خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۲۸۴۱

تابش: تضمین سپرده ارزی به تایید سران سه قوه رسید

تابش: تضمین سپرده ارزی به تایید سران سه قوه رسید

نماینده مجلس در شورای پول و اعتبار تاکید کرد که تضمین حاکمیتی برای سپرده‌های ارزی انجام شده است.

محمدرضا تابش با اشاره به بخشنامه بانک مرکزی برای سپرده‌های ارزی، اظهارداشت: در گذشته در زمینه سپرده ارزی تجربه‌ای داشتیم که موج بی‌اعتمادی در مردم نسبت به سپرده ارزی در بانک‌ها ایجاد شده بود .

به گزارش تجارت‌نیوز،عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به پیگیری بانک مرکزی برای راه اندازی مجدد سپرده ارزی در بانک‌ها در دوران التهاب بازار ارز، بیان داشت: موضوع سپرده ارزی در جلسه ستاد هماهنگی سران سه قوه مطرح شد و با بررسی بی اعتمادی مردم به این موضوع ستاد هماهنگی سران سه قوه تضمین سپرده‌های ارزی را تایید کردند که به اصطلاح به تایید مقام معظم رهبری رسیده است .

تضمین حاکمیتی برای سپرده‌های ارزی

نماینده مردم اردکان در مجلس دهم شورای اسلامی، تاکید کرد: این بار در زمینه سپرده ارزی در بانک ها محکم کاری شد و تضمین حاکمیتی و فراتر از بانک مرکزی در نظر گرفته شد تا مردم به سپرده گذاری ارزی در بانک‌ها اعتماد کنند .

وی گفت: مردم باید بدانند سپرده‌های ارزی را که در بانک‌ها به ودیعه می‌گذارند در هر زمان که بخواهند با سود سپرده می‌توانند از بانک‌های عامل برداشت کنند . تابش با اشاره به اینکه انتقاداتی نسبت به سود سپرده‌های ارزی وجود دارد، توضیح داد: برخی می‌گویند رقم سود سپرده‌های ارزی زیاد است و بانک‌ها از عهده پرداخت آن بر نمی‌آیند، اما در هر صورت این سپرده‌ها تضمین شده است .

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: ممکن است سود سپرده‌ها زیاد باشد اما در مقایسه با اعمال تخریبی که نقدینگی دارد و بهم خوردگی که در عرضه و تقاضای ارزهای خارجی وجود داشت پرداخت این سودها نفع بیشتری دارد .

بخشنامه بانک مرکزی چه می‌گوید؟

در بخشنامه بانک مرکزی آمده که در راستای اجرای بند (۴) تصویب‌نامه شماره ۶۳۷۹۳‌/ت۵۵۶۳۳ هـ مورخ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ هیات وزیران، شرایط زیر در تکمیل ترتیبات سپرده‌گذاری ارزی موضوع قسمت «ج» بخش سوم مجموعه مقررات ارزی «خدمات ارزی و سایر مبادلات ارزی بین المللی»، برای اجرا ابلاغ می‌شود :

۱-بانک مجاز است نسبت به سپرده گیری ارزی به صورت اسکناس به ارزهای یورو، درهم امارات و دلار از اشخاص حقیقی و حقوقی بخش غیر دولتی با تضمین بانک مرکزی در قالب فرم پیوست (پیوست ۱) اقدام و با انجام هماهنگی لازم با اداره بین‌الملل این بانک، نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند .

۲- بازپرداخت اصل و سود وجوه ارزی سپرده‌گذاری شده توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود .

۳- دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله بوده و در صورت ارائه درخواست تمدید (قبل از سررسید) و موافقت این بانک، دوره مذکور برای دوره‌ یک ساله دیگر قابل تمدید خواهد بود .

۴-نرخ سود سپرده‌گذاری سالیانه برای اسعار یورو، درهم امارات و دلار به ترتیب ۳، ۲ و ۴ درصد است.

۵-کارمزد عاملیت آن بانک ۰.۳ درصد نسبت به حجم سپرده دریافتی در پایان دوره سپرده‌گذاری ارزی یک ساله پرداخت می شود .

۶-در صورت درخواست متقاضی مبنی بر ابطال و یا دریافت سود، به منظور تسریع و تسهیل در ارائه خدمات به سپرده گذاران، آن بانک نسبت به پرداخت اسکناس از محل منابع خود اقدام و مراتب را مطابق جدول پیوست (پیوست ۲) به اداره بین‌الملل این بانک جهت دریافت اصل و سود سپرده پرداختی منعکس کند .

۷- بازپرداخت اصل و پرداخت سود سپرده‌گذاریبه صورت اسکناس نزد این بانک، به همان نوع ارز تودیعیو به صورت اسکناس خواهد بود .

تبصره: پرداخت سود به سپرده‌گذار به صورت ماهانه خواهد بود .

۸‌- درصورت درخواست ابطال سپرده ارزی تودیعی قبل از سررسید، نرخ سود سالیانه مورد عمل برای سپرده یورویی، درهمی و دلاری به ترتیب ۱، ۰.۵ و ۱.۵ درصد خواهد بود. به سپرده‌های ارزی کمتر از یک ماه سودی تعلق نمی‌گیرد.

منبع:خانه ملت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.