کد مطلب: ۶۳۰۹۱۸

طرح صیانت یا نداشتن سوءپیشینه؛ دغدغه کسب‌وکارها کدام است؟

طرح صیانت یا نداشتن سوءپیشینه؛ دغدغه کسب‌وکارها کدام است؟

درست در روزی که وزیر اقتصاد از حذف گواهی عدم سوءپیشینه برای اخذ مجوز ۹۰ درصد کسب‌وکارها خبر داد، ۱۸ نماینده مجلس در کمیسیون مشترک، کلیات طرح صیانت از فضای مجازی را تصویب کردند. اما آیا صاحبان کسب‌وکار برای شروع فعالیت خود به بستر اینترنت و تکنولوژی روز نیاز بیشتری دارند یا گواهی عدم سوءپیشینه؟!

با تصویب کلیات طرح صیانت از فضای مجازی، فعالان بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل، دیگر خود را در باتلاق این طرح می‌بینند. اما مهم‌ترین طرح هیئت مقررات‌زدایی و بهبود فضای کسب‌وکار حذف گواهی عدم سوءپیشینه برای اخذ مجوز ۹۰ درصد کسب‌وکارهاست.

حال پرسش بسیاری از شهروندان این است که آیا اکنون کسب‌وکارها برای شروع فعالیت خود بیشتر دغدغه سوءپیشینه دارند یا اینترنت پرسرعت؟

در روزهایی که بسیاری از کسب‌وکارها و مشاغل تحت تاثیر تحریم، کرونا و محدودیت‌های داخلی سرنوشتی جز تعطیلی و ورشکستگی نداشته‌اند، ۱۸ نماینده مجلس تصمیم به تصویب طرح صیانت گرفتند تا نشان دهند موانعی بزرگ‌تر از تحریم و کرونا هم در مسیر فعالیت اقتصادی در ایران وجود دارد.

چراکه بسیاری از صاحبان و شاغلان کسب‌وکارهای تعطیل‌شده برای کسب درآمد به بستر اینترنت و شبکه‌های اجتماعی پناه آورده‌اند. از سوی دیگر، بسیاری از مشاغل نیز به‌نوعی با فضای اینترنت پیوند خورده‌اند.

آن‌طور که گزارش‌های رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد، در پایان پاییز امسال ۵۹٫۱ درصد از جمعیت کشور در بازار کار ایران حضور نداشته‌اند. بدین معنا که از جمعیت بالغ بر ۸۴ میلیون نفری، تنها ۲۳٫۵ میلیون جزو شاغلان بوده‌اند و جزو آمار مشارکت اقتصادی محاسبه می‌شوند.

این در حالی است که تا پیش از شیوع کرونا در ایران، نرخ مشارکت اقتصادی در محدوده ۴۵ درصد قرار داشت. حال بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند با تصویب طرح صیانت نرخ مشارکت اقتصادی دچار سقوط آزاد می‌شود. حتی اگر ارائه گواهی عدم سوءپیشینه برای راه‌اندازی کسب‌وکارها حذف شود.

خطر نابودی استارتاپ‌ها

طی چند سال اخیر به‌ویژه استارتاپ‌ها کمک ویژه‌ای به بهبود اشتغال‌زایی در ایران کرده‌اند. حال طرح صیانت می‌تواند ادامه حیات این استارتاپ‌ها را هم با تهدید جدی مواجه سازد.

در همین زمینه چندی پیش رضا الفت‌نسب، عضو هیات مدیره انجمن کسب‌وکارهای مجازی، اعلام کرد: «کسانی که این طرح را نوشتند هیچ دغدغه‌ای درباره استارتاپ‌ها نداشتند. شاید عده‌ای بگویند که این طرح ارتباطی به استارتاپ‌ها ندارد، اما کل جامعه اکوسیستم آنلاین ایران، تحت تاثیر این موضوع قرار دارند. هرچه این فضا محدودتر شود، قطعا استارتاپ‌ها که یکی از تکه‌های پازل اقتصادی در ایران هستند تحت تاثیر قرار می‌گیرند.».

افزایش جستجوی واژه «مهاجرت»

همچنین بسیاری از کارشناسان نسبت به افزایش روند مهاجرت پس از تصویب این طرح هشدارهای جدی می‌دهند. برای درک بهتر این موضوع می‌توان به جستجوی واژه «مهاجرت» در گوگل طی بازه‌های مختلف دقت کرد.

WhatsApp Image 2022 02 22 at 21.17.54

بازه ماهانه گوگل ترندز جستجوی واژه‌ها را فعلا تا یکم اسفند به نمایش می‌گذارد. گرچه طی چند روز اخیر اخبار ضد و نقیضی در این باره وجود داشت، اما همان‌طور که نمودار بالا نشان می‌دهد با نزدیک‌شدن به تصویب کلیات طرح صیانت، جستجوی واژه مهاجرت به نقطه اوج رسید.

WhatsApp Image 2022 02 22 at 21.16.31

اما پیک جستجوی این واژه به ساعات بعد از ظهر امروز مربوط می‌شود. یعنی زمانی که اخبار مربوط به تصویب کلیات طرح صیانت از طریق رسانه‌ها مخابره شد.

در این بین بد نیست نگاهی به جستجوی واژه «صیانت» طی یک هفته اخیر توسط کاربران داخل ایران داشته باشیم. طبیعتا اوج‌گیری همزمان جستجوی این دو واژه بی‌ارتباط با یکدیگر نیست.

WhatsApp Image 2022 02 22 at 21.37.41

در همین زمینه فعالان بخش خصوصی می‌گویند که شاید تا سال‌های پیش موضوع مهاجرت بیشتر در قشر کارآفرین و ثروتمندان دیده می‌شد، اما با توجه به افزایش بی‌ثباتی‌ها و نااطمینانی‌های داخل کشور، موج مهاجرت به کارگران رسیده است.

در چنین شرایطی اما مجلس قصد دارد با تصویب طرح صیانت و محدودکردن کامل اینترنت، آخرین ضربه را به پیکر نحیف کسب‌وکارها در ایران بزند. این در حالی است که رئیس جمهوری، روز ششم آبان، در اولین جلسه شورای عالی اشتغال، مهم‌ترین وظیقه خود را رفع دغدغه مردم و جوانان در زمینه اشتغال اعلام کرد.

اما اکنون به نظر می‌رسد اصلی‌ترین برنامه دولت برای رفع این دغدغه به حذف اخذ گواهی عدم سوءپیشینه برای راه‌اندازی کسب‌وکار خلاصه می‌شود!

امیر داداشی

تجارت‌نیوز ،

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.