کد مطلب: ۸۱۴۲۱۸

تبادل زندانی بین ایران و بلژیک/ اسدی به ایران بازگشت

تبادل زندانی بین ایران و بلژیک/ اسدی به ایران بازگشت

خبرگزاری عمان از میانجی گری موفق سلطان نشین عمان میان ایران و بلژیک در زمینه آزادی شهروندان زندانی این دو کشور خبر داد. در گزارش تلویزیون عمان آمده است که «افراد آزاد شده امروز جمعه از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شدند تا برای بازگشت به کشورهایشان آماده شوند.» در ادامه، خبرگزاری‌ها از ورود اسدا… اسدی به تهران خبر دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، خبرگزاری رسمی عمان از میانجی گری موفق مسقط میان ایران و بلژیک خبر داد. سلطان نشین عمان از روحیه مثبت بالایی که در مذاکرات مسقط بین طرف‌های ایرانی و بلژیکی حاکم بود و اشتیاق آن‌ها برای حل و فصل این موضوع قدردانی کرد.

رویتز نیز به نقل از وزارت خارجه عمان اعلام کرد که عمان موفق به میانجیگری بین بلژیک و ایران برای حل مسئله شهروندان زندانی شد.

گفتنی است که اولیویه ونده کاستیل، شهروند بلژیکی فوریه سال ۲۰۲۲ در ایران بازداشت شد. مدیر سابق «موسسه خیریه امداد بین‌الملل» به ۴۰ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق در ایران محکوم شده است که طبق قوانین ۱۲.۵ سال از این حبس قابل اجرا است.

اسدالله اسدی ۵۰ ساله که پیش از این به عنوان دیپلمات در سفارت جمهوری اسلامی ایران در اتریش کار می‌کرد، در سال ۲۰۲۱ میلادی از سوی دادگاه شهر آنتورپ به اتهام برنامه‌ریزی برای بمب‌گذاری در نشست سالانه مجاهدین خلق در فرانسه، به ۲۰ سال حبس محکوم شده بود.

میانجی‌گری عمان و آزادی شهروندان زندانی

خبرگزاری عمان اعلام کرد که با میانجی گری این کشور، بلژیک و ایران درباره آزادی متقابل شهروندان زندانی توافق کردند.

بر اساس این گزارش، افرادی که باید آزاد شوند امروز از تهران و بروکسل به مسقط منتقل شده تا زمینه بازگشت آنها به کشورهای متبوعشان فراهم آید.

عمان از فضای بسیار مثبت حاکم بر روند مذاکرات میان طرفین ایرانی و بلژیکی در مسقط و تمایل طرفین برای حل این پرونده انسانی تمجید به عمل آورد.

به گزارش «lesoir»، الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک ضمن تایید خبر وزارت خارجه عمان اعلام کرد: ایران یک شهروند بلژیکی زندانی در این کشور را انتقال داد؛ اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اولیویه وندکاستیل امشب در بلژیک خواهد بود.

منبع: مهر

اسدی به ایران بازمی‌گردد

در این میان سخنگوی وزارت امور خارجه ایرن نیز گفت: اسدالله اسدی، دیپلمات گروگان گرفته شده جمهوری اسلامی ایران پس از تحمل پنج سال اسارت تا ساعاتی دیگر به آغوش میهن اسلامی باز می‌گردد.

او افزود: اسدی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۷ با طراحی رژیم صهیونیستی و عاملیت برخی سرویس‌های امنیتی اروپایی، در آلمان به گروگان گرفته شده بود. سناریوی صهیونیستی - آمریکایی «دروغ بزرگ» با هدف بحران‌سازی در روابط ایران و اروپا روی پرده رفت و این توطئه درست پس از خروج یکجانبه آمریکا از توافق برجام صورت گرفت (ایرنا).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.