کد مطلب: ۳۳۲۱۷۳

تجارت‌نیوز در گفتگو با کارشناسان بازار سرمایه بررسی کرد:

ارقام احتمالی بودجه باعث سوددهی کدام صنایع بورسی می‌شود؟

ارقام احتمالی بودجه باعث سوددهی کدام صنایع بورسی می‌شود؟

ارقام احتمالی بودجه ۹۸ یعنی قیمت دلار ۵۷۰۰ تومان و قیمت نفت ۵۴ دلار چه تاثیری بر روند بازار سرمایه و سوددهی صنایع بورسی دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بهروز نعمتی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی به خبرگزاری صدا و سیما اعلام کرده که احتمالاً قیمت دلار در بودجه سال آینده حدود ۵۷۰۰ تومان درنظر گرفته شود و بر اساس شنیده‌ها، دولت در لایحه بودجه سال آینده قیمت ۵۴ دلار را برای هر بشکه نفت در نظر گرفته و پیش‌بینی می‌شود روزانه یک میلیون و 500 هزار بشکه نفت فروخته شود. سوالی که مطرح می‌شود این است که ارقام احتمالی بودجه ۹۸ یعنی قیمت دلار ۵۷۰۰ تومان و قیمت نفت ۵۴ دلار چه تاثیری بر رقم شاخص کل بورس و صنایع بورسی می‌گذارد؟

ولید هلالات، کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز، گفت: دولت نمی‌خواهد بپذیرد که این نرخ دلار در لایحه بودجه سال آینده این نرخ نیست.

بدون شک کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود و از جمله صنایعی که ارزش سهام آنها با افزایش نرخ تورم رشد پیدا می‌کند می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بدون شک کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود و از جمله صنایع بورسی که ارزش سهام آنها با افزایش نرخ تورم رشد پیدا می‌کند می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: قطعا دولت با این نرخ دلار در لایحه بودجه سال 98 با کسری بودجه مواجه می‌شود و برای تامین کسری بودجه یا باید از صندوق ذخیره برداشت کند یا اقدام به انتشار اوراق نماید که انتشار اوراق هم باعث افزایش نرخ بهره اوراق‌های دولتی و عدم اصلاح سیستم بانکی می‌شود.

هلالات افزود: بدون شک کسری بودجه دولت باعث افزایش نرخ تورم می‌شود و از جمله صنایع بورسی که ارزش سهام آنها با افزایش نرخ تورم رشد پیدا می‌کند می‌توان به صنایع غذایی اشاره کرد. صنایع غذایی از جمله گروه‌هایی هستند که سهام آنها از افزایش نرخ تورم تاثیر مثبت می‌پذیرند و سپس تایرسازها هستند که سهام آنها با افزایش نرخ تورم رشد پیدا می‌کند.

اما مهدی میرزایی، کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز معتقد است که نرخ دلار و قیمت نفت در بودجه سال 98 تاثیر قابل توجهی بر شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه نخواهد داشت.

همچنین محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: برخلاف دید سهامداران که فکر‌ می‌کنند نرخ دلار 5700 تومانی در لایحه بودجه سال 98 تاثیر منفی در ارزش سهام شرکت‌های پالایشگاهی و بانکی دارد، نرخ دلار و قیمت نفت در بودجه سال آینده تاثیری بر شاخص کل بورس و روند بازار سرمایه ندارد، زیرا این نرخ دلار برای صادرات نفت و واردات کالاهای اساسی است و ارتباطی با نرخ دلار پالایشگاه‌ها و نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها نخواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: نرخ فروش محصولات پالایشگاهی در بورس کالا و نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی بانک‌ها براساش نرخ دلار در سامانه نیما یعنی حدود 7500 تا 8000 تومان محاسبه می‌شود.

ایمان رئیسی، کارشناس و تحلیلگر تکنیکال بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره تاثیر ارقام احتمالی بودجه بر گفت: معتقدم اين ارقام احتمالی بودجه ٩٨ بورس كاهشی خواهد بود و در كل هم بازار در سال آینده شاخصی نخواهد بود، مگر اينكه شاخص بالای ١٧٥ هزار واحد تثبيت شود و هر رشدی تا اين محدوده فرصت خروج برای كوتاه مدتی‌ها است، اما در ميان مدت همچنان روند سوددهی شركت‌ها اميدواركننده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.