خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۹۱۴۳

تجارت‌نیوز بررسی می‌کند:

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه تاثیری بر قندی‌های بورس داشت؟

حذف ارز 4200 تومانی چه تاثیری بر قندی‌های بورس داشت؟

بررسی عملکرد گروه قند و شکر بورس نشان می‌دهد از زمان اعلام خبر حذف دلار 4200 تومانی واردات شکر، شاخص این گروه رشدی 11درصدی را تجربه کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ،در آبان‌ماه امسال، انجمن صنفی کارخانه‌های قند و شکر ایران در مصوبه‌ای پیشنهاد حذف ارز 4200 تومانی شکر و افزایش قیمت این محصول استراتژیک را برای سال 99 به دولت ارایه داد. دولت هم سه ماه بعد به دلیل کمبود منابع ارزی و با تکیه بر این اصل که قیمت محصولات باید در بازار تعیین شود، دستور حذف ارز یارانه‌ای شکر را صادر کرد.
پس از اینکه محمد قبله مدیرکل دفتر امور خدمات بازرگانی وزارت صمت در نامه‌ای خطاب به مدیر کل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی از حذف ارز 4200تومانی واردات شکر و تغییر گروه این کالا از گروه یک به گروه 2 کالاهای وارداتی خبر داد. شاخص قند و شکر در بازار سهام تهران با رشد قابل توجهی مواجه شد.

وشکر

شاخص گروه قند و شکر

با این وجود هنوز بخشی از پیشنهاد صنایع قندو شکر مبنی بر افزایش قیمت شکر به هر کیلو 6200تومان هنوز در دستور کار دولت قرار نگرفته و پس از اعلام این خبر معاون سازمان حمایت از مصرف کننده اعلام کرد با توجه به واردات شکر و ذخایر کافی، این محصول باید با همان قیمت مصوب قبلی و درب کارخانه 4050تومانی و شکر فله 4700 تومانی فروخته شود، کمی از شدت رشد شاخص کاسته شد. هر چند به نظر نمی‌رسد با توجه به حذف ارز 4200 تومانی این قیمت‌ها مدت زیادی دوام داشته باشد.

حذف دلار 4200 تومانی از این نظر برای قندی‌های خوشایند است که این اقدام می‌تواند نوید تشکیل یک بازار رقابتی و همچنین حرکت شرکت‌های تولید به سمت افزایش بهره‌وری و تولید را در این گروه بدهد. چرا که قیمت تمام شده تولید شکر در داخل زیاد است چرا که تمام هزینه‌های آن با ارز آزاد انجام می‌شود و زمانی که برای واردات این محصول ارز دولتی تعلق می‌گیرد، باعث سرکوب تولید داخلی می‌شود. اگر چه استقبال معامله‌گران از سهام گروه قند و شکر در روزهای پس از این خبر نیز نشانگر آینده مثبت این گروه است.

عملکرد یکماهه نمادهای قندی

اما بررسی نمادهای گروه قند و شکر نشان می‌دهد که پس از اوج‌گیری نمادهای این گروه پس از خبر حذف ارز 4200 تومانی، کمی از تب و تاب آنها کاسته شده و فشار عرضه در بسیاری از آنها سنگین‌تر از قبل شده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.