کد مطلب: ۱۹۹۸۳۱

تحقق اتفاقات مورد نظر بانکی میان اروپا و ایران

تحقق اتفاقات مورد نظر بانکی میان اروپا و ایران

ساسان شاهویسی گفت: اتفاقات مورد نظر بانکی میان اروپا و ایران در حال تحقق است.

یک تحلیلگر ارشد مسائل اقتصادی گفت: تحریم‌ها نسبت به فعالیت‌های بانکی و دلاری تغییری پیدا نکرده و بخش اعظم روابط اقتصادی ما با اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ساسان شاهویسی با بیان اینکه اتفاقات مورد نظر بانکی میان اروپا و ایران در حال تحقق است، انتقادی را مبنی بر عدم واریز پول‌های حاصل از نقل و انتقالات در حساب‌های ایران در اروپا مطرح کرد و گفت: حتی نمایندگان ارشد وزارت خارجه اذعان دارند که پول‌ها نزد خودمان است و مشکلی پیش نمی‌آید ولی متاسفانه در منظر اقتصاد بین‌الملل مشکل مبنی بر اثرگذاری پول قدرتمندی بنام دلار است.

وی ادامه داد: درست است که قوانین امریکا بصورت داخلی و یک جانبه تنظیم می‌شود، ولی قدرت اعمال این سیاست‌ها در حوزه دلارهای بین المللی اثر پذیری دارد و بازگشت پذیری دلار و کارکرد ایران با دلار را تحت شرایطی قرار داده که می‌توان گفت تحریم‌ها نسبت به فعالیت‌های بانکی و دلاری تغییری پیدا نکرده و بخش اعظم روابط اقتصادی ما با اروپا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

شاهویسی گفت: امریکا بجز تحریم‌های هسته‌ای که در برجام به آن‌ها پرداخته شد، تحریم‌های یک یا دو جانبه [را لغو نکرده]؛ بنابراین ما نمی‌توانیم از منابع برجام استفاده‌ای حداکثری نماییم.

بعنوان مثال شرکت توتال قراردادی با ما می‌نویسد اما در عمل بدلیل اینکه تحریم‌های جدید امریکا، بخشی از منافع اروپا را دچار چالش می‌کند، [این قرارداد قابل اجرا نیست].

این تحلیلگر اقتصاد بین الملل ادامه داد: در مسیر همکاری ایران و اروپا عوامل داخلی و خارجی وجود دارد؛ در آذر 86 کمیسیون اروپایی یکسری از مشکلات و موانع تجار اروپایی را مطرح کرد ولی چارچوب مؤثر و فعالی میان ایران و اروپا تعریف نشد که توسعه همکاری‌های فی ما بین در این راستا تعریف شود.

شاهویسی با بیان اینکه در این راستا سرمایه گذاری دچار چالش می‌شود، افزود: خلا نقش امریکا در روابط ایران و اتحادیه اروپا وجود دارد که هرجا اتحادیه قصد نزدیکی به ایران را دارد، امریکا تهدیدی را شروع می‌کند و با دوری ایران از اروپا، امریکا یکسری از فرصت‌ها را آزاد می‌کند… ولی اگر نظام بانکی ایران تابع استانداردهای بین المللی باشد، خیال اروپایی‌ها راحت می‌شود.

وی در عین حال انجام معاملات بر اساس یورو-یورو را از دیگر راهکارهای پیش روی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا برشمرد و گفت: باید بتوانیم وارد بازارهای ساختاری اروپا شویم تا این معاملات بر پایه یورو تعریف شود و اگر این اتفاق صورت گیرد، همچون معامله ما با چین یا هند خواهد بود که پول‌های ملی کشورها مبادله می‌شود.

منبع: فصل اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.