کد مطلب: ۳۶۶۸۵۴

یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با تجارت‌نیوز مطرح کرد:

حذف صفر از پول ملی مشکلات نظام بانکی را حل نمی‌کند

حذف صفر از پول ملی مشکلات نظام بانکی را حل نمی‌کند

حذف چهار صفر از پول ملی در دستور کار دولت قرار گرفت. یک کارشناس اقتصادی این اقدام را دارای اثر مقطعی و کوتاه‌مدت دانست که انجام محاسبات را آسان می‌کند.

در شش ماهه دوم سال گذشته بحث حذف صفر از پولی ملی مطرح شد ولی طی چند ماه خبری از نحوه حذف چهار صفر منتشر نشد تا این که دولت از در دستور کار قرار گرفتن این طرح خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این طرح با عنوان اصلاح نظام پولی کشور در قالب حذف چهار صفر از واحد پولی کنونی و تعریف واحد پولی جدید و بازنگری در اقطاع اسکناس و مسکوک از سوی بانک مرکزی مطرح شده است.

کامران ندری، کارشناس اقتصادی حذف صفر از پول ملی را یک اقدام شکلی دانست که مشکلات و مسائل ریشه‌ای را حل نمی‌کند.

وی گفت: به لحاظ روانی تاثیر دارد. ولی در عالم واقع حذف صفر رافع مسائل و مشکلات عدیده کشور در نظام پولی و بانکی نیست.

این کارشناس در ادامه افزود: مشکلاتی مثل ناترازی‌هایی که بانک‌ها با آن مواجه هستند، عدم استقلال بانک مرکزی، کسری شدید بودجه دولت و… باعث تورم و کاهش ارزش پول و بی‌ارزش شدن آن شده است؛ تا زمانی که این مسائل حل نشود، مشکل نظام بانکی حل نمی‌شود.

وی اثر روانی این اقدام را کوتاه‌مدت دانست که در انجام محاسبات سهولت ایجاد ‌می‌کند؛ اما مقطعی است.

رییس کل بانک مرکزی چند روز پیش نیز از تغییر نرخ سود بانکی سخن گفته بود؛ اما در جدیدترین اظهارات خود گفت: اگر شرایط فراهم باشد باید نرخ سود بانکی را تعدیل کنیم اما فعلا برای آن برنامه‌ای نداریم و تصمیم‌گیری در این خصوص باید در شورای پول و اعتبار انجام شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حذف صفر يعني باز كردن فضا براي ابر تورم جديد