کد مطلب: ۶۰۱۷۴۰

برگزاری نشست سه‌جانبه غیررسمی ایران،‌ روسیه و چین در وین

برگزاری نشست سه‌جانبه غیررسمی ایران،‌ روسیه و چین در وین

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌الملل در وین اتریش شامگاه یکشنبه از برگزاری نشست سه جانبه غیر رسمی میان نمایندگان ایران، روسیه و چین در وین خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در مذاکرات اتمی گفت سه کشور ایران، روسیه و چین امروز، یکشنبه نشست سه‌جانبه غیر رسمی در وین برگزار کردند.

وی در این پیام توییتری نوشت: «چین، ایران و روسیه امروز، رایزنی‌های غیررسمی سه‌جانبه‌ای در راستای آماده‌سازی از سرگیری رسمی گفت‌وگوهای وین در روز ۲۹ نوامبر (فردا، ۸ آذر) برگزار کردند».

اولیانوف اضافه کرد: «تبادل دیدگاه‌ها، برای درک موضع به روز ایران درباره مذاکره، مفید بود».

14000907001102 Test NewPhotoFree

14000907001105 Test NewPhotoFree

نشست سه‌جانبه معاون وزیر خارجه ایران و نمایندگان روسیه و چین در مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین

این نشست در حالی برگزار می‌شود که برخی رسانه‌ها، اعلام کرده‌اند که «علی باقری» معاون وزیر خارجه ایران در مقاله امروز خود در روزنامه فایننشال تایمز، به ابراز موضع خود پیش از آغاز مذاکرات پرداخته است.

معاون سیاسی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و رئیس تیم مذاکره کننده در مقاله‌ای در روزنامه انگلیسی «فایننشال‌تایمز» تصریح کرد که ایران در عین حال که آمادگی دارد در قبال هرگونه ژست خیرخواهانه طرف‌های برجام، همکاری کرده و اقدام متقابل انجام دهد، آماده است تا پاسخ متناسبی به هرگونه فشارهای جامعه بین‌الملل علیه جمهوری اسلامی بدهد.

باقری که روز گذشته (شنبه ششم آذرماه) برای حضور در مذاکرات برجامی روز هشتم آذر ماه در رأس هیأتی وارد «وین» پایتخت اتریش شد، در مقدمه مقاله خود در فایننشال تایمز نوشت: « این هفته، ایران و پنج قدرت جهان در وین برای مذاکرات باصطلاح هسته‌ای گردهم جمع می‌شوند. چنین اصطلاحی که برای اشاره به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد استفاده قرار می‌گیرد، مملو از اشتباه است». (جزئیات بیشتر)

هدف اول مذاکرات باید حذف کامل و قابل‌راستی‌آزمایی تحریم‌های ایران باشد

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران سپس تأکید کرد: «در این راستا، ما دو هدف داریم: هدف اول، حذف کامل، تضمین‌ شده و قابل راستی‌آزمایی تحریم‌هایی است که علیه مردم ایران وضع شده است. بدون آن، این فرایند به طور نامحدود ادامه خواهد داشت. «مذاکرات» بدون راه‌حل قوی، برای هیچ‌کس سودی ندارد».

ایران و گروه ۱+۵ (روسیه، چین، انگلیس، آمریکا و فرانسه + آلمان) در سال ۲۰۱۵ طی توافقی موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک به توافقی برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران به ازای برداشته شدن تحریم‌های ظالمان علیه تهران دست یافتند.

این توافق که در دوره دولت «باراک اوباما» رئیس جمهور اسبق آمریکا حاصل شده بود در همین دولت بارها نقض شد.

با روی کار آمدن دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا، وی قول داده بود از برجام خارج شود و سرانجام در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ از این توافق که مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد.

ترامپ در تلاش بود ایران را به زانو در آورد

ترامپ پس از خروج از برجام سیاست فشار حداکثری را در قبال ایران در پیش گرفت و قصد داشت با به زانو در آوردن ایران، این کشور را مجبور به قبول توافق دیگری کند که به زعم ترامپ، توافق بهتر با محدودیت‌های بیشتر علیه ایران بود.

فشار حداکثری علیه ایران در حالی از سوی آمریکا پیگیری می‌شد که جهان درگیر بحران همه گیری کرونا شده بود و ایران نیز همانندبسیاری از کشورها، برای جلوگیری از شیوع گسترده این بیماری همه‌گیر نیازمند واردات و تجهیزات مورد نیاز بود اما به دلیل مسدود بودن دارایی‌های ایران در بسیاری از کشورهای جهان و همچنین غیرممکن بودن تراکنش مالی با ایران، دستیابی به تجهیزات و داروهای مورد نیاز کشور در دوره فشار حداکثری ترامپ با مشکلات زیادی همراه بود.

ترور سردار سلیمانی در دوران ترامپ یکی دیگر از جنایت‌های وی بود

دولت ترامپ در حالی ۲۰ بهمن ماه ۱۳۹۹ به پایان رسید که در رسیدن به هدف خود برای به زانو در آوردن ایران ناکام ماند اگر چه وی در دوره ریاست جمهوری خود جنایت بزرگ ترور «سردار قاسم سلیمانی» فرمانده فقید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مرتکب شد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    یه خیاط هم اگه هیئت مذاکره کننده با خودشون میبردن خیلی خوب میشد

  • ناشناس

    روسیه و چین جلو دوربین ها از برجام حمایت میکنند ولی در پس پرده مخالفت….حالا پیدا کنید پرتقال فروش را……