کد مطلب: ۵۸۹۴۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

طرح جهش مسکن بر کدام نمادهای بورسی تاثیرگذار است؟

طرح جهش مسکن بر کدام نمادهای بورسی تاثیرگذار است؟

امروز ثبت نام طرح جهش مسکن آغاز می‌شود و مشمولان این طرح می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. با عملی شدن این طرح کدام صنایع بورسی رشد می‌کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز ثبت‌نام طرح جهش مسکن آغاز می‌شود و مشمولان این طرح می‌توانند برای ثبت نام اقدام کنند. دولت جدید از همان ابتدا شروع به کار خود از ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال خبر داد.

سیگنال‌های منفی دولت درباره قیمت‌گذاری دستوری در برخی از صنایع باعث افت قیمت و کاهش ارزش سهام برخی شرکت‌ها شده است. در چند ماه گذشته کارشناسان بازار سرمایه پیش‌بینی کرده بودند اگر دولت بخواهد ایده ساخت مسکن ارزان را عملی کند، اولین آسیب از این موضوع را شرکت‌های فروش مصالح ساختمانی می‌خورند، چرا که دولت برای به صرفه شدن هزینه ساخت مسکن، این شرکت‌ها را ملزم می‌کند تا محصولات خود را ارزان‌تر به فروش برسانند.

اما علی عصاری کارشناس بازار سرمایه در این باره نظر دیگری دارد و معتقد است اگر این ایده عملی شود صنایعی مثل مصالح ساختماین و سیمانی می‌توانند رشد کنند.

وی درباره تاثیر این طرح بر صنایع بورسی گفت: در وهله اول به نظر می‌رسد شرکت‌های ساختمانی از این موضوع بهره‌مند شوند اما با عملی شدن این طرح حاشیه سود این شرکت‌ها به شدت کاهش پیدا می‌کند.

این کارشناس بازار می‌گوید، به دلیل آنکه ساخت مسکن از مرحله سفت کاری شروع می‌شود و به قسمت نازک کاری ختم می‌شود به نظر می‌رسد در وهله اول صنایعی مثل سیمان به واسطه نیاز شدید به سیمان تحت تاثیر قرار بگیرند و در وهله بعدی صنایعی مثل مصالح ساختمانی و کاشی و سرامیک رشد کنند. وی ادامه داد: اما خود شرکت‌های ساختمانی به دلیل پایین بودن حاشیه سود، رشد آنچنانی نمی‌کنند.

محمد خبری‌زاد، کارشناس بازار سرمایه هم در این باره به تجارت‌نیوز گفت: فارغ از این مساله که این طرح قابلیت اجرایی دارد یا نه دو گروه می‌توانند از این طرح منتفع شوند. اول گروهی که مواد اولیه ساخت مسکن را فراهم می‌کنند مثل سیمان، کاشی و سرامیک، فولاد و فلزات و دوم گروهی که سازنندگان این طرح هستند.

وی دامه داد: البته به احتمال زیاد پیمان‌کاری و ساخت این طرح را به شرکت‌های بورسی ندهند. در این صورت اگر رانت در این طرح شکل بگیرد به احتمال زیاد دیگر صنایع بورسی هم رشدی نخواهند داشت.

البته امروز با منتشر سدن این خبر شرکت‌های ساختمانی با افت قیمت همراه شدند و بیشتر نمادهای این گروه، در محدوده منفی معامله می‌شوند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بورس طی چند سال اخیر به دلیل نوسانات شدید ارزی (افزایش بیش از اندازه قیمت دلار از ۳ هزار تومان تا ۲۷ هزار تومان فعلی) رشد ۱۰ برابری پیدا کرد و به دنبال آن حجم زیاد نقدینگی هم به بازار تزریق شد و این رشد را بیشتر کرد (رشد شارپی) ولی از مردادماه سال گذشته تا به امروز دلار روی کانال ۲۳ تا ۲۷ هزار تومان نوسان می کند و شاخص را هم نوسانی کرد، تکنیکال ها و قدیمی های بازار که در بورس به روز هستند و احتمال ثبات نرخ ارز را در همین محدوده فعلی می دادند با سودهای کلان حتی ۱۰ برابری پول های خود را برداشتند و با خروج حجم زیاد نقدینگی با سودهای چندین برابری ریزش شارپی رقم خورد، عده ای هم که علم بورسی زیادی نداشتند و یا به طمع این که دلار دوباره به رشد قبلی خود برمی گردد و شاخص رشد می کند خروج نزدند و متضرر شدند و الان همه را مقصر جلوه می دهند به جزء خودشان.
    در تمام دنیا بورس ریزش و صعود و سود و زیان با هم دارد و سود و زیان بر عهده خود فرد است حال عده ای که با علم وارد می شوند و به روز هستند سود می کنند و عده ای که علم بورسی ندارند و به حرف کارشناسان بورس و تحلیل های منطقی گوش نمی دهند ضرر می کنند.
    در حال حاضر تثبیت نرخ ارز و کنترل تورم که از سیاست های دولت است به نفع بورس است چون همان طور که تورم کوتاه مدت (مقطعی) به دلیل بالا بردن تمام اجناس، ارزش سهام را هم بالا می برد ولی همین تورم اگر طولانی مدت شود با کاهش قدرت خرید مردم و کاهش فروش تولیدات داخلی و افزایش هزینه های شرکت ها (هزینه سوخت صنایع، حقوق پرسنل و کارهای عمرانی و …) بدهی شرکت ها را بالا می برد و به مرور زمان حاشیه سوددهی شرکت ها را کاهش می دهد.
    از بورس هم باید انتظار رشد معقول و منطقی بر مبنای عملکرد شرکت ها داشت، آن ریزش شارپی تا حدود زیادی تمام شده است اگر سهام داران صبور باشند و سهمی را که خریدند حداقل شش ماه به بالا سهام داری کنند تا شرکت ها بتوانند از پول های ورودی استفاده بهینه ببرند بورس هم به رشد منطقی (نه شارپی) خواهد رسید.

    • Akbar

      یه چیزی میگی بی سر و بی ته
      مردحسابی قیمت هایی که شمامیگی شارمی اومده بالا ازاردیبهشت ۹۹ بود که الان قیمت ها برگشته به سال ۹۸
      منم حرف شماروقبول دارم ولی ۴ماه اول سال ۹۹ بازارشارپی بالااومدالان ۱۴ ماهه که بازارنزولیه هرسهمی روکه نگاه میکنی خودحقوقی پاشوگذاشته روی سهم اجازه رشدبهش نمیده
      بازارحالا چه بورس چه هربازاردیگه ایی بستگی به عرضه و تقاضاداره ولی این ریزش کلا دستوریه و مردم همه متوجه این سیاست شدن امروزوفرداست که گندش دربیادودیگه هیچ کاریش نمیشه کردبماندیادگاری

  • غازقلنگ سوخته

    چنگیز بخواب رئیسی بیدار است

  • رضاتورکه

    خانم جنده ای طرح مسکن مینویسی میگذاری تواینترنت اگه بلدی کس خودت وهمشری های زنت ره هم بده داخل آپارتمان مفت ورایگان جای نرم وگرم بکنم تولیدمثل وبچه کونم