کد مطلب: ۶۹۳۴۲۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

برجام، زهر تورم را از معاملات مسکن می‌گیرد؟

برجام، زهر تورم را از معاملات مسکن می‌گیرد؟

این روزها بازار مسکن نیز مانند سایر بازارهای دیگر چشم‌ انتظار نتیجه برجام است، اما باید دید که این بازار پرتنش می‌تواند از برکات برجام استفاده کند یا نه؟

الهام صمدزاده/به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار مسکن این روزها به دلیل کاهش ساخت و ساز در شرایط بحرانی قرار دارد، اتفاقی که در عمل باعث ایجاد رکود تورمی در معاملات مسکن شده و بسیاری از متقاضیان مصرفی و سرمایه‌گذاری را به بازارهای موازی هدایت کرده است، اما در شرایط موجود برخی از صاحبنظران بر این باور هستند که در صورت تحقق برجام بازار مسکن هم از این روند سود خواهد برد و رونق بار دیگر به این بازار برگردد.

کاهش معنادار ساخت مسکن و وعده‌های تو خالی ساخت مسکن ملی دست به دست هم داده تا این بازار در کما فرو رود و متقاضیان مصرفی و خانه اولی‌ها را دلسرد از خرید خانه کند. اما عامل دیگری که معاملات مسکن را متوقف کرده است، امید به احیای برجام است. تا قبل از مذاکرات برجامی، مالکان خانه، زیر بار فروش ملک خود نمی‌رفتند و امیدوار بودند که خانه همچنان گران شود. اما با شروع مذاکرات و ریزش قیمت دلار، خریداران دست نگه داشته‌اند و امیدوارند کاهش قیمت دلار، مسکن را هم ارزان کند. گویا در بازار مسکن همه چیز به نتیجه برجام گره خورده است. اما آیابرجام می‌تواند مسکن را ارزان کند؟

برجام مسکن را شکوفا نمی‌کند

رئیس انجمن انبوه‌سازان در رابطه با قیمت مسکن در صورت تحقق برجام گفت: با توجه به شرایط حاکم بر بازار، چه برجام امضا شود و چه نشود، تاثیر خاصی بر بازار مسکن و قیمت آن نمی‌گذارد.

مجتبی بیگدلی در گفتگو با تجارت‌نیوز و با اشاره به مطلب فوق اظهار داشت: متاسفانه طی ۸ سال گذشته برای بازار مسکن اقدام مناسبی صورت نگرفته است و بعد از این مدت هم دولتی که وعده ساخت چهار میلیون مسکن را داده در حال حاضر می‌گوید بیش از یک میلیون و نیم مسکن نخواهد ساخت. با این راهبرد ملموس‌ترین شعار دولت سیزدهم محکوم به شکست خواهد بود.

وی در ادامه افزود: با توجه به شرایط نامناسب بازار مسکن دیگر نمی‌توان امید چندانی برای احیای این بازار داشت.

کاهش رکود تورمی در سایه تحقق برجام

بیگدلی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت تحقق برجام شاهد رونق معاملات مسکن و یا خروج بازار از رکورد تورمی خواهیم بود، یادآور شد: در صورت تحقق برجام رکود تورمی تا حدی کاهش خواهد یافت اما باید در نظر داشت که نمی‌توان مسکن را یک باره متحول کرد چراکه این بازار معلول عوامل بسیاری اعم از ساخت و سرمایه‌گذاری مناسب است.

وی متذکر شد: در شرایط فعلی دوستان قصد دارند تا مشکلات مسکن را با بخشنامه حل کنند و به جای تشویق سرمایه‌گذاران و فراهم کردن زمینه لازم برای ورود مردم به بازار ساخت مسکن قصد دارند تا تمام کارها را یک تنه خودشان انجام دهند که متاسفانه این کار به درستی انجام نمی‌شود و تنها به مشکلات بازار مسکن دامن می‌زند.

بیگدلی با اعلام اینکه جز تولید مسکن راه دیگری برای حل بحران بازار مسکن وجود ندارد، اذعان داشت: کشور پتانسیل لازم برای ساخت انبوه مسکن طی دو الی سه سال را دارد اما مسئولان با توجه به امکانات هنوز معلوم نیست این یک الی دو میلیون مسکن ملی که وعده داده‌اند را بتوانند بسازند، اما پیش‌بینی من با توجه به شرایط موجود ساخت ۲۰۰ الی ۳۰۰ هزار واحد مسکن ملی است و بیشتر از این رقم عملا ممکن نیست و تنها در حد شعار باقی می‌ماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    تجارت نیوز هم عقده برجام داره!
    حتی اگه غلط املایی هم توی اخبارش باشه میگی به خاطر به نتیجه نرسیدن برجام هست!
    خوب نیست هر خبری رو به برجام نسبت بدی! من سالها خبرنگار و دبیر خبری بودم ولی الان از این حوزه اومدم بیرون. میدونم اینجور خبر کار کردن روی مخاطبان اثر منفی داره! اغلب مردم میدونن برجام درد خاصی رو ازشون دوا نمیکنه، پس اینکه همش برجام برجام کنی و یه جوری بخوای به هر خبری ربطش بدی فقط دیدگاه بقیه رو نسبت به خودت خراب می کنی!

    • ناشناس

      سلام آقادرودبرشماحرف حق وبه جایی فرمودیدتشکر…

    • سعید

      سلام آقادرودبرشماحرف حق وبه جایی فرمودیدتشکر…

  • ناشناس

    مسکن وخودرو ۷۰ درصد حباب داره نخرید بزارید دلالا مقداری از سودهاشون طی این چند ساله بسوزه قیمت واقعی مسکن قیمت طال ۹۸ میباشد با اونقیمت بخرید

    • مخاطب

      هر موقع آهن و مصالح به قیمت سال 98 بهت دادن منتظر خونه به اون قیمت هم باش

    • ناشناس

      شما با چه فرمولی میزان حباب را ارزیابی کرده اید ؟ چه تحصیل یا تخصصی دارید ؟ دستمزد شما هم باید به سال ۹۸ برگردد! چه کار مفیدی در کشور انجام داده اید ؟؟؟