کد مطلب: ۳۴۹۲۸۶

یک اقتصاددان پاسخ می‌دهد:

ثبت کانال ویژه تجارت تا چه حد روابط تجاری ایران را سامان می‌دهد؟

ثبت کانال ویژه تجارت تا چه حد روابط تجاری ایران را سامان می‌دهد؟

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت شده است. کمیل طیبی، اقتصاددان، در مورد اثرات کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت راه‌اندازی این کانال بر اقتصاد ایران توضیح می‌دهد.

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس روز پنج‌شنبه اعلام کردند که کانال ویژه تجارت اروپا و ایران ثبت شده است.

این مکانیسم مالی که ابزاری برای تبادلات تجاری میان ایران و سه کشور اروپایی است، با هدف تسهیل تجارت مشروع میان عاملان اقتصادی اروپا و ایران راه‌اندازی شده و از تجارت مشروع با ایران حمایت می‌کند.

کمیل طیبی، اقتصاددان در گفتگو با تجارت‌نیوز به چند پرسش در این زمینه پاسخ می‌دهد:

ثبت کانال ویژه تجارت میان اتحادیه اروپا با ایران چه تاثیری بر اقتصاد ایران می‌گذارد؟

بدون شک راه‌اندازی کانال ویژه تجارت بدون تاثیر نیست. در کوتاه‌مدت این سازوکار مالی به جلوگیری از توقف تجارت می‌انجامد. همان‌طور که می‌دانید تحریم‌های آمریکا علیه ایران یک شعاع جهانی دارد که طبیعتا جریان تجاری میان ما و شرکای اصلی تجارت را تحت تاثیر قرار داده است.

مبادلات تجاری به صورت تجارت پایاپای یا تهاتری بدون یک وسیله پرداخت معنایی ندارد. بنابراین می‌توان گفت، این کانال تضمین‌کننده آن وسیله پرداخت خواهد بود.

در میان‌مدت و بلندمدت هم این روند به توسعه مبادلات تجاری می‌انجامد. به‌ویژه بنگاه‌های کوچک و متوسط که مشمول تحریم‌ها نیستند، در این توسعه نقش قابل توجهی خواهند داشت. این بنگاه‌ها می‌توانند شرکای خودشان را پیدا کنند و رقابت‌پذیری‌شان را بالا ببرند و در نهایت در بلندمدت بهبود در روابط بین بانکی هم اتفاق خواهد افتاد.

بانک‌ها می‌توانند همکارهای خودشان را در اروپا، بازارهای پولی و بازارهای هدف شناسایی کنند.

بنابراین اثرات کوتاه‌مدت بیشتر مبتنی بر حفظ روابط تجاری، اثرات میان‌مدت توسعه تجارت و اثرات بلندمدت هم سیال شدن و جلوگیری از توقف کامل بازاراهای مالی است. در حقیقت، این روند در بلندمدت می‌تواند به سیال بودن جریان سرمایه کمک کند.

گفته می‌شود که این سازوکار مالی صرفا مواد غذایی و دارویی را در بر می‌گیرد. به نظر شما این کانال واقعا تا چه حد می‌تواند منافع ایران را تامین کند؟

کاملا درست است؛ اما تجربه نشان داده زمانی که توقف کامل تجارت اتفاق نیفتد، خودبه‌خود سرمایه‌گذاری‌های جنبی یا روابط مرتبط نظیر کالاهایی که مشمول تحریم نیستند هم رخ خواهد داد. اما نکته قابل توجه این است که در بلندمدت شعاع تاثیرگذاری راه‌اندازی کانال ویژه تجارت بیشتر و بیشتر خواهد شد.

از سوی دیگر، یورو در معاملات جایگزین دلار خواهد شد که این مساله توسعه بازار و روابط تجاری گسترده‌تر را به دنبال دارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.