کد مطلب: ۶۰۶۲۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بودجه ۱۴۰۱ پوپولیستی است/ ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست

بودجه ۱۴۰۱ پوپولیستی است/ ابهامات بودجه برای بورس پابرجاست

لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز تقدیم مجلس شد. اگر چه ظاهرا بودجه برای بورس خبرهای خوبی داشت اما کارشناسان معتقدند بودجه ۱۴۰۱ خوشبینانه و کمی پوپولیستی است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، لایحه بودجه ۱۴۰۱ امروز تقدیم مجلس شد. اگر چه ظاهرا بودجه برای بورس خبرهای خوبی داشت اما کارشناسان معتقدند بودجه ۱۴۰۱ خوشبینانه و کمی پوپولیستی است.

سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این باره گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی همچنان برای دارو و گندم وجود دارد و به نظر می‌رسد حذف آن برای این اقلام به صورت پلکانی خواهد بود. اما به طور کلی عدم پرداخت ارز ترجیحی برای صنایعی مانند روغنی و زراعی تاثیر مثبت خواهد داشت و در مجموع اتفاق بدی نیست.

وی ادامه داد: موضوع مورد توجه بعدی کاهش درآمدهای دولت از محل انتشار اوراق است که از ۱۳۲ همت به ۸۸ همت کاهش پیدا کرده است. چنانچه این موضوع اجرا شود طبیعتا تاثیر مثبتی بر بورس خواهد داشت. اما باید توجه داشت که در صورت ادامه تحریم‌ها دولت می‌تواند از محل اصل و فرع ۱۷۷ همت دیگر نیز اوراق منتشر کند. بنابراین این خطر همچنان برای بورس وجود دارد.

این کارشناس در ادامه به افزایش سه برابری نرخ گاز سوخت صنایع پتروشیمی، پالایشی و فولادی اشاره و عنوان کرد: این موضوع قبلا ۳۰ درصد از نرخ خوراک بود اما الان به ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده، این موضوع به صنایع مرتبط فشار زیادی می‌‌آورد.

تحقق برخی از ارقام بودجه دشوار است

نصیرزاده اظهار کرد: تراز عملیاتی در بودجه سال گذشته ۴۶۰ همت بود اما در بودجه امسال به ۳۰۰ همت کاهش پیدا کرده است. درآمد حاصل از محل مالیات ۷۷ درصد افزایش یافته و درآمد نفت و فرآورده‌های نفتی ۸۰۰ همت در نظر گرفته شده است. به احتمال زیاد دولت فقط قصد کاهش کسری تراز را داشته چرا که تحقق این ارقام سخت است.

وی تصریح کرد: بودجه ۱۴۰۱ برای بورس خوشایند نیست. نرخ بهره مالکانه از ۱۰ همت به ۴۰ همت رسیده است. با توجه به افت قیمت‌های جهانی احتمالا به شرکت‌های معدنی هزینه تحمیل شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: ابهامات موجود در نرخ بهره مالکانه، نرخ سوخت گاز صنایع، میزان انتشار اوراق و … همچنان وجود دارد. تحمیل هزینه به صنایع و بورس قابل پیش‌بینی بود. اما نگاه خوشبینانه و پوپولیستی به برخی از مسائل در بودجه ۱۴۰۱ سایه ابهامات را همچنان در این بازار سنگین نگه می‌دارد.

مهمترین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فساد در سازمان بورس بیداد می کند.

  • ناشناس

    واقعا چه طور کارشناس شما این صحبت ها را می کند اگر ارز ترجیحی حذف شود درست است که سود اوری شرکت بالا می رود و لیکن از طرف دیگر حجم فروش شرکتها به شدت افت می کند چرا که با افزایش حقوق 10 درصدی دیگر کسی قدرت خرید ندارد و در سایر موارد نیز بر همین منوال است شتر در خواب بیند پنبه دانه گهی لپ لپ خورد گه دانه دانه زهی خیال باطل

  • ناشناس

    مطمینا با این قیمت حقیقی واقعی فروشنده نیست این حقوقی هست با کدهای دیگر سعی در منفی کردن سهام و مفت از دست سهامداران هیجانی خارج میکند منبعد فروخت کاملا اشتباست

  • لوک خوش شانس

    یکی از مهمترین و مخربترین منفی گو برای بورس که در این سه چهار ماهه نطقش باز شده ، تجارت نیوز است که در دولت قبل فقط زبانی مثبت و ستایش گونه داشت!!!!!!!!!!!!

    • ناشناس

      همشون با هم هستند. قبلی و فعلی هم نداره. همه رسانه ها هم مال خودشون هست.

  • ناشناس

    همان طور که رئیس سازمان بورس گفته اند” بورس باید خود به ثبات برسد تا اعتماد سرمایه گذاران برگردد” که حرف درستی است.
    بورس علاوه بر عملکرد شرکت ها و صنایع سهامی به ورود و خروج نقدینگی بستگی دارد که با توجه به گفته کارشناسان و اخبار تجارت نیوز، دیروز ارزش معاملات بورس به کمترین میزان خود از خرداد ۱۴۰۰ رسید.
    در چنین شرایطی باید صبوری کرد و فروش هیجانی انجام نداد تا بورس به ثبات رسیده و اعتماد پول های هوشمند جلب شود.
    نمی شود که دستوری بورس را مثبت کرد چون اگر این طور شود سهام ارزش کاذب گرفته و در آینده بازار قفل در صف فروش می شود پس اگر سهام بر مبنای عملکرد شرکت ها که مهمترین ملاک رشد بورس است حرکت کنند بهتر است هر چند این رشد یواش یواش باشد.
    در خبرتان آورده اید که هزینه سوخت صنایع در بودجه ۱۴۰۱ افزایش پیدا کرده است، درست است که هزینه سوخت صنایع اگر بالا برود در حاشیه سوددهی آنها تاثیر منفی می گذارد ولی از طرفی سوددهی سالیانه شرکت ها هم بالا رفته و اگر افزایش سوخت صنایع در بودجه ۱۴۰۱ متناسب با افزایش سوددهی سالیانه شرکت ها افزایش پیدا کند تاثیر منفی زیادی بر سوددهی شرکت ها نخواهد داشت.

    • ناشناس

      کلاه سر مردم نزار دیگر سرمایه ای نمونده تا برگردن

  • مجمع تحلیلگران

    دو هفته پیش گفتم بزودی حجم معاملات تو بورس به زیر هزار میلیارد تومن خواهد رسید. حقوقیا یکم دارن هنوزم جولان میدن اما این نفسای اخرشونه. معاملات تو این بورس زمانی واقعیه که حجم معاملات برسه زیر هزار میلیارد بالاترش شک نکنین بازار گرمی حقوقیه جهت نوسانگیری که البته دورش رو به زواله . موفق باشین در پناه حق . در مورد بودجه بعد یه توضیحاتی میدم. فقط بدونین این بودجه سرا پا ایراد هرگز مجال اجرا شدن پیدا نخواهد کرد.

  • ناشناس

    پس چی شد اون دستور جناب اژه ای رئیس قوه قضاییه در مورد پیگیری تخلفات و دستکاری در بورس. بهتر نبود که ضرب العجلی اقدام می کردند و حقوقی های متخلف را سرب داغ می کردند؟!!!

    • ناشناس

      هر وقت یکی از مسئولین حرفی میزند، برعکسش بازار بدتر هم میشود

  • ناشناس

    به رعیس بورس :باعکس گرفتن در فیگورهای مختلف بورس نمیتونی درست کنی.برو به دهیاری روستا برس

  • مجمع تحلیلگران

    ان شا الله بعد این همه مدت دیگه متوجه شده باشین که اولا بورس و ثانیا اقتصاد به چه منوالی میچرخه. تو چند جمله خلاصش میکنم بمونه یادگاری تا بدونین دوستتون کیه و دشمنتون کیه. اما تحلیل. تو اقتصاد ایران چیزی بنام ارزش واقعی سهم یا کالا نداریم یعنی دولت وقتی کمبود بودجه میاره رو میاره به چاپ پول یعنی افزایش نقدینگی . این پول تزریق میشه به بدنه جامعه یعنی کارمندان و بازار که خودبخود باعث تورم میشه. و تورم مهمترین عامل نوسان گیری تو اقتصاده. یعنی یه رشد کاذب و ریزش کاذب باعث میشه این نقدینگی که به کارمنداش و بدنه جامعه داده دوباره تو نوسانگیری یه مقداریش رو جذب کنه. دقت داشته باشین نوسان گیری تو قسمتایی که قابلیت نوسانگیری دارن رخ میده که بترتیب عبارتند از بورس دلار سکه رمزهای دیجیتال .مواد غذایی . دقت داشته باشین تو بعضی بازارا قابلیت نوسان گیریشون پایینه مثل خودرو و مسکن برا همین تو اون بخشا رکود فرسایشی بوجود میاد وقتی نقدینگی کم بشه. اینجا نمیشه زیاد توصیح داد خودتون یکم فکر کنین متوجه میشین چی به چیه. افراد خاصی با تفکرات معیوب این سیستم و نظام رو دارن میچرخونن که هدفشون حفظ بقا و ادامه روند فعلیه.که بازم بیشتر توضیح نمیدم. موفق باشین در پناه حق.

  • ناشناس

    صد رحمت به روحانی دلمون به این سید خوش بود چه اشتباهی کردم رآی بهش دادم