کد مطلب: ۷۵۱۴۳۳

تجارت نیوز گزارش می‌دهد:

بررسی تاثیر تحریم‌های جدید بر بازار ارز و سرمایه

بررسی تاثیر تحریم‌های جدید بر بازار ارز و سرمایه

رای گیری پارلمان اروپا برای تحریم‌های جدید علیه سپاه امروز انجام شد. تحلیلگران معتقدند این اقدام نمی‌تواند قیمت‌ها در بازار سرمایه، به‌ویژه دلار را در بلندمدت دستخوش تغییر کند. آنچه بر بازار دلار موثر است، تورم و رشد نقدینگی است.

به گزارش تجارت‌نیوز نمایندگان پارلمان اروپا به قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریسی رای دادند. آنها از دولت‌های ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا خواستند که این تقاضای آنها را عملی کند.

از سوی دیگر عمویی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی این اقدام پارلمان اروپا را مخرب توصیف کرد و عنوان کرده که مجلس به این اقدام غیر دیپلماتیک واکنش جدی نشان خواهد داد.

نبض برجام به شماره افتاد

برخی رسانه‌ها این اقدام ضد ایرانی پارلمان اروپا را دنباله‌روی از سیاست‌های ترامپ می‌دانند که برای اولین بار نهاد نظامی رسمی یک کشور را در فهرست موسوم به تروریستی قرار داده است. به نظر می‌رسد موضوعی که امروز در پارلمان اتحادیه اروپا به رای گذاشته شد،‌ موضوعی بود که پیش از این نیز فعالیت‌های اقتصادی سپاه، بانک مرکزی و وزارت نفت را تحت تاثیر قرار داده بود و آنچه اهمیت این اقدام را برای ایران پررنگ‌ می‌کند موضوع اعلام مرگ برجام است.

از منظر بازار سرمایه در بیش از یک سال گذشته، موضوع برجام به مثابه سوپاپ اطمینانی برای بازارهای مالی کار می‌کرد. هر گاه دولت‌ها در فرازهای بازار دلار نفسشان به شماره می‌افتاد دست به دامن اخبار برجامی، برای ایجاد جو روانی و عقب نشینی قیمت دلار در بازار می‌شدند.

به نظر می‌رسد پس از برو بیاهای فراوان، باید برجام را از دست رفته بدانیم و اکنون نهاد پولی کشور باید به دنبال راه دیگری باشد که در مواقع مقتضی، بتواند ترمز دلار را با آن بکشد.

تجارت‌نیوز در گفت‌وگویی با عبداله مشکانی کارشناس بازارهای مالی، تاثیر تحریم‌های احتمالی جدید اتحادیه اروپا بر بازار سرمایه به ویژه ارز را بررسی کرد:

شریان حیاتی ارز، باز است

این کارشناس بازارهای مالی با تاکید بر اینکه تحریم‌های جدید اثر عملی بر بازارهای سرمایه کشور ندارد توضیح داد: از قبل سپاه، بانک مرکزی و وزارت نفت تحریم بودند و با این اتفاق صرفا تگ تحریمی سپاه تغییر می‌کند.

او با اشاره به اینکه فعلا نهادهای مذکور، تحریم ثانویه هستند، خاطرنشان کرد: در صورت تصویب تحریم‌های جدید توسط پارلمان اروپا، تگ تحریمی، به SDGT (به معنای تحمل تبعات حقوقی مترتب بر گروه های تروریستی و حامیان آنهاست) تغییر خواهد کرد و در لیست تحریم‌های تروریستی قرار می‌گیرند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه، به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید تبعات عملی ندارد، گفت: همین الان هم ترنس اکشن‌های مالی سپاه،‌ بانک مرکزی و وزات نفت متوقف است. بنابراین فقط ممکن است حساسیت برخی بانک‌های کشورهای همسایه نظیر عراق و امارات که با ایران کار می‌کنند بیشتر شود، مانند شرکت‌هایی که با مجموعه پیمانکاری و زیر مجموعه نهادهای نظامی کار می‌کنند ممکن است از این به بعد حساسیت‌هایی داشته باشند.

او افزود: ممکن است حساسیت‌هایی نیز برای برخی شرکت‌های بورسی که سهامدار آنها صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح هستند و محصولات این شرکت‌ها را صادرات می‌کنند ایجاد شود.

مشکانی عنوان کرد: در صورت رای آوردن تحریم‌های پارلمان اروپا علیه ایران، شاید تنگناهایی ایجاد شود، اما طی این مدت راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها پیدا کرده‌ایم. شاید مقداری هزینه مبادلاتمان افزایش یابد، منتها احتمال اینکه بتواند شریان حیاتی ارز کشور را ببندد، بعید است.

او ضمن اشاره به اینکه در حال حاضر ایران از طریق شرکت‌های واسطه‌ای، محصولات تولید داخل را می‌فروشد خاطرنشان کرد: با این اقدام، ارز را تامین می‌کنیم و در سامانه نیما برای واردات عرضه می‌کنیم. این در حالی است که شرکت‌های پوششی به این راحتی قابل شناسایی نیستند. ضمن اینکه وقتی شرکت‌های پوششی شناسایی می‌شوند، شرکت‌های جدیدی ثبت می‌شود.

کشورهای همسایه ملزم به رعایت حسن همجواری

این کارشناس بازارهای مالی تاثیر تحریم‌ها را فشار صرف به اقتصاد و مردم ایران دانست و یادآور شد: طبیعی است که ما از ابزارهای مختلف برای دور زدن تحریم‌ها استفاده کنیم این در حالی است که کشورهای همسایه به دلیل همجواری با ایران، الزاماتی دارند که باید حسن همجواری را رعایت کنند والا در نقطه مقابل، ایران هم می‌تواند برای آنها دردسر ایجاد کند.

او درباره تاثیر تحریم‌های پارلمان اروپا بر بازار سرمایه گفت: این اقدام صرفا در آن حدی که هزینه مبادلات را مقداری آن هم به صورت مقطعی بیشتر کند بر بازار اثر دارد و بیشتر جو هیجانی است، برای اینکه نشان دهد برجام کنار گذاشته شده است.

مشکانی با اشاره به اینکه قیمت دلار در بلند مدت تابعی از نقدینگی و تورم است افزود: در کوتاه مدت، بازارساز با عرضه یا عدم عرضه به بازار جهت می‌دهد و در بلند مدت نرخ ارز، تابع نقدینگی و تورم است. بنابراین صرفا تحریم یا تغییری در تحریم‌ها اثر ملموس بر بازار سرمایه ندارد.

شوک تحریم‌ها مقطعی است

او اثر تحریم‌های جدید را بیشتر شوکی هیجانی به بازار دانست و افزود: نقدینگی رو به رشد است، بودجه امسال بسته شده و تراز عملیاتی، کسری ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی دارد، بنابراین در بلند مدت عوامل یاد شده می‌تواند بیشترین تاثیر را روی نرخ ارز بگذارد و موضوعات فعلی، جو کوتاه مدت و روانی ایجاد می‌کند که اصطلاحا به آن نوسانات تکنیکالی گفته می‌شود.

این کارشناس بازارهای مالی درباره پیش بینی قیمت دلار گفت: اسکناس آمریکایی در همین کانال ۴۰ هزار تومانی تا پایان سال باقی می‌ماند، اما برای سال آینده می‌تواند در کانال‌های بالاتر قرار بگیرد. اگر بخواهیم قیمت واقعی دلار را با نقدینگی بسنجیم رقم‌هایی بالاتر از نرخ فعلی را باید متصور باشیم و علت اصلی این صعود را نیز باید در تورم و نقدینگی جستجو کنیم نه تحریم‌ها

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

آخرین پیش ‌بینی‌ها را هر روز در صفحه پیش بینی بازارها بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • سید مهدی

    رای گیری برای تحریم سپاه دیشب بود و دوشنبه تصمیم میگیرن که اجرائیش کنن یا نه، امروز رای گیری در مورد برجامه !

    • ناشناس

      درسته

    • ناشناس

      رویترز: فعلا سپاه در فهرست قرار نمی‌گیردرویترز نیز نوشت: اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه وزرای امور خارجه ۳۷ نفر را به فهرست تحریم‌های خود علیه ایران اضافه خواهد کرد، اما علیرغم قطعنامه پارلمان اروپا که از شورای اروپا می‌خواهد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کند، تحریم نخواهد کرد
      اروپا گربه هم گیر افتاده نه میتونه بی خیال برجام بشه و برنه به سیم آخر نه جرات برگشت به برجام به خاطر مسائل حقوق بشری دوستانو داره،
      تعلیق برجام رای نیاورد و مسله سپاه هم اجرایی نمیشه این وسط فقط مردم بیگناه ایران از دو طرف چوب میخورند

  • قاسم

    آقای مشکانی کارشناس تجارت نیوز، ضرب المثل
    بزک نمیر بهار میاد! را به زبان ساده و گویا توضیح دادند🥴😎🥴