کد مطلب: ۴۳۱۴۷۳

۲ سناریو درباره تاثیرگذاری FATF بر بورس / بازار سهام در آینده چه می‌شود؟

2 سناریو درباره تاثیرگذاری FATF بر بورس / بازار سهام در آینده چه می‌شود؟

روز گذشته شاخص بازار سهام برخلاف دیگر روزهای این هفته نزولی شد. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ آیا FATF می‌تواند بر جریان بورس اثر بگذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته شاخص بازار سهام برخلاف دیگر روزهای این هفته نزولی شد. آیا این روند ادامه خواهد یافت؟ آیا FATF می‌تواند بر جریان بورس اثر بگذارد؟

دنیای اقتصاد در این مورد تحلیل کرده است: در روزهای اخیر، اخبار مربوط به FATF و عدم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تاثیر محسوسی بر بازارها از جمله بازار ارز داشته است. در واقع اتمام مهلت قانونی و بی‌تکلیفی دو لایحه مزبور از لوایح چهارگانه مربوط به FATF از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام، نگرانی از قرار گرفتن ایران در فهرست سیاه این نهاد برای اقدام متقابل را افزایش داد و در نتیجه فضای احتیاطی در بازارهای مالی کشور به‌وجود آورد. در همین راستا تقاضا در بازار سهام عقب‌نشینی کرد و نرخ دلار بار دیگر به کانال 14 هزار تومانی راه یافت. حتی روز دوشنبه با آغاز نشست 6 روزه گروه ویژه اقدام مالی در پاریس، دلار جهش دیگری ثبت کرد و همچنان منتظر نتایج این نشست برای ایران تا روز جمعه - روز پایانی نشست - است.

تشدید عدم قطعیت درخصوص روابط تجاری کشور با خارج سبب شده تا بار دیگر تقاضای احتیاطی برای انواع ارزها افزایش یابد و عملا با موج ملتهبی از تقاضا در بازار ارز مواجه باشیم.

طبعا نگرانی از قرار گرفتن ایران در لیست سیاه این نهاد بین‌المللی در بروز چنین آرایشی در بازار ارز اثر اساسی دارد و نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. همین فضای ناآرام ارزی سبب می‌شود تا در بورس تهران نیز وضعیت غیرعادی جلوه کرده و امکان تصمیم‌گیری از سوی بورس‌بازان با ریسک‌‌های بیشتری همراه شود. البته این موضوع بیشتر ناشی از تاثیر روانی معاملات ارزی بر سهام است؛ چرا که هر نوع تغییر مثبت در قیمت‌های ارز نهایتا به بخش عمده‌ای از سهام شرکت‌های صادرات‌محور بورسی نیز سرایت می‌کند و عملا نتیجه منفی برای سهام از این منظر در بر نخواهد داشت.

اثر منفی التهاب ارزی بر سهام همان امکان موقت خروج سرمایه از بورس به سمت ارز است که در شرایط فعلی با اعمال کنترل‌های بازارساز ارزی و مدیریت شناور نرخ‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. ضمن اینکه در بخش زیادی از سهام بورسی ظرفیت‌های سودآوری در بلندمدت برای سرمایه‌های سرگردان وجود دارد و بنابراین احتمال خروج سرمایه را از این ناحیه کاهش می‌دهد. باید توجه داشت که این سناریو منوط به هر رویداد منفی در مورد لوایح گروه ویژه اقدام مالی است.

این تصویر درحالی منجر به جهش دلار شده که سناریوی دیگری طی روز سه‌شنبه با انتشار برخی اخبار قوت گرفته است. سناریوی دوم با اظهارات رئیس‌کل بانک‌مرکزی و صاحب‌نظران این حوزه در حال تقویت شدن است. البته بسیاری از کارشناسان با اشاره به بیانیه FATF در مورد اقدام متقابل علیه ایران و اینکه شروط بیانیه الزاما باید در تصمیم نهایی اجلاس این نهاد منعکس شود، احتمال هر گونه تصمیم علیه ایران را بالا عنوان می‌کنند. این درحالی است که طی روز گذشته برخی منابع غیررسمی از احتمال تمدید مهلت ایران برای پیوستن به کنوانسیون مزبور توسط FATF سخن به میان آورده‌اند.

برخی شنیده‌های تاییدنشده و غیررسمی حکایت از این دارد که احتمالا FATF در نشست اخیر خود که از یکشنبه آغاز شده، مهلت ایران برای پیوستن به این گروه را چهار ماه دیگر تمدید کند. عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی در یک گفت‌وگو گفته که به احتمال قوی ایران به لیست سیاه FATF نرود. البته این گمانه‌زنی‌ها طی روز گذشته برخلاف سهام در بازار ارز تاثیر خاصی نداشت و دلار با همان سرعت روز دوشنبه حدود 200 تومان دیگر افزایش یافت و به بالاترین سطح از ابتدای خردادماه رسید. به نظر می‌رسد تحقق سناریوی دوم می‌‌تواند ضمن فشار بر دلار، موج تقاضا در بورس تهران را فعال کند و در غیر این صورت، فشار بر سهام و حرکت سرمایه‌ها به سمت بازار ارز در کوتاه‌مدت ادامه یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید نجفی

    لطفا این تحلیل های لازم ومهم را قبل از شروع هیجانات کاذب و احساسی شدن بازار و التهاب در روندها به سمع و نظر مردم برسانید . در هر صورت عدم وجود تحلیل قوی در بازار باعث موج سواری نوسان گیرها و متضرر شدن تعداد زیادی از سهامداران خرد می شود که با امید به افزایش سرمایه به این بازار وارد شده اند و کمتر از واقعیات اخبار و بازار سهام اطلاع دارند . بنابراین اگر میخواهیم سرمایه های مردم به سمت بازار های کاذب دلالی و افزایش نقدینگی منفی نرود و در بازار سرمایه پایداری بوجود بیاید باید این تحلیل های آگاهی بخش خیلی زودتر از اینا به دست افراد برسد .