کد مطلب: ۶۸۰۶۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تامین مالی استارتاپ‌ها در بورس امکان‌پذیر است؟

تامین مالی استارتاپ‌ها در بورس امکان‌پذیر است؟

با افزایش استارتاپ‌ها در این روزها کارشناسان عقیده دارند که بهترین راه تامین مالی برای این شرکت‌ها بازار سرمایه است. اما چگونه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه تامین مالی کنند؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر استارتاپ‌های زیادی در ایران رشد کردند، برخی از آنها به سوددهی قابل توجهی دست یافتند و در هفته‌های اخیر یکی از استارتاپ‌ها وارد بورس شد.

دولت هم چند سالی است که به این حوزه ورود کرده و تلاش می‌کند تا موانع را رفع کند، اما نوع نگاه دولت در برخی موارد با فعالان این حوزه متفاوت است. یکی از موارد مورد اختلاف اعطای تسهیلات به استارتاپ‌هاست.

تپسی اولین استارتاپی بود که توانست سه‌شنبه ۲۴ خرداد ماه وارد بورس شود. به گفته مسئولان قرار است عرضه اولیه استارتاپ‌ها در بازار سرمایه ادامه داشته باشد.

تامین مالی از بورس به وسیله استارتاپ‌ها

فردین آقابزرگی‌، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: بورس برخلاف بانک‌ها از شرکت‌های استارتاپی به‌منظور تامین منابع مالی، تضمینی را تحت عنوان دارایی‌های سرمایه‌ای دریافت نمی‌کند.

وی در خصوص مزایای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بازار سهام، اظهار کرد: در اصل بازارسرمایه مکانی برای تامین مالی بنگاه‌های تولیدی یا متقاضیان منابع مالی است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: تفاوت قابل ملاحظه‌ای بین تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان از بانک‌ها و بازارسرمایه وجود دارد. به نحوی که از یک‌سو بانک‌ها به عنوان یک شخص اعطا کننده تسهیلات به حساب می‌آیند و از طرف دیگر بانک‌ها براساس مبالغ پرداختی، تضمینی را به منظور کاهش یا پوشش ریسک دریافت می‌کنند در حالی که ممکن است شرکت‌های مذکور در ابتدای کار دارایی‌های سرمایه‌ای نداشته باشند.

آقابزرگی ادامه داد: یونیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری و پذیره‌نویسی صندوق‌های پرریسک متعلق به آحاد سرمایه‌گذاران این صندوق‌ها است. در نتیجه مدیران چنین صندوق‌هایی با بررسی ابعاد ریسک و سودآوری بخشی از منابع لازم شرکت‌های دانش‌بنیان را تامین می‌کند.

او با تاکید بر اینکه نقش بازار سرمایه در تامین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور افزایش سودآوری بسیار حائز اهمیت است به نحوی که در این راستا می‌توان به حضور تپسی اشاره کرد، گفت: تامین سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان از بازارسرمایه علاوه بر کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، عدم انحراف منابع مالی و تقویت زیرساخت‌های الکترونیکی، سبب افزایش تولیدات کاربردی در کشور نیز می‌شود.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حیدر

    بورس دستوری: نماد و تجارت نگاه کنید مردم چقدر خرید کرد و حقوقی فقط فروخت و قیمت سهم آورد پایین و پول مردم محسور میکنه یا آخر مجبور میشن میفروشن یا نقدینگی رو نگه میدارن
    درصورتی که اگه نصف حقیقی خرید میزد مثبت پر میکرد.

  • ناشناس

    اینترنت و ها اصلا لازم نیست راحت دارند از سهم قبلی مانند پالایش وغیره راحت کسر بودجه و یارانه مردم را تامین میکنند احتیاجی به این کار ها نیست ولی ژوری میرسد که بورس نابود میشود و این ها مجبورند دستگاه چاپ پول را روشن کنند فقط بورس را می شناسند جهت هر کسر پولی