خبر مهم:

کد مطلب: ۲۹۰۸۶۴

تاثیرات مثبت نظام مالیاتی بر منابع مالی کشور

تاثیرات مثبت نظام مالیاتی بر منابع مالی کشور

یک کارشناس اقتصادی گفت: نظام مالیاتی بر چرخه‌ اقتصاد کشور تاثیر به سزایی دارد با این وجود حدود ۴۰ درصد از مردمان کشور ما مالیات پرداخت می‌کنند و بقیه یا معاف از پرداخت مالیات و یا به دنبال فرار از مالیات هستند.

هادی حق‌شناس، در رابطه با تاثیر مالیات بر چرخه‌ی اقتصاد کشور مطرح کرد: نظام مالیاتی یکی از ابزار‌های تامین منابع پولی کشور به شمار می رود که مهم‌ترین آن توزیع عادلانه ثروت است. برای اینکه جامعه از فاصله طبقاتی خارج و فاصله طبقاتی به حداقل خود برسد، دهک‌های مختلف درآمدی تنظیم می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، وی درباره تاثیر بعدی مالیات بر اقتصاد که استفاده از کالا‌های سودمند است، بیان کرد: هدایت سرمایه و سرمایه گذاری به سمت بخش‌هایی که به آن نیاز است می تواند به عنوان راهکاری برای بهبود شرایط به حساب آید به طور مثال خودرو‌هایی که طول عمر آن‌ها بیش از ۱۰ سال باشد مالیاتشان هنگام خرید و فروش نیز بیشتر می‌شود، یعنی با ابزار مالیاتی می‌توان به تشویق مصرف کالا‌های سودمند پرداخت و یا مصرف کالا‌های غیر نیاز را محدود کرد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: کسب در آمد برای دولت، تاثیر دیگری از مالیات بر روند اقتصاد کشور است از این جهت که دولت می‌تواند به وسیله‌ی مالیات هزینه‌های پیش روی خود را برای رفاه مردم پوشش دهد، به وسیله نظام مالیاتی می‌توان از واردات کالا‌های غیرضروری جلوگیری کرد و بلعکس یعنی می‌توانیم مشوق صادرات تولیدات داخلی به دیگر کشور‌ها شویم.

حق شناس در مورد وابستگی به مالیات گفت: هر چقدر وابستگی به مالیات بیشتر شود پاسخ گویی مسئولین به مردم نیز به مراتب بیشتر می‌شود و همچنین هر چقدر وابستگی به مالیات کمتر و به فشار بر روی منابع معدنی و زیرزمینی بیشتر شود پاسخ گویی مسئولین به مردم کمتر خواهد شد.

وی در ادامه در مورد الکترونیکی کردن دریافت مالیات بیان کرد: الکترونیکی کردن ابزار مالیاتی یک نوع تسهیل سازی در نظام مالیاتی است این امر هم برای دولت و هم برای پرداخت کنندگان مالیات راحت‌تر است از این جهت که ممیز‌های موجود در اعداد و ارقام را از بین می‌برد، به عنوان مثال در گذشته برای دریافت مفاصا حساب از طریق بنگاه‌های اقتصادی باید زمان زیادی را طی کرد، ولی از طریق ابزار الکترونیکی این زمان به حداقل خود می‌رسد.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه نسبت مالیات دریافتی در کشور ما به تولید ناخالص ملی حدود ۷ درصد است، تصریح کرد: میانگین این درصد در دنیا بیش از دوبرابر است و حتی در کشور‌های توسعه یافته به سه برابر هم می‌رسد.

حق شناس در خصوص میزان افرادی که در کشور ما مالیات پرداخت می‌کنند، عنوان کرد: در ایران تنها حدود ۴۰ درصد از مردم مالیات پرداخت می‌کنند و حدود ۴۰ درصد معاف از مالیات و ۲۰ درصد دیگر فرار مالیاتی هستند. اقتصاد ایران از نظر ظرفیت اقتصادی جزء ۲۰ کشور جهان است، ولی متاسفانه از نظر دریافت‌های مالیاتی بسیار ضعیف است، این به معنای دریافت بیشتر از افرادی که پرداخت می‌کنند نیست بلکه به معنای این است که با فرار‌های مالیاتی مقابله و معافیت‌های مالیاتی را کمتر کنیم.

منبع: میزان

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بدبختی اینکه دستوتتون به مالیات دهندگان بزرگ نمیرسه فقط پوست آدمهای ضعیف را مکنید بخدا در این مملکت سرشار از نعمت بخدا مالیات دادن حرومه