کد مطلب: ۳۵۲۹۳۵

کارشناسان بورسی پاسخ می‌دهند:

به تعویق افتادن تعیین تکلیف پالرمو چه تاثیری بر بورس دارد؟

به تعویق افتادن تعیین تکلیف پالرمو چه تاثیری بر بورس دارد؟

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) را به نشست بعدی خود موکول کردند. این تعویق چه اثراتی بر بورس می‌تواند داشته باشد؟

اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام بار دیگر تصمیم‌گیری درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی ( پالرمو ) را به نشست بعدی خود موکول کردند. این تعویق چه اثراتی بر بورس می‌تواند داشته باشد؟

مهدی رضایتی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید: در حال حاضر نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که تصویب این لایحه تاثیر مثبتی بر بازار داشته باشد؛ در بهترین حالت تداوم روند فعلی را شاهد خواهیم بود. اما چنانچه این لایحه تصویب نشود شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و اتحادیه اروپا نیز همین میزان ناچیز از تعهد به برجام را ادامه نخواهد داد.

وی ادامه می‌دهد: اینکه در واقعیت چقدر این امر بر مراودات ما اثرگذار خواهد بود، چندان روشن نیست، اما احتمالا شرکت‌ها فشار بیشتری جهت تامین مواد اولیه را تحمل خواهند کرد و هزینه‌های صادراتی نیز افزایش خواهد یافت.

رضایتی می‌افزاید: از سوی دیگر در صورت عدم تصویب لایحه پالرمو، دست آمریکا برای همراه کردن تعداد بیشتری از کشورها برای فشار بر ایران بازتر خواهد شد. اما اثرات روانی اولیه عدم تصویب می‌تواند تداوم روند رشد قیمت دلار باشد.

سعید خدایی، کارشناس و فعال بازا سهام نیز در خصوص اثرات عدم تصویب لایحه پالرمو بر به تجارت‌نیوز می‌گوید: بحث پالرمو که مربوط به همان موضوعات FATF است، این ذهنیت را در بازار کشور ایجاد کرده که اگر تصویب نشود، اوضاع تحریمی ایران مخصوصا در بخش مبادلات بانکی کشور که اصلی‌ترین دغدغه برای اقتصاد و فعالیت‌های تجاری اقتصادی محسوب می‌شود و در ادامه بازار سهام، بدتر شود و شرایط شرکت‌های بین‌المللی که اساس بازار سهام بر روی سهام آن‌ها است را با مشکل مواجه می‌کند.

این کارشناس در ادامه عنوان می‌کند: با توجه به مطالب گفته شده و همه شک و شبهه‌ها، به هر حال با عدم تصویب این موضوع، سرمایه‌گذاران بازار سهام می‌ترسند و اقدام به فروش سهام می‌کنند. همین عامل باعث افت بازار و منفی شدن شاخص بورس می‌شود که این روند می‌تواند ادامه‌دار باشد.

تاثیر منفی بر بورس

مجید ملکی، تحلیلگر بازار سرمایه می‌گوید: به تعویق افتادن تصمیم‌گیری در خصوص لایجه پالرمو، ممکن است تاثیر منفی اندک ولی بسیار گذرا بر بازار داشته باشد، همچنان‌ که در صورت تصویب هم تاثیر مثبت قابل توجهی نخواهد داشت.

وی می‌افزاید: اصولا در شرایطی که پارامترهای سودآوری مورد ابهام باشند، خبرهای مثبت و منفی بدون تاثیرات عینی بر وضعیت شرکت‌ها، اثر هیجانی اندکی خواهند داشت.

محمد باقرخادمی، دیگر کارشناس بازار سهام نیز با اشاره به بی‌تاثیر بودن تعویق تصمیم درباره لایحه پالرمو می‌گوید: در حالت کلی می‌توان گفت این لایحه پالرمو چه تصویب بشود، چه نشود و چه به تاخیر بیفتد، اتفاقی خاصی برای روابط سیاسی اقتصادی کشور نمی‌افتد، چون در هر صورت کسی با ایران کار نخواهد کرد و بازار سهام به حالت کما خواهد رفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیروز خبرِ عدمِ تصویب و تعویقِ پالرمو که آمد، بورس بلافاصله واکنش منفی نشون داد و ۷۰۰ واحد سقوط کرد.