خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۲۴۱۹

تامین برق تابستان ۹۸ راهی جز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد

تامین برق تابستان 98 راهی جز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد

کارشناسان و فعالان انرژی‌های تجدیدپذیر معتقدند با توجه به زمان‌بر و پرهزینه بودن ایجاد ظرفیت در نیروگاه‌های حرارتی، تامین پایدار برق در زمان پیک (اوج مصرف) تابستان 98 راهی جز توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ندارد.

تناسب نداشتن عرضه و تقاضای برق در ماه های گرم تابستان سبب شد تا دولت به طور اعم و وزارت نیرو به صورت اخص برای مدیریت عرضه و تقاضا از راهکارهای متفاوتی استفاده کنند. تغییر ساعت کار ادارات دولتی و خاموش کردن سیستم های برودتی بعد از زمان کاری از جمله این اقدام ها است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با وجود همه این تلاش‌ها، اقدامی که بیشتر از همه به این منظور مورد استفاده قرار گرفته، اعمال خاموشی‌های برق در سراسر کشور است. این راهکار اگرچه در کوتاه مدت و در شرایط بحرانی می‌تواند در مدیریت مصرف برق موثر باشد اما با هزینه‌های اقتصادی زیادی برای کشور همراه است؛ بنابراین، باید تدابیری اندیشید تا میزان خاموشی‌ها با استفاده از راهکارهای گوناگون کاهش یابد.

به منظور بررسی راهکارهایی برای این چالش، میزگردی با عنوان «راهکارهای کاهش خاموشی در پیک مصرف 1398» با حضور «جواد نوفرستی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی، «مهرداد داوری فر» مشاور مدیر عامل سازمان انرژی های تجدیدپذیر ایران «سید محمد جواد موسوی» عضو هیات مدیره انجمن انرژی‌های تجدید‌پذیر ایران، «متین رضاییان» نماینده بخش خصوصی در حوزه انرژی‌های خورشیدی برگزار شد.

«جواد نوفرستی» استاد دانشگاه و کارشناس اقتصاد انرژی با تشریح میزان تولید و تقاضای برق در زمان اوج مصرف، گفت: اگر بخواهیم مابه التفاوت تقاضا و تولید را با احداث نیروگاه‌های حرارتی جبران کنیم، دو تا سه سال زمان نیاز است؛ بنابراین، احداث نیروگاه حرارتی جدید کمکی به گذشتن از اوج مصرف تابستان 98 نمی‌کند.

وی تنها راه گذر از اوج مصرف تابستان 98 را توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ذکر کرد و اظهار داشت: با توجه به اینکه تولید و صنعت نخستین قربانی‌های قطع برق هستند، با توسعه تجدیدپذیرها می توان از آسیب دیدن این بخش ها جلوگیری کرد.

این کارشناس اقتصاد انرژی، علاوه بر مدیریت تولید، به موضوع مدیریت تقاضا نیز پرداخت و گفت: قیمت تکلیفی برق ارزان است اما جامعه ما کشش افزایش قیمت را ندارد.

وی گفت: بهترین راه در چنین شرایطی، افزایش جهشی قیمت برق برای پرمصرف هاست؛ به این ترتیب که در سه پله بالایی مصرف، قیمت ها بالاتر محاسبه شود؛ تجربه‌های جهانی نشان داده است که این طرح می‌تواند مصرف انرژی را 12 درصد کاهش دهد.

«مهرداد داوری فر» مشاور مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران نیز در این ارتباط گفت: گذر از فصل تابستان 98 نیازمند انرژی تجدیدپذیر است.

وی ادامه داد: دولت نمی‌تواند ظرفیت‌های زیادی به نیروگاه‌های حرارتی کشور بیفزاید چرا که شرایط اقتصادی کشور این اجازه را به دولت نمی‌دهد.

داوری فر اضافه کرد: دولت حتی اگر مشکل بودجه‌ای هم نداشته باشد، احداث نیروگاه حداقل دو تا سه سال زمان می‌برد؛ بنابر این، احداث نیروگاه جدید به تامین برق تابستان سال آینده کمکی نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: البته در کنار مدیریت تولید، باید مدیریت تقاضا را نیز مورد توجه قرار دهیم؛ برای این بخش باید از ابزارهای تعرفه‌ای استفاده کنیم. به عنوان نمونه، هزینه های برق در سبدخانوار مناطق شمال شهر بسیار اندک است که می‌توان برق این مناطق را با نرخ‌های واقعی محسابه کرد.

مشاور مدیر عامل سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران با تاکید بر اینکه ظرفیت بکارگیری انرژی‌های تجدیدپذیر در این مناطق بیشتر است، گفت: با محاسبه برق این مناطق با قیمت تمام شده، این گروه برای تامین برق مورد نیاز خود به سمت تجدیدپذیرها حرکت می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.