کد مطلب: ۲۸۱۵۶۶

بی‌حسی نماگرها در برابر گرانی

بی‌حسی نماگرها در برابر گرانی

ضرباهنگ قیمت کالاها تندتر از همیشه به صدا درآمده، از خوراکی‌ها تا مسکن و خدمات مصرفی همه با موج افزایش قیمتی روبه‌رو بوده‌اند و تورم تک‌رقمی که بعد از 26 سال در سال 95 در اقتصاد ایران اتفاق افتاد، برای اقتصاد امروز ایران تصویر دوری است.

مرکز آمار نرخ تورم تیرماه را همچنان تک‌رقمی اعلام کرده، اما این نرخ‌های اعلامی مورد تایید بسیاری از کارشناسان اقتصادی نیست و با توجه به شیب افزایش قیمت‌ها این اعداد را غیرواقعی می‌دانند. آشفتگی بهای کالاها و خدمات مصرفی را می‌توان در اختلافات آماری دو مرجع آماری که یادآور اواسط دهه 80 است نیز مشاهده کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی‌که فاصله آماری بین بانک مرکزی و مرکز آمار در دو سال گذشته به کمترین حد خود رسیده بود، در آخرین نرخ تورم اعلامی این دو نهاد، اختلاف زیادی مشاهده می‌شود. درحالی‌که بانک مرکزی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه (ماه اخیر نسبت به ماه مشابه سال گذشته) تیرماه سال جاری را 18 درصد اعلام کرده، مرکز آمار عدد 13.8 درصد را برای آن ثبت کرده و نرخ تورم 12ماهه منتهی به تیرماه در محاسبات بانک مرکزی 10.2 درصد و در اطلاعات مرکز آمار همچنان تک‌رقمی است؛ 8.7 درصد.

بسیاری از کارشناسان معتقدند حتی اگر آمار و ارقام تورم دست‌کاری هم نشده باشد، برای مردم باورپذیر نیستند، اما در همین آمارهای اعلام‌شده از سوی بانک مرکزی به‌عنوان نهاد مورد قبول مجامع بین‌المللی، می‌توان تا حدی چگونگی وضعیت اقتصادی در ماه‌های اخیر را جست‌و‌جو کرد. تورم نقطه‌به‌نقطه تیرماه به 18 درصد رسیده و در این میان بیشترین نرخ تورم مربوط به دخانیات است که نسبت به ماه پیش 72.4 درصد افزایش داشته و هزینه‌های خوراکی نسبت به خرداد 25 درصد افزایش را تجربه کرده است.

نرخ تورم به معنای شیب افزایش قیمت‌ها و نه درصد گرانی است، اما نرخ‌های اعلامی با روند افزایش قیمت‌ها در بازار هم‌خوانی ندارد؛ همچنان که نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه مسکن 10.9 درصد اعلام شده، اما قیمت‌ها در بازار مسکن به گفته رئیس اتحادیه املاک‌داران حدود 40 تا 50 درصد بالا رفته است.

منبع: شرق

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.