کد مطلب: ۶۴۳۰۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تاثیر ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان بر بازارهای ایران

تاثیر ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان بر بازارهای ایران

طالبان کشت خشخاش در افغانستان را ممنوع اعلام کرد. همزمانی این اتفاق با گرانی دارو در ایران، باعث شده برخی این دو اتفاق را مرتبط با هم بدانند. این در حالی است که فعالان صنعت دارو می‌گویند، اصولا در تولید داروهایی نظیر مورفین از خشخاش افغانستان استفاده نمی‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصارف صنعتی و دارویی خشخاش باعث شده تا ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان باعث ایجاد نگرانی در برخی از گروه‌ها شود.

چراکه از این گیاه در تولید چند گروه دارویی ازجمله مورفین، تبایین، کدیین، نارسیین و چند آلکالویید مهم دیگر استفاده می‌شود. ممنوعیت کشت خشخاش توسط طالبان دقیقاً در زمانی اتفاق افتاد که قیمت دارو در ایران روند نجومی را طی کرد.

تاثیر ممنوعیت کشت خشخاش بر قیمت دارو

اما این موضوع تاثیری بر تامین و قیمت دارو در ایران دارد؟ رئیس هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان دارو در این زمینه می‌گوید: تا آنجایی که ما اطلاع داریم، مواد اولیه داروهایی نظیر مورفین از خارج تامین می‌شود. در واقع کشت و فروش مواد اولیه داروها تحت نظر سازمان ملل انجام می‌پذیرد.

ناصر ریاحی در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌افزاید: بعید است که ایران برای تامین دارو وابسته به خشخاش افغانستان باشد. زیرا به‌طور کلی خرید و فروش مواد اولیه‌ای که تحت کنترل نیست غیرمجاز است. بنابراین چنین ممنوعیتی حداقل در صنعت دارو ایران تاثیری ندارد.

وی ادامه می‌دهد: برای سایر بازارها بهتر است متخصصان مربوطه اظهار نظر کنند و بنده اطلاعی از تاثیر ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان بر سایر بازارهای ایران ندارم.

در این میان به نظر می‌رسد قبل از آنکه ممنوعیت کشت خشخاش دارو را در ایران گران کند، بلاتکلیفی ارزی باعث افزایش قیمت دارو در ایران شد. گرچه هنوز مشخص نیست دولت اقدام به حذف ارز ترجیحی دارو کرد یا خیر؟ اما برخی از احتمال افزایش شش برابری قیمت دارو سخن می‌گوید.

آسیب‌های افزایش قیمت مواد مخدر

با این حال به نظر می‌رسد صداوسیمای ایران بیش از آنکه نگران افزایش قیمت دارو یا سایر محصولات باشد، دغدغه‌های دیگری دارد. اخیرا گزارشی در تلویزیون ایران پخش شد که موضوع آن تاثیر ممنوعیت کشت خشخاش بر بازار مواد مخدر بود.

در این گزارش، بیماران مبتلا به اعتیاد از افزایش حدود ۳۰ درصدی قیمت مواد مخدر طی چند روز اخیر سخن می‌گفتند. موضوعی که ممکن است درمان این افراد را با مشکل جدی مواجه سازد.

در همین زمینه سعید صفاتیان، آسیب‌شناس حوزه مواد مخدر، در گفتگویی که با ایسنا داشت، گفت: افزایش یکباره قیمت مواد مخدر ممکن است الگوی مصرف را تغییر دهد. این امر باعث می‌شود مصرف‌کنندگان به سمت مصرف روان‌گردان و تزریق هروئین بروند.

او البته به این موضوع هم اشاره کرد که بعید است ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان عملی شود.

برای مطالعه بیشتر خبر علت افزایش چند برابری قیمت دارو را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خود کفای باعث می‌گردد که به بیگانگان وابسطه نباشیم ومستقل باشیم ،

  • .....

    سلام بهتر که همه ترک کنن ودیگه نکشن چیه خودشون رو باکشیدن مواد بیچاره کردن والا بخدا

  • ناشناس

    افغانستان اگه به راستی تریاکو مننوع کنه نیازی به درامد تریاک نداره زخایر تریومی که داره قیمتش پنجا برابر از قیمت نفت ایران وعربستان عرزش مند تره وجز تریاک افغانستان منبع میوه خوش وگیاهای داروی کم یافته

  • محمد رضا امیر افضلی

    این خبر جوانان را نابود میکند

  • محسن

    ایران تریاک را خودش با نزارت دولت تولید کند. یا کلن ریشکن کند. که بازهم به دارو نیز داریم.

  • محسن

    ایران باید تریاک یا مواد مخدر را کلن ریش کن کند.

  • ناشناس

    چرا همچین سودی را به قریبه ها بدیم چرا کشاورز ایرانی همچین سودی نصیبش نشود خدا لعنتتون کنه که فقط زد مردم عمل میکنید بزارید خودمان کشت کنیم و مصرف کنیم و حالشو ببریم

  • ناشناس

    عالی بهترین تصمیم طالبان

  • ناشناس

    احسنت
    باید بساط مواد مخدر کلا از کشور جمع شود و دوباره شاهد جامعه ای سالم باشیم

  • ناشناس

    تورابخدافکری برای مامعتادهابکنین خیلی بحالمون سخت میگذره ازدولت ایران میخاهیم بطورسهمیه بندی به معتادها تریاک بدن اینبود دیگرگونه معتادنشن امامثل ماکه۴۰ساله مصرف کردیم نمیتونیم ترک کنیم تورابخدادرک ماهم بکنین زندگیمون نجات بدین تاکمترتریاک گرون ازافغانستان بخریم والا گرفتارشدیم حالا کاری که شده متشکرم