کد مطلب: ۳۶۴۵۲۵

یک کارشناس اقتصادی به تجارت‌نیوز پاسخ داد:

اقدام اخیر آمریکا چه تاثیری روی بازار ارز دارد؟

اقدام اخیر آمریکا چه تاثیری روی بازار ارز دارد؟

بازار ارز در چند روز اخیر دچار نوسان شده و برخی از کارشناسان این نوسانات را پیش‌‎خور خبر تحریم جدید آمریکا تلقی کردند. یک کارشناس امور اقتصادی تاثیر اقدام اخیر آمریکا را دارای اثر محدودی در کوتاه‌مدت دانست و گفت: پیش‌بینی تاثیر بلند‌مدت آن سخت است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار طلا و بازار ارز طی روزهای اخیر دچار نوسان شده، به نحوی که در معاملات دیروز قیمت دلار تا مرز 14 هزار تومان پیش رفت و در ساعات پایانی نیز قیمت سکه تا حدود پنج میلیون معامله شد. این تلاطمات به نحوی بود که دلار در بازار آزاد با نرخ‌های متفاوتی فروخته می‌شد و به معنای دیگر دلار در بازار دیروز (19 فروردین ماه) چند نرخی بود. برخی از کاشناسان این نوسانات را به پیش‌خور خبر اقدامی که قرار بود آمریکا انجام دهد، نسبت دادند.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی تحریم جدید آمریکا را دارای اثر روانی محدود و کوتاه‌مدتی در بازار ارز دانست.

وی عنوان کرد: از آن جایی که از میزان فعالیت اقتصادی سپاه اطلاعات دقیقی در دست نیست و طبق شنیده‌ها سپاه در دور زدن تحریم‌ها نقش اساسی دارد، اگر این گزاره که سپاه نقش کلیدی در دور زدن تحریم‌های آمریکا دارد را بپذیریم، بسته به این که اقدام اخیر آمریکا تا چه اندازه می‌تواند شرکت‌هایی که با افراد و گروه‌های وابسته به سپاه معامله می‎کردند را نگران کند تا از روابط خود با سپاه عقب بکشند؛ می‌تواند در بلندمدت در اقتصاد کشور تاثیر منفی دارد.

وی در این خصوص ادامه داد: از آن جا که اطلاع و آمار دقیقی وجود ندارد در میان‌مدت و بلند‌مدت پیش‌بینی این که چقدر روی اقتصاد تاثیر دارد، کار سختی است.

این کارشناس اقتصادی گفت: در مجموع این اقدام در کوتاه‌مدت می‌تواند اثر روانی کمی داشته باشد، البته اقدامات داخلی و تصمیماتی که از سوی نهاد‌های دولتی گرفته می‌شود می‌تواند این اثر را تشدید کند یا تقلیل دهد. مثلا رد کردن FATF می‌تواند این اثر را تقویت کند.

ندری در پایان گفت: این طور که از از سخنان مقامات آمریکایی می‌شود استنباط کرد، به شرکت‌هایی که طرف معامله آن یکی از اعضای سپاه یا وابسته به آن هستند هشدار می‌داند که اگر این شائبه وجود داشته باشد که یکی از طرف‌های تجاری شما از اعضای سپاه هستند، مشمول مجازات‌هایی قرار می‌گیرند که آمریکا وضع کرده است. اگر این اتفاق بیفتد در میان‌مدت و بلندمدت نیز می‌تواند روی اقتصاد تاثیر منفی می‌گذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایران

    دلار باید بالاتر نرخ گذاری بشه تا دولت با کسری بودجه روبرو نشه
    کارشناس یقه بسته خودشون سیگنال داد به بازار که […]بشه کف قیمت واسه دولت خوبه