین بلکه شاخص کل به طور مصنوعی بالا بره و سهام دولتی شاخص‌ساز رو بندازین به ملت!
تجربه نشون داده که دستکاری سلیقه‌ای قوانین بورس و اخلال در روال عادی بازار موجب بی‌اعتمادی و خروج سرمایه است »

« تو سهم پالایش بعد از ۴ ماه ۸۰۰ هزار توی ضررم حاضر نیستین همون ۱۰ هزار تومن از ما بخرین پول خودمون رو بدین. الانم خبر دارا دوم رو مطرح می‌کنید! مردم پول مفت ندارن زحمت کشیدن پول در‌آوردن به جای این که تو دوران کرونا دست مردم رو بگیرین جیبشون رو زدین»

مسئولین اول سقف می زنند بعد ستون!

«کدام خصوصی‌سازی شرکت‌های ورشکسته و بدون آینده را با مدیریت خودشان و بستگانشان به ملت می‌فروشند و مردم را فقط شریک ضررهایشان می‌کنند. شما صندوق‌های دارایکم و پالایشی را درست کنید صندوق‌های دیگر پیشکش!. مگر می‌شود اول سقف ساختمان را کار کنیم بعد پی ریزی و ستون و دیوار بزنیم دراین مملکت تمام کارها به مانند همین موضوع است.»

صدایی که به جایی نمی رسد

«مگه میشه یه روز یه سهمی مثبت ۸ بخوره و روز دیگه منفی 8 این چه فسادیه! خوب دارن از مردم دزدی میکنن. بعدش میگن بیاین تو کشور خودتون سرمایه‌گذاری کنید. در بورس که جیب مردمو خالی می‌کنند، خودرو که چون مال خودشونه نمی‌ذارن ارزون بشه، دلار که چون به نفعشونه نمیذارن از ۲۵ پایین‌تر بیاد، مسکن که باید میلیارد داشته باشی که بتونی خونه بخری، این از گرونی لوازم خونه، لپ تاپ و…….
بخدا عمرمون تو این مملکت به فنا رفت. صدامونم به هیج جا نمی‌رسه . هم دنیامونو از دست دادیم و هم دینمون.»

«بازار بورس اصلا عادلانه و درست نیست
۱_ چون حقوقی امکانات و اطلاعاتی داره که اصلا حقیقی نداره
۲_ حقوقی تسلط کامل بر حقیقی داره
۳_حقوقی همزمان با کد حقیقی خرید و فروش می‌کنه
و…….
درنتیجه مثل این هست که در بازی فوتبال چشم تیم مقابل باز باشه و شما را مجبور کنند با چشم بسته بازی کنید.»

«دولت به جای این که سهام‌های خودش را به بازار بورس عرضه کند، پول به بازار بورس تزریق کند تا این بازار جون بگیرد. دوم این که این چه بازی است که عرضه اولیه ها ۵۰ درصد سود می‌دهند بعد صف فروش می‌شود و هر چه سود داده است را پس می‌گیرد. سوم این که بازارگردان‌ها مگر نباید صف‌های فروش را جمع کنند و خرید کنند، آن‌ها فقط در مثبت‌ها می‌فروشند و بعد به اصطلاح خالی می‌کنند»

«تا زمانی که دولت در بورس واسه تامین اعتبار بودجه دخالت کند، وضع از این بهتر نخواهد شد .دولت با این بورس اعتماد صددرصدی نزد مردم از دست داده است.در کل فاتحه بورس باید خوانده شود، برای همیشه»

آخرین اخبار بورس را در صفحه اختصاصی بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دوستان الکی جو ایجاد نکنید من دارایکم و پالایشی یکم نخریدم ولی وقتی صحبت میشد که همه گلایه میکردم صحبت دوستان رو میخونم شما همون هوایی هستید که روزی که پذیره نویسی شروع بشه اولین نفر تو صف هستین و گرنه کی می‌تونه این همه واحد از این سهام رو بخره بعد هم معلوم میشه توی دو روز اول همش رو مردم خریدن پی لااقل به خودتون رحم کنید و اینجا منفی ندین تا وقتی که خریدید پشیمون نشید.
    مطمئنم باشید دارا دوم از پالایشی یکم هم بدتر میشه

  • مرتضیممم

    مردم مظلوم گرفتار رقبت وحسادت حذفی توسط کوتلھ ھا ی مثل دژپسند و زنگھ ھستن

  • فرنام

    به سختی تعجب میکنم از اینکه دولت به راحتی انواع تخلف اقتصادی کرده و بخصوص تو بورس اینهمه دست برده این به کنار یعنی سایر قوا و مراجع قانونی آیا این تخفات رو نمیبینن؟ آیا براشون اهمیت نداره؟ آیا چاره ای دیگه ندارن؟ آیا امتحان الهیه؟ آیا همه چیز کاملا طبیعیه و ما پر توقعیم؟ آیا همه چیز هماهنگ شده هست؟ آیا ما خوابیم؟ آیا عجیب نیست قیمت ماکارونی دو برابر بشه ولی سهام همون شرکت نصف بشه؟ آلیس کجایی سرزمین عجایب اینجاست.

  • ناشناس

    پالايشي رو با سي درصد(30%) تخفيف فروختن به ملت هميشه در صحنه ، بعد دو ماه خورده اي نماد بازشد با با زيان 35 درصدي اين به چه درد مردم ميخوره ؟ آخه نامسلمون چرا بعنوان دولت دست تو جيب مردم ميكني ؟

  • من چی می گم

    بورس خوب است
    بورس بهتر می شود
    بورس باید خوب باشد

  • ناشناس

    چرا دارا دوم میخواد بیاد
    یا نمیفهمید مردم … فرض کردید
    دلیل دوم خبر دارید این چند ماه آخر سال بازار رشد میکنه

  • مهدی

    این همه اومدند از پالایشی تبلیغ کردند تازه منت گذاشتند با 30درصد تخفیف بهمون عرضه کردند بعد ازچهار ماه 25درصد هم ضرر نصیبمون شده خداوند بانی این ضرر را نابود کنه

  • ناشناس

    خدا از سرتون نگزره . اشک و اه پشتتونه. وعده شما و دون پاشیدن به دارا یکم . جبران خواهبد کرد . مردم بی اعتماد کردید

  • ناشناس

    جیبمونو زدند حرفم بزنیم بلاک میشیم مثل تو سایت ره آورد 365 حرفی از حقوقی بزنی سریع بلاک میشی

  • pedarkhande

    به اعتقاد من دلیل اینکه از عرضه اولی های جدید استقبال نمی شه اینکه کهنه کارهای بازار سرمایه از یک ترفند ساده و قدیمی دارن برای چندمین بار استفاده میکنن و اون اینکه شرکتها و صندوقهایی رو که در سالهای گذشته ثبت کردن و پرورش دادن وارد عرصه میکنن با یک سابقه خوش نام که هیچ کاری نکرده و فقط ثبت شده مثل موسسات مالی که همه شاهد ظهورشون و ورشکستگی هاشون بودیم بطور مثال بانک صادرات بدهی ها ی خودش و در پارسیان حل کرد و پارسیان با جذب سرمایه از طریق کاسپین برای پر کردن این بدهی فرصت ایجاد کرد و در نهایت سرمایه گذار حقیقی و خورد یه مدت سرمایه اش بدون سود بلوکه و در اختیار غولهای بازار سرمایه قرار گرفت در تصمیم گیری ها به نظرم تحقیق سوابق مهمه که قابل دسترسی نیست مثل کاندیداهای پستهای مهم کشور براتون ارزوی موفقیت دارم