کد مطلب: ۱۷۳۰۱۵

تاثیرات افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ و عدم حمایت تعرفه‌ای

تاثیرات افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ و عدم حمایت تعرفه‌ای

قیمت کاغد در حالی با افزایش ۲۰ درصدی همراه شده که تولیدکنندگان کاغذ از عدم حمایت تعرفه‌ای و مشکلات مربوط به تامین نقدینگی گلایه دارند.

از اوایل آذرماه سال جاری قیمت کاغذ در بازار داخلی بالا رفت. دلیل افزایش ۲۰ درصدی نرخ کاغذ از سوی ناظزان توقف ثبت سفارش واردات این کالا اعلام شد، با این وجود رئیس انجمن واردکنندگان کاغذ، مقوا و فرآورده‌های سلولزی اعلام کرد که دلیل گرانی ۲۰ درصدی کاغذ و ۱۰ درصدی مقوا در بازار داخل افزایش قیمت جهانی کاغذ است.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته سیدحسن میرباقری، نرخ کاغذ که پیش از این تنی ۷۵۰ تا ۸۰۰ دلار در جهان برآورد می‌شد، به ۹۸۰ دلار رسیده است و طبیعی است این کالا در بازار داخل گران شود، چرا که کاغذ در بازار ایران بیشتر وارداتی است تا اینکه تولیدی باشد.

هرچند میرباقری می گوید افزایش ۲۰ درصدی قیمت کاغذ تاثیر چندانی بر قیمت کتاب نخواهد داشت، چرا که هزینه کاغذ در تولید کتاب ناچیز است اما برخی ناشران افزایش قیمت کاغذ را عامل گرانی کتاب می‌دانند.

اخبار اخیر مربوط به گرانی کاغذ در روزهای اخیر نشان می‌دهد که واردکنندگان کاغذ و ناشران به عنوان مصرف کنندگان این محصول در مورد اثرگذاری نرخ کاغذ بر تولید کتاب اختلاف نظر دارند و تنها اتفاق نظر آنان بر مسئله عدم پاسخگویی تولید داخلی به تقاضای بازار است.

همچنین آموزگار میرباقری، رئیس اتحادیه واردکنندگان کاغذ اظهار کرده است که اگر تولید داخلی جوابگوی نیاز ما به کاغذ بود این امکان وجود داشت که از افزایش قیمت کاذب این محصول جلوگیری کرد.

این انتقادات نسبت به عدم پاسخگویی تولید داخل در حالی اعلام می‌شود که تولیدکنندگان کاغذ از عدم حمایت تعرفه‌ای و مشکلات مربوط به تامین نقدینگی گلایه دارند.

هرچند در فروردین ماه سال جاری رئیس‌جمهور در بازدید از کارخانه تولید کاغذ در بهشهر از خودکفایی ایران در تولید کاغذ گفت اما هیچگاه هماهنگی لازم بین دستگاه‌های دولتی در دولت یازدهم و در ادامه دوازدهم برای حمایت تعرفه‌ای از تولیدکنندگان کاغذ شکل نگرفته است.

اما رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوای ایران سال گذشته اعلام کرد که ایران در مجموع به دو میلیون تن کاغذ نیاز دارد. در این بین ۳۵۰ هزار تن کاغذ تحریر، ۱۰۰ هزار تن کاغذ روزنامه و ۷۰۰ هزار تن کاغذ بسته‌بندی مورد نیاز است.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن از این نیاز از طریق واردات تامین می‌شود و تولیدکنندگان کشور سهم ۷۰۰ هزار تنی در تولید کاغذ ایران دارند. افزایش تعرفه واردات کاغذ به منظور حمایت از تولید داخل بارها از سوی تولیدکنندگان داخلی این محصول مطرح شده است.

اکنون باید منتظر ماند و دید که دولت با مدیریت واردات کاغذ راه را برای تولید بیشتر این محصول هموار می‌کند یا نگرانی از گرانی کاغذ افزایش تولید کاغذ در داخل را متوقف می‌کند.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.