کد مطلب: ۶۰۱۷۴۸

سی ان ان:تاکید ایران بر رفع کامل تحریم‌ها

سی ان ان:تاکید ایران بر رفع کامل تحریم‌ها

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در گزارشی درباره مذاکرات وین با بیان اینکه دولت ایران تیم جدیدی از مذاکره کنندگان را به وین فرستاده که بر لزوم رفع کامل تحریم های آمریکا تاکید کرده اند، نوشت که هنوز زمان برای رسیدن به توافق با ایران وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تارنمای شبکه سی ان ان آمریکا روز یکشنبه به وقت محلی گزارش داد که دولت ایران تیم جدیدی از مذاکره کنندگان را به وین فرستاده که بر لزوم رفع کامل تحریم‌های آمریکا و نه پایبندی به توافق تاکید کرده اند در حالیکه مقامات آمریکایی گفته اند که مطلقا هیچ برنامه ای برای ارائه مشوق به ایران برای گفتگو ندارند.

منابع اروپایی و آمریکایی به سی ان ان اعلام کردند هنوز زمان برای رسیدن به یک توافق با ایران وجود دارد اما این زمان احتمالا تا پایان سال بعدی میلادی خاتمه خواهد یافت.

منابع آگاه از مذاکرات اعلام کردند که طرف‌ها از نزدیک شاهد سفر هفته گذشته رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران بودند و آن را نشانه‌ای از رویکرد ایران به مذاکرات در وین دانسته اند.

منابع آگاه آمریکایی و اروپایی به به سی ان ان گفتند که آمریکا و متحدانش در نقطه ای نیستند که شروع به ارائه اقدامات اعتمادسازی به ایران کنند، اما یکی از مقامات گفته این احتمال وجود دارد که ایالات متحده و متحدانش از چنین گزینه‌ای استفاده کنند.

منابع اروپایی و آمریکایی توضیح دادند که در نتیجه مشوق‌ها در دیدارهای این هفته در وین مورد گفتگو قرار نخواهد گرفت و آمریکا و متحدانش بر کسب درک کلی و پیشرفت از نقطه باقی مانده در چند ماه پیش متمرکز خواهند شد.

این رسانه آمریکایی به نقل از منابع آگاه خود، در خصوص سیاست های خصمانه مقامات صهیونیستی علیه ایران گفت که مقامات غربی سعی کرده اند به اسرائیلی‌ها بگویند اقدام علیه برنامه هسته ای ایران کارآمد نیست به خصوص درزمانی که هدف کلی کسب یک راه حل جامع است و ایران نیز توانایی های خود را افزایش داده است.

این مقامات همچنین به رژیم صهیونیستی در مورد واکنش ایران به تهدید احتمالی اخطار داده اند.

این منابع همچنین اعلام کرده اند که آمریکایی‌ها و اروپایی در حال حاضر به طرح دیگری فکر نمی‌کنند.

منابع اروپایی به سی‌ان‌ان گفتند که انتظار دارند ایرانی‌ها به این نشست به عنوان دور اول نگاه کنند. مقام‌ها آمریکایی نیز نگرانی‌های مشابهی را ابراز کرده‌اند.

فردا ( دوشنبه) دور جدید نشست کمیسیون مشترک برجام پس از پنج ماه وقفه در هتل کوبورگ با حضور دیپلمات های ارشد گروه ۱+۴ ، ایران و نماینده اتحادیه اروپا برگزار می‌شود.
ایران تا یک سال پس از خروج غیرقانونی آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند.

اما پس از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند، در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران بر اساس مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری مسئولیت پذیر بارها اعلام کرده است که در صورت لغو تمام تحریم‌های آمریکا به نحوی که قابل راستی آزمایی باشد، به اجرای تعهداتش در برجام باز می‌گردد.

منبع: ایرنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    امیدوارم اصلا توافقی صورت نگیره چون هیچ تضمینی مبنی بر خروج آمریکا از برجام نیست.. اگر تضمین بده قاعدتا میشه توافق ملی کنن اگرم نده مه دوباره همون آش و همون کاسه