کد مطلب: ۱۶۷۲۹۴

تبدیل چابهار به یک مجتمع بندری نسل چهارمی در آینده نزدیک

تبدیل چابهار به یک مجتمع بندری نسل چهارمی در آینده نزدیک

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به سرمایه‌گذاری بیش از 3 هزار میلیارد تومان در پسکرانه‌های چابهار از تبدیل شدن چابهار به بندری نسل چهارمی برای حمل‌ونقل ترکیبی در آینده نزدیک خبر داد.

‌بهروز آقایی با تشریح میزان سرمایه‌گذاری و قرارداد‌های منقعدشده در مجتمع بندری چابهار اظهار کرد: ارزش قراردادهای منعقدشده برای توسعه پس‌کرانه چابهار 3 هزار میلیارد تومان و ارزش قراردادهای در حال منتقد شدن نیز بیش از 261 میلیارد تومان است و این در حالی است که شرکت‌های هندی نیز به میزان 85 میلیون دلار در بندر و 150 میلیون دلار به صورت فاینانس برای توسعه محور شرق سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به گفته وی، قرارداد‌های منعقدشده با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی شامل سرمایه‌گذاری‌ها برای احداث مخازن نگهداری فرآورده‌های نفتی، احداث خطوط انتقال، مخازن و انبار سرپوشیده جهت ذخیره‌سازی محصولات پتروشیمی‌، ساخت انبارهای سرپوشیده مکانیزه کالاهای عمومی‌، نصب و بهره‌برداری از دستگاه‌های آب‌شیرین‌کن و نیز احداث ترمینال تمام‌مکانیزه مواد معدنی است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چشم‌انداز مجتمع بندری شهید بهشتی تبدیل شدن به بندر نسل چهارمی برای حمل‌ونقل ترکیبی است، تاکید کرد: طرح توسعه این بندر از 5 فاز اصلی با افق 1404 و ظرفیت اسمی 86 میلیون تن تشکیل شده که با عملیاتی شدن فاز اول این طرح، ظرفیت بندر شهید بهشتی از 2.5 میلیون تن فعلی به 8.5 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد که در صورت آماده شدن زیر‌ساخت‌های پس‌کرانه‌ای، قابلیت بهره‌برداری تا بیش از 15 میلیون تن در سال را نیز خواهد داشت.

آقایی همچنین راه‌اندازی خط دریایی چابهار-کنارک را یک ضرورت دانست و تصریح کرد: جاده باریک و تک‌بانده پسابندر-بریس-چابهار در شرق شهرستان چابهار و جاده پرحادثه چابهار-کنارک و زرآباد در غرب چابهار با بیش از 300 کیلومتر طول سالانه منجر به ده‌ها تصادف رانندگی و آتش گرفتن وسایل نقلیه می‌شو‌د.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه امروزه بیش از 80 درصد بار و کالا در سطح جهان از طریق دریا جابه‌جا می‌شود، گفت: جابجایی مسافر، خودرو و کالاهایی نظیر ماهی، میگو، سوخت و تولیدات کارخانجات میان دو بندر چابهار و کنارک از طریق دریا ایمن و مقرون به‌صرفه‌ است.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.