کد مطلب: ۷۲۷۵۱۷

عراق از ایران تبعیت ندارد

عراق از ایران تبعیت ندارد

وزیر امور خارجه عراق گفت: سخن از تبعیت دولت عراق از ایران را سخنی “ناعادلانه” دانست و آن را رد کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «فواد حسین» وزیر امور خارجه عراق در جریان شرکت در اجلاس امنیتی منامه درباره حل و فصل درگیری ها در خاورمیانه گفت که دیپلماسی کشورش در تلاش برای برقراری روابط قوی با همه کشورها است.

به نقل از ایرنا، وی درباره تحولات مربوط به میانجیگری بغداد بین ایران و عربستان گفت که تلاش های عراق برای سرپرستی گفت‌وگو بین ایران و عربستان ادامه دارد و دو کشور تمایل به ادامه گفت‌وگو دارند.

برپایه این گزارش، به گفته فواد حسین، ناآرامی ها در ایران بُعدی منطقه‌ای دارد و ممکن است که بر سیاست‌های ایران و پیشبرد گفت‌وگو بین تهران و ریاض تاثیر بگذارد.

وی درباره وضعیت عراق گفت که برخی کشورهای همجوار در عراق نفوذ دارند؛ بویژه که برای سالهای طولانی بسیاری از کشورهای جهان و در صدر آنها آمریکا هزاران نظامی در عراق داشته‌اند.

براساس اعلام این شبکه، فواد حسین همچنین سخن از تبعیت دولت عراق از ایران را سخنی "ناعادلانه" دانست و آن را رد کرد.

پیش از این، محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق در اولین کنفرانس مطبوعاتی خود ابراز امیدواری کرد که در دوره نخست وزیری وی میزبانی از مذاکرات ایران و عربستان در بغداد ادامه یابد.

وی تصریح کرد که دولت متبوعش نشانه‌هایی از اهتمام به ادامه نقش بغداد برای تسهیل گفت‌وگو بین ریاض و تهران دریافت کرده است.

السودانی بدون اینکه جزئیات بیشتری در این باره افزود: از ما ادامه (این کار) خواسته شده است.

عراق، تاکنون میزبان پنج دور از مذاکرات بین ایران و عربستان بوده است.

پیشتر نیز عبداللطیف رشید رئیس جمهوری عراق گفته بود که عراق به میانجیگری بین عربستان و ایران ادامه می‌دهد و نشست‌ها ادامه دارد اما نتایج برعهده آنها است.

قرارداد صادرات گاز ایران به عراق تمدید می‌شود؟

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از آغاز مذاکرات ایران با عراق درباره تداوم صادرات گاز به این کشور، خبر داد.

مجید چگنی درباره عملکرد این شرکت در حوزه صادرات گاز، با بیان اینکه دولت سیزدهم از بدو تشکیل، در حوزه دیپلماسی انرژی به‌ویژه در حوزه گاز بسیار فعال عمل کرده است، گفت: در حوزه صادرات گاز به عراق، تمدید قراردادها برای صادرات به این کشور، در دستور کار است.

وی ادامه داد: مذاکرات ما با عراق در زمینه تداوم صادرات گاز به این کشور آغاز شده، ضمن آنکه زمان نخستین قرارداد صادرات ما که به بغداد است، سال آینده به اتمام می‌رسد، نخستین بخش مذاکرات هم به این قرارداد اختصاص دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز همچنین با بیان اینکه طرف عراقی متقاضی تمدید قرارداد صادرات گاز است و ما هم در این زمینه، نظر مثبتی داریم، تصریح کرد: سال آینده قرارداد صادرات گاز ما با بصره هم پایان می‌یابد که مذاکرات در این زمینه نیز در دستور کار است.

چگنی با اشاره به توسعه روابط در حوزه انرژی با کشورهای همسایه تأکید کرد: عراق به انرژی به‌ویژه گاز نیاز دارد و ما درصدد هستیم با تمدید قرارداد با این کشور، این نیاز را برطرف کنیم.

وزرای دولت پیشین عراق بازنشسته شدند

دفتر نخست وزیری عراق بیان کرد، با توجه به رای اعتماد نمایندگان پارلمان عراق به دولت جدید و ادای سوگند اعضای هیئت دولت، الکاظمی و اعضای هیئت دولت او را بازنشسته کرد.

به نقل از دنیای اقتصاد، حکم بازنشستگی الکاظمی و اعضای دولتش در تاریخ یک نوامبر ۲۰۲۲ و توسط محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق به امضا رسیده است.

محمد شیاع السودانی در جلسه هفتگی دولت در روز سه شنبه گذشته نیز همه دستورات دولت الکاظمی که پس از هشتم اکتبر ۲۰۲۱ صادر شده بود، لغو کرد.

السودانی دستور داد تا در راستای مبارزه با فساد و به منظور کنترل اموال و جلوگیری از اختلاس، هر چه زودتر حساب یکپارچه خزانه دولت ایجاد شود و در همه قراردادهای امضا شده در دولت‌های گذشته بازنگری شود تا این اطمینان حاصل شود که این قراردها منطبق با ضوابط و قوانین بوده است.

وی کلیه احکام و مصوبات دولت قبل در خصوص انتصاب روسای دستگاه‌های غیر وابسته به وزارتخانه‌ها و مدیران کلی که حقوق خود را از تاریخ ۸ اکتبر ۲۰۲۱ دریافت می‌کنند، ابطال و تأکید کرد که دولت موقت سابق اختیار و صلاحیت انتصابات را نداشت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.