کد مطلب: ۳۵۴۴۹۳

یک کارشناس در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ می‌دهد:

تمدید تعلیق ایران از سوی FATF چه تاثیری بر بورس دارد؟

تمدید تعلیق ایران از سوی FATF چه تاثیری بر بورس دارد؟

با تمدید مهلت تصویب FATF ممکن است این جو مثبت در بازار سهام در چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد، به‌طوری که حتی اگر فضای دلار نیز آرام و با ثبات باشد خرید در سهام‌های کامودیتی، دلاری‌محور و صادراتی می‌تواند ادامه‌دار باشد، اما این فقط یک پیش‌بینی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای است.

بورس امروز را با یک اتفاق مثبت آغاز کرد و آن هم تعلیق اقدامات تقابلی گروه ویژه اقدام مالی علیه ایران به مدت چهار ماه دیگر است، این مسئله باعث شد بازار در شروع جریان معاملات امروز با رشد هزار واحدی شاخص کل همراه شود.

این تعلیق چقدر می‌تواند بازار سهام را تحت تاثیر قرار دهد؟

ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز با بررسی تمدید مهلت چهارماهه تصویب FATF می‌گوید: همان طور که انتظار می‌رفت این تمدید چهارماهه اتفاق افتاد و به نظر می‌رسد در بازار ارز که اخیرا متلهب شده بود، اثرگذاری خوبی داشته باشد و شرایط عادی شود و حداقل در کوتاه‌مدت شتاب رشد قیمت دلار گرفته شود؛ اما باید دید موارد دیگر هم در داخل کشور در این فرصت چهارماهه تصویب می‌شود یا نه و بعد از این مدت که آن نشست برگزار شد ببینیم که آن‌ها چه تصمیمی در مورد ایران می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: اگر این جریانات خوب پیش برود می‌توان امیدوار بود که رشد ارز متوقف شود. اما مسائل دیگری هم در این موضوع دخیل است، از جمله تمدید یا عدم تمدید معافیت‌هایی که آمریکا برای نفت ایجاد کرده و موارد دیگری که می‌تواند روی قیمت نفت و به تناسب در بازار سهام نیز اثر بگذارد.

هلالات می‌افزاید: درحال حاضر با توجه به التهاباتی که در بازار ارز اتفاق افتاد، همه افرادی که منابع نقد داشتند یا منابعی که قبلا به سمت اوراق درآمد ثابت تزریق کرده بودند را تا حدودی نقد کردند و آن را تبدیل به سهام کردند و موج جدیدی از خرید به سمت شرکت‌های صادارت‌محور آمد.

این کارشناس عنوان می‌کند: با تمدید FATF ممکن است این جو مثبت در بازار سهام در چند روز آینده ادامه داشته باشد، به‌طوری که حتی اگر فضای دلار نیز آرام و با ثبات باشد خرید در سهام‌های کامودیتی، دلاری‌محور و صادراتی می‌تواند ادامه‌دار باشد اما این فقط یک پیش‌بینی کوتاه‌مدت یک هفته‌ای بوده و مشخص نیست که بازار سهام رفتارش برای نوسان صعودی ادامه‌دار باشد یا نه؟

وی با اشاره به امکان تصویب FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: اگر تمدید مهلت FATF اتفاق نمی‌افتاد، قطعا تصویب این لایحه در داخل کشور ممکن نبود، اما در حال حاظر به نظر می‌رسد شانس تصویب آن خیلی بالا است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.