کد مطلب: ۴۸۱۴۷۷

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بانکی:

شائبه تامین کسری بودجه از بازار ارز / تست کرونای ترامپ دلار را ارزان خواهد کرد؟

شائبه تامین کسری بودجه از بازار ارز / تست کرونای ترامپ دلار را ارزان خواهد کرد؟

تغییر نرخ ارز در پی خبر ابتلای ترامپ و همسرش به کرونا موجب شد به نظر برسد که اخبار روزهای آینده از کاخ سفید و وضعیت سلامتی ترامپ اهمیت زیادی برای بازار ارز دارد. در کنار این به باور کارشناسان بعد از بورس حالا نوبت به تامین کسری بودجه دولت از بازار ارز رسیده است. اما در نهایت با رویارویی این دو عامل چه اتفاقی برای بازار ارز خواهد افتاد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، درحالی که حدود یک ماه دیگر تا برگزاری انتخابات آمریکا باقی مانده، ابتلای دونالد ترامپ و همسرش به ویروس کرونا سوالات و ابهاماتی را درباره روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برانگیخته است.

به نظر می‌رسد اخبار روزهای آینده از کاخ سفید و وضعیت سلامتی ترامپ اهمیت زیادی برای معامله‌گران بازار ارز دارد_ زمانی که اعلام شد دونالد ترامپ به کرونا مبتلا شده است، قیمت دلار کمی افت کرد، ولی خبر اینکه او هیچ علائم حادی از کرونا را از خود نشان نداده است، موجب شد که بار دیگر خریدهای دلار بیشتر شود_ اگر بیماری ترامپ تشدید شود، این تصور ایجاد می‌شود که او برای پیروزی در رقابت‌های ریاست‌جمهوری و ماندن در کاخ سفید، مشکلات بیشتری را پیش رو خواهد داشت.

برای معامله‌گران بازار داخلی پیروزی «بایدن» به آن معناست که حداقل در کوتاه‌مدت ممکن است فشارهای تحریمی روی ایران کاهش پیدا کند و احتمال مذاکره و پایین آمدن تنش‌ها بین ایالات‌متحده و ایران هم بالا رود.

آیا مثبت شدن تست کرونای دونالد ترامپ می‌تواند فضای روانی بازار را تحت تاثیر قرار داده و افزایش افسارگسیخته قیمت دلار را کنترل کند؟

بقای فضای روانی منفی در بازار

به باور مهدی پورمهر، کارشناس اقتصادی، بخشی از علل بالا رفتن نرخ ارز در مدتی کوتاه به جنبه روانی بازار باز می‌گردد. او می‌گوید: از این به بعد هم این شرایط ادامه دارد چرا که هنوز کشمکش با آمریکا ادامه دارد، انتخابات آمریکا به نتیجه نرسیده، تفاهم بین اسرائیل و لبنان شکل گرفته و تحریم‌ها هر روز تشدید می‌شود. بعد از انتخابات نیز اگر ترامپ همچنان بماند( با توجه به این که آرای او در نظرسنجی‌ها افزایش یافته است) تا پایان دولت روحانی کشمکش‌ها همچنان ادامه خواهد یافت.

آن‌طور که این کارشناس می‌گوید این دست عوامل موجب می‌شود تاثیر روانی منفی همچنان در بازار ارز باقی بماند. در کنار این همواره دولت‌ها نیز در سال آخر دوره دوم خود بر اساس تئوری اقتصادی سیاسی تورم را رها می‌کنند که این برای دولت‌های بعدی معضل‌ساز است. مجموعه این عوامل ساختاری و روانی چشم‌انداز مثبتی نسبت به آینده ارز به ما نمی‌دهد.

بعد از بورس حالا نوبت بازار ارز رسیده

پورمهر به تاثیر بازار سهام اشاره می‌کند و توضیح می‌دهد: دولت بخشی از کسری بودجه خود را از بازار سرمایه تامین کرد، سپس به نظر می‌رسد تاثیری را در بازار ایجاد کرد تا بازار کنترل شود ولی پس از آن مردم به بازار بی‌اعتماد شدند و بازار به حالت اول بازنگشست. اکنون دولت دیگر قادر به تامین کسری بودجه خودش از طریق بازار سرمایه نیست، بنابراین احتمال دارو به بازار ارز رو آورده تا بخش دیگری از کسری خود را از بازار ارز جبران کند.

به گفته او یکی از کانال‌های تامین کسری بودجه بازار ارز بوده است منتها در این مدت چون بازار سرمایه شرایطی داشت که چندان برای مردم مخرب نبود، دولت از این فرصت استفاده کرد.

او می‌افزاید: اخیرا وزیر اقتصاد اعلام کرد که تامین نقدینگی لازم از بازار سهام صورت گرفته است. هر زمان دولت مثبت صحبت می‌کند در پشت آن رخدادی منفی به خواهد بود. همه چیز برعکس است، کسری هنوز جبران نشده و دولت همچنان به بازار ارز و بازار سهام نیاز دارد. بازار ارز در حال حاضر می‌تواند بهترین کانال برای تامین کسری بودجه است.

تست کرونای ترامپ دلار را ارزان می‌کند؟

پورمهر معتقد است که ماجرای کرونای ترامپ جنبه روانی دارد زیرا این انتخابات جز معدود دفعاتی است که جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها بهم نزدیک شده‌اند و رقابت اوج گرفته است. در این شرایط بیماری ترامپ می‌تواند اثر بسیار بسیار کاهنده‌ای در بازار ارز داشته باشد چون مشکل مستقیما از سوی آمریکا است پس طبیعتا روی پولشان اثرگذار خواهد بود.

او توضیح می‌دهد: البته باید توجه داشت که بازار ما پر از سفته‌باز است. همچنین متاسفانه دولت به دنبال استفاده از این شرایط است، ممکن است دلار کمی کاهش یابد ولی دوباره افزایش پیدا کند. ممکن است بعد از کاهش یک دفعه شوکی را از منطقه یا سایر آیتم‌های موثر بر بازار ارز دریافت کنیم و بلافاصله قیمت بالا برود.

او در پایان تاکید می‌کند که در کشورما این امکان وجود دارد که با پایین آمدن دلار، عده‌ای ارز را بفروشند در این حالت اشخاصی که می‌خرند سفته‌باز هستند و به دنبال این خواهند بود که قیمت را افزایش دهند. امکان افزایش قیمت پس از کاهش موقت وجود دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محسن

    دولت از هر راهی از جیب مردم برای تامین کسری بودجه استفاده می‌کند: بورس،ارز،طلا،خودرو و …