کد مطلب: ۱۹۹۵۰۱

تحلیل استخوان مهمترین مشکل جای‌گذاری ایمپلنت

تحلیل استخوان مهمترین مشکل جای‌گذاری ایمپلنت

شانزدهمین کنگره بین‌المللی انجمن جراحان دهان و فک و صورت ( ٢٤ تا ٢٧بهمن ۹۶ در محل هتل المپیک) برگزار می‌شود.

دکتر ارش خجسته با بیان اینکه انجمن جراحان دهان و فک و صورت همزمان با برگزاری کنگره سالانه خود، بخشی را تحت عنوان سمپوزیوم ایمپلنت برگزار می‌کند، گفت: در سال‌جاری هشتمین سمپوزویم بنام سمپوزیوم خلیج فارس برگزار می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی با اشاره به اینکه در سمپوزیوم ایمپلنت هر ساله تلاش می‌شود مطالب و مرز دانشی ایمپلنت دنیا به بحث و بررسی گذاشته شود، افزود: متخصصین جراحی دهان و فک و صورت، پریودنتولوژی و دندانپزشکی عمومی و سایر رشته‌های مرتبط دندانپزشکی جامعه هدف این مباحث هستند.

دانشیار گروه جراحی دهان و فک و صورت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهستی در ادامه؛ بی‌دندانی را یکی از مشکلاتی دانست که با افزایش سن، بسیاری از افراد کشور ما و دنیا به آن دچار می‌شوند و اظهار کرد: هر چند ممکن است به دلایلی از جمله تصادفات، مشکلات مادرزادی، تومورها نیز بی‌دندانی اتفاق بیفتد ولی در کشور ما شایع‌ترین دلیل، کشیدن دندان در سنین بالا به دلیل پوسیدگی یا لق شدن است که خالی بودن فضای دندانی علاوه بر مشکلات زیبایی، مشکلاتی در سیستم گوارشی ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر دندان کشیده شود ولی به موقع و درست جایگزین نشود، استخوان در برگیرنده دندان تحلیل رفته و در نهایت امکان جایگزینی ایمپلنت وجود نخواهد داشت تصریح کرد: امروزه بسیاری از بیماران در جامعه دچار مشکلاتی از جمله تحلیل استخوان‌های فکی شده‌اند که امکان جایگذاری مناسب ایمپلنت را ندارند که باید قبل از جای‌گذاری ایمپلنت، استخوان در برگیرنده ایمپلنت دندانی به درستی بازسازی شود.

خجسته ادامه داد: برای بازسازی استخوان روش‌های مختلفی پیشنهاد شده که یکی از این روش‌ها پیوند استخوان از منابع خارج دهان مانند استخوان لگن، استخوان جمجمعه و استخوان‌های نواحی مختلف فک است که همه این موارد مستلزم جراحی‌های متعدد است و البته امروزه در دنیا روش‌های جدیدی درحال بررسی هستند که استفاده از مهندسی بافت، سلول‌های بنیادی، پزشکی بازساختی برای بازسازی فکین از جمله این موارد هستند.

وی با تاکید به اینکه تلاش شده در هشتمین سمپوزیوم ایمپلنت خلیج‌فارس انجمن جراحان دهان و فک و صورت روش‌های مختلف بررسی شود، گفت: این مباحث با حضور سخنرانان داخلی و خارجی مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

دبیر علمی سمینار ایمپلنت انجمن جراحان دهان و فک و صورت با اشاره به اینکه در این کنگره جراحی‌های زنده بر روی بیمار نیز برنامه‌ریزی شده که طی ساعات بعد از ظهر ارائه می‌شود، افزود: در جهت بهینه‌سازی جای‌گذاری ایمپلنت روش‌های مختلف دیجیتال نیز امروزه مطرح هستند که این مبحث نیز در هشتمین سمپووزیوم مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خجسته با بیان اینکه باید توجه شود که ایمپلنت فقط گذاشتن پیچ در داخل استخوان نیست، بلکه زمان مناسب و جایگاه مناسب قرار دادن ایمپلنت اهمیت بسیاری دارد گفت: درصورتی که استخوان بیمار دچار تحلیل شده باشد نمی‌توان کاری با کیفیت مناسب ارائه نمود که در این راستا ارزیابی و بررسی استخوان موجود و روش‌های بازسازی مهمترین موضوع در درمان موفق ایمپلنت است که ابتدا باید بستر ایمپلنت آماده شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مطالب سمپوزیوم خلیج‌فارس مربوط به بازسازی بستر ایمپلنت که یکی از مهمترین موارد موفقیت درازمدت ایمپلنت است اختصاص یافته خاطرنشان کرد: سالانه کنگره‌های متعددی در کشورهای مختلف دنیا ارائه می‌شود که حضور در این کنگره‌ها نیازمند صرف زمان و هزینه بسیاری بالایی است ولی متاسفانه برخی از همکاران از کنگره‌های داخلی آنگونه که باید استقبال نمی‌کنند درحالی‌که این کنگره از نظر سطح علمی‌، مطابق با کنگره‌های علمی دنیاست که امیدواریم همکاران از مطالب علمی بهره کامل را ببرند.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.