کد مطلب: ۷۸۶۲۹۸

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آشفتگی نفت از ورشکستگی «سیلیکون ولی»/ طلای سیاه گران می‌شود؟

آشفتگی نفت از ورشکستگی «سیلیکون ولی»/ طلای سیاه گران می‌شود؟

نفت برنت امروز با قیمت ۷۸.۴۲ دلار در هر بشکه معامله شد. به نظر می‌رسد روند نزولی بازار نفت تحت تاثیر آشفتگی بانکی در آمریکا به وجود آمده است که البته با دوام نیست. با ورشکستگی و تعطیلی ناگهانی بانک «سیلیکون ولی» پیش‌بینی می‌شود که فدرال رزرو افزایش نرخ بهره را متوقف کند. در همین زمنیه دلار آمریکا تضعیف شده و افزایش تقاضا و قیمت در بلندمدت برای نفت رقم می‌خورد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نفت برنت امروز و در لحظه تنظیم این گزارش در محدوده ۷۸.۵ دلار در هر بشکه معامله می‌شود.

به نظر می‌رسد ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی یکی از عوامل بروز نوسان در بازار نفت باشد. به گزارش بلومبرگ نوساناتی که بازار نفت این روزها تجربه می‌کند بیشتر تحت تاثیر آشفتگی بانکی است.

رویترز نیز در گزارشی نوشت که قیمت نفت در حالی روندی نزولی به خود گرفت که ورشکستگی بانک «سیلیکون ولی» نگرانی‌ها درباره خطر وقوع یک بحران مالی جدید شبیه بحران ۲۰۰۸ را به شدت افزایش داده است.

ورشکستگی و تعطیلی ناگهانی این بانک منجر به تشدید نگرانی سرمایه‌گذاران و تحلیلگران درباره وقوع بحران در سیستم بانکی آمریکا شده است. برخی تحلیلگران بر این باورند که ورشکستگی سیلیکون ولی و سیگنیچر بانک می‌تواند به دلیل افزایش فزاینده و چشمگیر نرخ بهره فدرال رزرو طی ماه‌های اخیر باشد.

افزایش نرخ بهره متوقف می‌شود؟

حال این گمانه‌زنی وجود دارد که در نشست ۲۲ مارس فدرال رزرو افزایش نرخ بهره متوقف یا در حد 0.25 رشد پیدا کند. بنابراین بعید به نظر می‌رسد که روند نزولی قیمت نفت ادامه‌دار باشد. چراکه با توقف افزایش نرخ بهره دلار آمریکا تضعیف شده و سرمایه‌ها دیگر روانه بانک نمی‌شود. به این ترتیب تقاضا برای کالاهایی مانند نفت افزایش پیدا می‌کند و قاعدتا قیمت آن افزایشی می‌شود. بنابراین چشم‌انداز کلی قیمت نفت در آینده صعودی پیش‌بینی می‌شود.

چندی پیش گروه گلدمن‌ساکس درخواست خود از فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره را لغو کرد. با این حساب فرضیه سقوط ارزش دلار بیش از پیش تقویت می‌شود. حتی برخی مقامات آمریکایی در پی نگرانی‌ها نسبت به شرایط ورشکستگی بانک سیلیکون‌ولی که به ریزش دارایی‌های آمریکا در پایان هفته گذشته منتهی شد تدابیر اضطراری را برای تقویت اعتماد به سیستم بانکی به اجرا گذاشتند.

بازار نفت صعودی می‌شود

اویل پرایس در گزارشی نوشت که بن لاکاک، رئیس شرکت ترافیگورا در کنفرانس انرژی CERA Week، درباره چشم‌انداز آینده بازار نفت اعلام کرد: با توجه به افزایش تقاضای چین در زمینه مواد معدنی، فلزات و حجم نفت خام بازگشت این کشور به بازار حتمی و افزایش قیمت نفت اجتناب‌ناپذیر است. راسل هاردی، مدیر عامل ویتول، به بلومبرگ گفت: پیش‌بینی می‌شود تقاضای نفت در جهان به سطح بی‌سابقه‌ای برسد و در نیمه دوم سال جاری قیمت هر بشکه نفت در محدوده 90 تا 100 دلار معامله شود.

نشریه آرگوس با اشاره به برخی عوامل آینده بازار نفت را افزایشی دانست. پروژه‌های نفتی چین در سال جاری میلادی به بالاترین حد خود در یک دهه گذشته رسیده است بنابراین احتمال افزایش تقاضا از سوی این کشور وجود دارد. همچنین در راستای اعلام ولادیمر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، کاهش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت‌ روسیه می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در این زمینه باشد.

رویترز در گزارشی اعلام کرد که برخی آمار منتشر شده نشان می‌دهد، صادرات فرآورده‌های‌ نفتی روسیه از طریق دریا در ماه فوریه با افت شدید 10.4 درصدی روبرو شده است. برآوردها نشان می‌دهد که با اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا و سقف قیمتی گروه 7 علیه سوخت روسیه، صادرات فرآورده‌های نفتی این کشور در ماه فوریه با افت محسوسی همراه بوده است. آرگوس علاوه بر عوامل مذکور امکان توقف مذاکرات هسته‌ای مربوط به ایران از متغییرهای افزایش تقاضای نفت می‌داند. به صورت کلی از آن حایی‌که بازار نفت از جمله بازارهای غیرقبال پیش‌بینی به حساب می‌آید نمی‌توان بر هیچ‌ یک از این عوامل اطمینان صد درصدی داشت.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر تشکیل بلوک شرق و غرب بازار نفت را دگرگون می‌کند را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    باسلام.تریلیون ها میلیارد دلار اسکناس کشورهای عربی،بانک های آمریکایی را سالهای سال که سرپا نگه داشته اند و خواهند داشت،تجارت نیوز عزیز،شما نگران آنها نباش.کشورهای عربی و ابرقدرت های غرب و شرق،پشت پرده های بسیار دارند که اگر هم سیاستمداران ایرانی و متخصصان از جهان سالهای سال فکر کنند هم نمیتوانند به بازی های آنها پی ببرند.باتشکر