خبر مهم:

کد مطلب: ۴۲۹۴۴۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

دوطرفه شدن معاملات چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

دوطرفه شدن معاملات چه تاثیری بر بورس خواهد داشت؟

سازمان بورس روز گذشته در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سازوکار معاملاتی فروش تعهدی از روز چهارم اسفندماه در بورس اوراق بهادار تهران راه‌اندازی می‌شود. فرایندی که با استفاده از آن می‌توان از کاهش قیمت سهام نیز سودآوری داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سازمان بورس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد سازوکار معاملاتی فروش تعهدی از روز 4 اسفندماه در بورس اوراق بهادار تهران راه‌اندازی می‌شود. البته بر اساس توضیح این اطلاعیه، در ابتدا این فرایند به صورت آزمایشی برای چند نماد محدود اجرایی می‌شود. به گفته محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، این ابزار نوین مالی در مرحله نخست به صورت محدود و برای فعالان حرفه‌ای بازار قابل استفاده خواهد بود و به مرور با افزایش تعداد شرکت‌ها توسعه خواهد یافت.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده، در نحوه انتخاب نمادهای قابل فروش به صورت تعهدی، گردش معاملات در سه ماه اخیر، میانگین حجم معاملات روزانه در سه ماه اخیر، درصد روزهای کاری مجاز بودن نماد در یکسال اخیر، درصد سهام شناور آزاد و ارزش روز شرکت‌ها در نظر گرفته خواهد شد.

فروش تعهدی چیست؟

با وجود تلاش‌های انجام شده برای ارتقا کارایی بورس ایران در مقایسه با بورس‌های جهانی، جای خالی برخی ابزارها به شدت احساس شده است. یکی از این ابزارها «دو طرفه بودن بازار» است. به این معنا که معامله‌گر بتواند از افت قیمت‌ سهام نیز سودآوری داشته باشد. بدین صورت که معامله‌گر با پیش‌بینی کاهش قیمت یک سهم آنرا به صورت استقراضی فروخته و سپس پس از کاهش قیمت مدنظر سهم را بازخرید کرده و از اختلاف قیمت آن سود می‌برد.

در مدل استقراضی، رابطه میان فروشنده و مالک اوراق بهادار به شکل استقراض تعریف می‌شود. بدین صورت که فروشنده با قرض کردن اوراق بهادار از مالک و پرداخت بهره از پیش‌توافق شده، به فروش اوراق بهادار در بازار و پیاده‌سازی استراتژی معاملاتی خود اقدام می‌کند. البته با توجه به وجود اشکالات شرعی در این روش معاملاتی به دلیل پرداخت بهره مشخص، راهکار جایگزینی در قالب عقد وکالت تعریف شده است که بر اساس آن متقاضی به وکالت از مالک اوراق بهادار را فروخته و باید در زمانی مشخص به درخواست مالک یا تشخیص خود اوراق بهادار فروخته شده را بازخرید کند.

فروش تعهدی چه بر سر بورس خواهد آورد؟

یکی از مهمترین مزایای فروش تعهدی افزایش تحلیل در بورس خواهد بود. در فروش تعهدی سرمایه‌گذار انتظار دارد قیمت یک سهم در یک بازه زمانی مشخص کاهش پیدا کند بنابراین با هدف کسب سود از این کاهش قیمت، به فروش سهم تحت مالکیت شخص دیگری اقدام کرده و با کاهش قیمت و بازخرید آن، از تفاوت قیمت فروش و بازخرید سود می‌کند. در واقع دوطرفه شدن بازار موجب ایجاد فضای تحلیل در بورس شده و مانع از افزایش حباب قیمتی در سهام می‌شود. این موضوع می‌تواند موجب کنترل هیجان کاذب در بورس شده و به رونق پایدار بورس کمک کند.

ایجاد بازار دو طرفه در بورس همچنین می‌تواند منجر به افزایش نقدشوندگی و در نهایت کارایی بازار سهام شده و عرضه و تقاضا متعادل شود. همچنین به معامله‌گران حرفه‌ای بازار این امکان را می‌دهد تا از نتایج ارزیابی‌های خود در روندهای صعودی و نزولی بورس استفاده کنند و جایگاه تحلیل در بازار سهام ارتقا پیدا می‌کند.

از سوی دیگر در زمان رکود یا ریزش‌های سنگین بورس اگر محدودیتی ایجاد نشود می‌تواند شدت سقوط قیمت‌ها را افزایش دهد و امکان دستکاری قیمت‌ها بیشتر می‌شود. به همین منظور باید نظارت کامل و کنترل‌های لازم از سوی نهاد ناظر و سازمان بورس صورت گیرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سیّدمحمّدزعفرانچی

    یک حلقهء زنجیر این فرایند اقتصادی ،ارتباط درگاهی با بورس فلزّات یا بورس انرژی است.تا الآن مایهء فقهی و پایهء اقتصادی ارائهء اسناد اعتباری ،خرید و فروش کالای تولیدی توسّط شرکت ارائه کنندهء سهام بود.امّا با رفتار تضامنی بین بورس اوراق بهادار و بورس کالا می توان روند دیگری را هم مدّنظر گرفت.

  • ناشناس

    این کار مسولان باعث میشه که تازه کارها از بورس فرار کنن چون نمیدونن تحلیل تفسیر کنن و نقدینگی در بازا. نمیمونه کارتون اشباه محضه

  • ناشناس

    سالها پیش باید اینکارو انجام میدادن. با بازاری که الان هست و یک طرفه هست مردم عادی و تازه وارد فقط سرمایشون و از دست میدادن. اینجوری که دو طرفه بشه لااقل تکلیف معامله هر کسی با خودش معلوم میشه و حجم بیشتری سرمایه هم وارد سهام ها میشه

  • علی احمدی

    با این کار بازار بورس شبیه به بازار فارکس میشود که به سختی میشه سود کرد. باور کنید هیچ کس سود نمیکنه ازین داستان مگر کارگزاری ها و سرمایه های مردم که در جدال بین خریدار و فروشنده دود میشه و میره.

  • فرشاد

    کار خوبیه که باید خیلی قبل تر انجام میشد.در این حالت قیمت سهم همینجوری بدون بنیاد نمیتونه بره بالا و متعادل میشه.

  • امیر

    بازار دوطرفه کار میوفته دست حرفه ای ها و هر فنچی از در نمیاد تو سهام بخره…بسیار عالی است
    این افراد جوجه دو روز هکه شروع کردن به سیگنال دادن هم بساطشون جمع میشه
    فقط یه بدی داره…بازار توان جذب نقدینگیش به نظر کمتر میشه

  • امیرخان

    خوبه به این میگن یه رقابت نه اینکه هر اوشکولی یه خط حمایت میکشه بعد هم سهام دیمی میکشه بالا میگه تحلیلم درست از آب درومد 2 طرفه که بشه مثل بازارهای درست حسابی دنیا میشه جای حرفه ای ها فقط یه مشکلی هست از اونجایی که بیشتر مردم ما عادت دارن دنبال راحت پول درآوردن باشند احتمالا به دنبال کسب علم بیشتر در این بازار نخواهند رفت و 2 بار که ضرر کنن خداحافظی میکنن با بورس و این از نقدینگی این بازار خواهد کاست / اون عزیزانی هم که اسمشون شده تحلیل گر یه 6 ماه بیان فارکس تا بفهمن بازار یعنی چی وقتی خط حمایتت از 2طرف جر خورد میفهمی پول دروآوردن به این راحتی ها هم نیست و دلیل اینکه تو بورس ما سود میگرفتن فقط تورم بوده ولا غیر…

  • ناشناس

    اگه می خواهید نقدینگی را از بازار فراری داده و مردم را بدبخت کنید بازار دوطرفه بهترین کاره

  • فرهاد

    پس کی میخان راه بندازن؟اینام تا یه کاری بکنن ده سال طول میکشه.چقدر از دنیا عقبیم