کد مطلب: ۷۶۰۹۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تامین کنجاله سویا از بازار سیاه/ سرپیچی واردکنندگان از تحویل محصول

تامین کنجاله سویا از بازار سیاه/ سرپیچی واردکنندگان از تحویل محصول

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، اعلام کرد که برخی از مرغداران بیش از سه ماه است که هزینه کنجاله سویا را به واردکنندگان پرداخت کرده‌اند، اما این نهاده به دستشان نرسیده است. از این رو ناچار شده‌اند با چندین برابر قیمت کنجاله سویا را از بازار سیاه تهیه کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ناصر نبی‌پور، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار استان تهران، از بحرانی شدن بازار کنجاله سویا خبر داد و در این باره به خبرگزاری بازار گفت: امروز کنجاله در بازار آزاد حتی به قیمت ۲۵ هزار تومان در هر کیلوگرم پیدا نمی‌شود.

مرغداران عنوان می‌کنند که واردکنندگان پول این نهاده را از آنها دریافت کرده‌اند، اما تحویل نداده‌اند؛ از سوی دیگر واردکنندگان دلیل این تعطلل را عدم ترخیص محموله‌های خود به دلیل عدم تأمین ارز عنوان می‌کنند.

اختلال در زنجیره واردات تا عرضه نهاده به کشور باعث شده تا مرغداران خوراک طیور خود را از بازار سیاه تهیه کنند، اتفاقی که زمینه افزایش قیمت نهاده در بازار آزاد را فراهم آورد.

حدود دو هفته پیش گمرک اعلام کرد که حدود هشت میلیون تن انواع نهاده دامی و سایر اقلام اساسی در بندرهای جنوبی و شمالی کشور رسوب شده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل رسوب نهاده در بندرها تغییر نرخ ارز از 4200 تومان به 28 هزار تومان است که به دلیل عدم‌نقدینگی و سرمایه در گردش واردکنندگان منجر به طولانی شدن ترخیص کالاها از بندرهای شده است.

مرغداران به هر روش قانونی و غیرقانونی ناچار به تامین نهاده هستند

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره بحرانی شدن بازار کنجاله سویا توضیح داد: با توجه به تأخیری که در سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی رخ داد، منجر به عدم توزیع این نهاده کنجاله سویا شد که در نهایت مرغداری‌ها ناچار شدند که نهاده موردنیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند.

او افزود: مرغداری مجبور هستند در این شرایط از هر مسیر قانونی و غیرقانونی اقدام به تأمین نهاده با هر قیمتی کنند.

یوسفی خاطرنشان کرد: سامانه بازارگاه نهاده‌های کشاورزی، وظیفه دارد بر اساس تعداد جوجه‌ریزی، مرغ مادر و مرغ تخم‌گذار مواد اولیه در اختیار مرغداری‌ها قرار دهد، اما این سامانه از مدت‌ها پیش هزینه نهاده را دریافت و پول آن را بلوکه کرده است.

این فعال صنفی با بیان اینکه گفته می‌شود بخشی از این نهاده در بندرها در انتظار ترخیص هستند، تصریح کرد: از طرف دیگر عنوان می‌شود که واردات نهاده به نسبت سال گذشته کمتر بوده است؛ این در حالی است که قرار بود شرکت پشتیبانی امور دام همواره تمام اقلام را سه ماه ذخیره در گردش داشته باشد که هیچ‌زمان با مشکل کمبود و بازار سیاه مواجه نشویم.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در انتها عنوان کرد: برخی از مرغداران از سه ماه گذشته پول کنجاله سویا را پرداخت کرده‌اند اما تاکنون این نهاده را دریافت نکرده‌اند.

ترخیص بیش از 3 میلیون تن نهاد دامی از بندر امام

حمید بدوی، مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان، هفته پیش خبر داد که سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن نهاده دامی از بندر امام ترخیص شد که به وسیله کامیون و قطار باری به سایر نقاط کشور ارسال و بقیه آن نیز در حال حمل است.

بنا به گفته وی، نهاده‌های دامی شامل کنجاله سویا، جو دامی، ذرت و دانه روغنی سویا است که از کشورهای برزیل، هندوستان، رومانی، صربستان و اوکراین خریداری شده است.

لازم به ذکر است، به دنبال بحرانی شدن شرایط بازار نهاده‌های دامی و چالش‌های پیش آمده در صنعت مرغداری، حبیب‌الله اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران، استعفا کرد.

در نامه استعفای وی آمده است: «دلیل اصلی استعفای بنده نداشتن سازوکار اجرایی و اختیارات برای جلوگیری از وارد شدن آسیب بیشتر به مرغداران به واسطه اجرای سیاست‌های دستوری پشت درهای بسته و بدون حضور و توجه به نظرات تشکل‌ها بوده است که ناگفته‌ها و رنج نامه دوران تصدی مسئولیت خود را در صورت لزوم متعاقبا خواهم گفت.»

برای مطالعه بیشتر گزارش رسوب بیش از 3 میلیون تن نهاده دامی در بندر امام را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.