کد مطلب: ۳۸۶۷۱۷

نوسانات ارزی چه تاثیری بر بازار هنرهای تجسمی داشته است؟

نوسانات ارزی چه تاثیری بر بازار هنرهای تجسمی داشته است؟

در دوره یازدهم حراج تهران ۸۰ اثر کلاسیک و مدرن ایرانی عرضه خواهد شد. نرخ بازار آزاد دلار نوسان قابل توجهی داشته و باعث شده تا ارزش آثار ارائه شده در این حراج نیز نوسان بالایی داشته باشد.

حراج تهران از امروز چهارشنبه وارد دوره یازدهم می‌شود و در این دوره ۸۰ اثر کلاسیک و مدرن ایرانی را عرضه خواهد کرد. در واقع این چهارمین دوره‌ای است که حراج تهران به‌طور اختصاصی آثار کلاسیک و مدرن را عرضه می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از این در حراج آثار مدرن و معاصر به‌صورت یکجا عرضه می‌شد؛ اما از سال ۹۵ برگزارکنندگان این رویداد تصمیم گرفتند تا عرضه آثار معاصر را به‌صورتی جداگانه در دی ماه برگزار کنند و حراج خرداد ماه صرفا به ارائه آثار کلاسیک و مدرن محدود شود.

در طول ۱۱ دوره گذشته که مجموعا هشت سال را دربرمی‌گیرد، قیمت‌گذاری آثار تغییر کرده است. میانگین قیمت آثار عرضه شده در حراج تهران در هشت سال اخیر نشان‌دهنده رشد نسبی است. درواقع هر مقدار که ارزش ریالی آثار بیشتر شده و از میانگین 12/4 میلیون تومانی به ۳۹۲ میلیون تومان هم رسیده اما ارزش دلاری آثار نوسان بیشتری داشته و از بیش از پنج هزار دلار به حدود دو و نیم هزار دلار رسیده است.

نرخ بازار آزاد دلار نوسان قابل توجهی داشته و باعث شده تا ارزش آثار ارائه شده نیز نوسان بالایی داشته باشد. افت ارزش دلاری آثار هنری ارائه شده در حراج تهران احتمالا باعث شده تا برگزارکنندگان این رویداد در قیمت‌گذاری آثار رقم‌های بالاتری را پیشنهاد کنند. در دوره یازدهم حراج تهران که از امروز آغاز خواهد شد و روز جمعه چکش خواهد خورد، شمار تابلوهای میلیاردی افزایش قابل توجهی پیدا کرده است.

دوره یازدهم

یازدهمین حراج تهران در حالی روز جمعه ۱۴ تیرماه در هتل پارسیان آزادی چکش می‌خورد که ۸۰ اثر از ۶۰ هنرمند در قید حیات و درگذشته به معرض فروش گذاشته می‌شود. از میان هنرمندانی که در این دوره حراج حضور دارند، ۲۳ نفر آنها در قید حیات هستند. همچنین آثاری از هنرمندانی به فروش گذاشته می‌شود که در دوره‌های پیشین حراج تهران، رکورددار فروش بودند که از جمله آنها می‌توان به سهراب سپهری، منیر شاهرودی فرمانفرماییان، ژازه تباتبایی، حسین زنده‌رودی، محمود فرشچیان، آیدین آغداشلو، بهجت صدر و رضا مافی اشاره کرد.

تابلوهای میلیاردی امسال

یک تابلوی نقاشی از سهراب سپهری که متعلق به مجموعه خصوصی محمدعلی موحد است، ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است. این اثر در سپتامبر ۱۹۶۳ در هفتمین بی‌ینال سائوپائولو برزیل ارائه شده است و قرار است درآمد حاصل از فروش این اثر به موسسه فرهنگی هنری صفای امید (ساخت مدرسه وکتابخانه عمومی و اهدای بورس تحصیلی به شاگردان ممتاز) واقع در تبریز، تعلق بگیرد. همچنین یک تابلوی نقاشی دیگر بدون عنوان از سهراب سپهری در حراج حضور دارد که آن هم ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است که در اکتبر ۲۰۱۷ در حراج کریستیز لندن ارائه شده بود.

تابلوی نقاشی خط «سین لام» حسین زنده‌رودی دیگر اثر حاضر در حراج تهران است که ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است و متعلق به مجموعه خصوصی سیف ناصری است. اثر آیینه‌کاری، نقاشی پشت شیشه و گچ روی چوب با عنوان «آسمان آبی» که در آذر ماه ۱۳۸۴ توسط منیر شاهرودی فرمانفرماییان خلق شده نیز ۲ تا ۳ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده است.

این اثر در سال ۱۳۹۶ در هفتمین حراج تهران ارائه شده است. تابلوی نقاشی «انهدام کیهانی» آیدین آغداشلو، یکی از مجسمه‌های «هیچ» پرویز تناولی و تابلوی مینیاتور بدون عنوان محمود فرشچیان نیز با قیمت فروش یک و نیم تا ۲ میلیارد تومان چکش خواهد خورد. تابلوی نقاشی خط مرمت‌شده رضا مافی نیز با قیمت‌ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان عرضه شده است.

تابلوی نقاشی خط محمد احصایی با عنوان «در پاش فتاده‌ام به زاری / آیا بود آن‌که دست گیرد»، تابلوی نقاشی رنگ روغن روی آلومینیوم بدون عنوان بهجت صدر و مجسمه آهنی ژازه تباتبایی نیز یک میلیارد الی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. نمایشگاه یازدهمین حراج تهران که شامل هنر کلاسیک و مدرن ایران است، امروز و فردا از ساعت ۱۶ تا ۲۰ در هتل پارسیان آزادی برپا خواهد بود. جمعه ۱۴ تیر ماه نیز حراج تهران در همین هتل برگزار می‌شود.

211

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.