کد مطلب: ۶۴۲۲۹۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

یارانه دارو در جیب کشورهای همسایه/ حذف ارز ترجیحی دارو را گران می‌کند؟

یارانه دارو در جیب کشورهای همسایه/ حذف ارز ترجیحی دارو را گران می‌کند؟

حذف ارز ترجیحی دارو خبری بود که روز گذشته معاون وزیر صمت مطرح کرد. این خبر باعث افزایش نگرانی‌ها نسبت بالارفتن قیمت دارو شد. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدند که تخصیص این ارز از ابتدا اشتباه بود؛ چراکه باعث قاچاق دارو می‌شد. در واقع یارانه دارو با این سیاست به جیب کشورهای همسایه می‌رود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، حذف ارز ترجیحی دارو یکی از نقاط تاریک اقتصاد کشور در این روزهاست. در حالی که دیروز محمدمهدی برادران، معاون وزیر صمت، از حذف این ارز خبر داد، امروز سخنگوی دولت اعلام کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی در حال تخصیص است.

گویا دولت و مجلس هنوز در این زمینه به نتیجه نهایی نرسیده‌اند و نگران عواقب این اقدام خود هستند. با این حال بسیاری از تحلیلگران اقتصادی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را به صلاح کشور می‌دانند. ازجمله آنکه طرفداران حذف ارز ترجیحی دارو ، تخصیص این ارز را عامل قاچاق و پرداخت یارانه دارو به کشورهای همسایه می‌دانند.

آن‌ها معتقدند این سیاست اشتباهی است که دولت دوازدهم آن را پایه نهاد. اما دولت سیزدهم به‌رغم مخالفت‌های مکرر و هجمه به دولت قبل، همچنان همین سیاست را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر، موافقان این طرح هم استدلال خود را دارند و بیش از هر نکته‌ای نسبت به افزایش قیمت دارو پس از حذف یارانه ارزی آن هشدار می‌دهند. این در حالی است که چندی پیش محمدصادق نیارکی، معاون وزیر صمت، از داخلی‌سازی ۹۷ درصد از نیاز صنعت دارو کشور خبر داد.

حال در صورتی که تنها سه درصد نیاز صنعت دارو کشور به خارج از کشور است، مشخص نیست که چه دلیلی برای نگرانی نسبت به افزایش قیمت‌ها وجود دارد؟! چه بسا در زمان تخصیص این یارانه ارزی هم قیمت دارو ثابت نماند. حال به نظر می‌رسد حذف این ارز جدیدترین بهانه برای بالابردن نرخ دارو در کشور باشد.

صنعت دارو تحت سیطره مافیا

عضو هیئت رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، گفت: بخشی از داروهایی که در ایران با ارز ترجیحی تامین می‌شوند سر از بازارهای عراق، پاکستان و افغانستان درمی‌آورد. در واقع بازار دارویی این کشورها از یارانه ایران تامین می‌شود.

حمید حسینی در گفتگو با تجارت‌نیوز اظهار کرد: این داروها باید به شکل الکترونیکی توزیع و پخش شود تا سیطره سیستم مافیایی از صنعت دارو برداشته شود. اگر حذف ارز ترجیحی دارو محقق نشود، باز باید فکری اساسی برای توزیع دارو کرد.

تاثیر حذف ارز ترجیحی دارو بر قیمت‌ها

او درباره تاثیر حذف ارز ترجیحی دارو بر قیمت دارو توضیح داد: اگر بیمه‌ها پوشش دارویی را بر عهده بگیرند این اقدام تاثیری بر قیمت‌ها ندارد. باید دید که دولت چه ساز و کاری در نظر می‌گیرد. در صورتی که بیمه‌ها داروها، ازجمله برای بیماری‌های صعب‌العلاج را تحت پوشش قرار ندهند، احتمالا باید منتظر افزایش شدید قیمت دارو باشیم.

حسینی درباره قاچاق دارو نیز تشریح کرد: به دولت پیشنهاد می‌شود برای داروهای خاص که ویژه بیماری‌های صعب‌العلاج است سازوکار ویژه‌ای در نظر بگیرد. سیاست حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی باعث می‌شود که قاچاق داروهای یارانه‌ای مختل شود. در نتیجه به جرئت می‌توان گفت که منافع حذف این ارز بیش از پیامدهای منفی آن است.

آوا فلاح

برای مطالعه بیشتر خبر ارز دولتی دارو حذف شد؟ را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تست

  • ناشناس

    بخدا هروز از خدا مرگ مبخواهیم چطوری دارو بگیریم آنقدر گران فقط باید زجر بکشیم تا بمیریم