کد مطلب: ۷۴۸۰۵۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شبریز / کاهش تولید و فروش در آذر ۱۴۰۱

تحلیل بنیادی شبریز / کاهش تولید و فروش در آذر 1401

بررسی گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به آذر 1401 شبریز نشان می‌دهد، با وجود اینکه این شرکت پالایشی سعی در حفظ ثبات تولید ماهانه خود داشته، در آذرماه سال جاری با افت سه درصدی در تولید روبه‌رو شده است. همچنین مقدار فروش کل در آذر ماه سال جاری با افت یک درصدی از 540 هزار و 858 متر مکعب در آبان همین سال به 548 هزار و 382 متر مکعب رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار گزارش‌های فعالیت ماهانه شرکت‌های بورسی در سایت کدال، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های بزرگ پالایشی مانند شرکت پالایش نفت تبریز که سهام آن با نماد شبریز در بورس اوراق بهادار تهران معامله می‌شود، در یک ماهه منتهی به آذر سال جاری چه عملکردی از خود بر جای گذاشته‌اند.

شرکت پالایش نفت تبریز فعالیت خود را در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده‌های نفتی از سال 1356 آغاز نمود و در حال حاضر حدود 6.5 درصد از فرآورده‌های نفتی مورد نیاز کشور را تولید می‌کند.

شركت پالايش نفت تبريز در حال حاضر فرآورده‌های گوناگونی را به بازار عرضه می‌کند كه از ميان آن‌ها می‌توان به گاز مايع، بنزين، نفت گاز، نفت كوره، نفت سفيد و سوخت جت اشاره نمود.

لازم به ذکر است سهام این شرکت در آبان‌ماه 89 با قیمت 140 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

در حال حاضر شبریز با ارزش بازاری 49 هزار و 560 میلیارد تومان در گروه فرآورده‌های نفتی، كک و سوخت هسته‌ای معامله می‌شود.

سهامداران پالایش نفت تبریز

شركت «گروه گسترش نفت و گاز پارسيان» حدود 50 درصد از سهام شبریز را در اختیار گرفته است. از این رو بزرگترین سهامدار عمده این شرکت تلقی می‌شود.

همچنین بانک صادرات ايران و بانک تجارت هر یک با تصاحب 5.18 و 4.7 درصد از سهام شبریز دیگر سهامداران عمده آن به حساب می‌آیند.

گفتنی است 29 درصد از سهام شرکت پالایش نفت تبریز نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

شبریز جا مانده پالایشی‌ها

جدولی که در ادامه آمده، به خوبی نشان می‌دهد که سهام شبریز در تمامی بازه‌های زمانی خود از هم‌گروهی‌هایش بازدهی کمتری داشته است.

برای مثال در سه ماه اخیر، در حالی که میانگین گروه پالایشی حدود 30 درصد رشد داشت، سهام شبریز کمتر از 20 درصد افزایش را تجربه کرده است.

بازدهی شبریز

همان طور که در جدول مشاهده می‌شود، شبریز در سایر بازه‌های زمانی کوتاه مدت این سهم پالایشی از رقبا عقب مانده است.

نکته عجیب بازدهی این سهم در بازه زمانی 6 ماهه است، که 22.42 درصد کاهش قیمت داشته است. این در حالیست که شاخص گروه پالایشی و شاخص کل به ترتیب 14.56 و 10.11 درصد رشد داشته‌اند.

کاهش فروش به دنبال کاهش تولید

بررسی گزارش فعالیت یک ماهه منتهی به آذر 1401 شبریز نشان می‌دهد، با وجود اینکه این شرکت پالایشی سعی در حفظ ثبات تولید ماهانه خود داشته، در آذرماه سال جاری با افت سه درصدی در تولید روبه‌رو شده است.

به طوری که تولیدات این شرکت از 561 هزار و 203 متر مکعب در آبان امسال به 543 هزار و 130 متر مکعب در سومین ماه پاییز سال جاری رسیده است.

همچنین مقایسه تولیدات این ماه شبریز با آذر سال گذشته نشان می‌دهد که تولید این شرکت در آذر امسال تنها هزار و 926 متر مکعب رشد داشته است.

روند تولید و فروش ماهانه شبریز

نگاهی دیگر به این گزارش نشان می‌دهد که فروش شرکت پالایش نفت تبریز نیز با افتی نه چندان محسوس روبه‌رو شده است.

به طوری که در این گزارش مقدار فروش کل در آذر ماه سال جاری با افت یک درصدی از 540 هزار و 858 متر مکعب در آبان همین سال به 548 هزار و 382 متر مکعب رسیده است.

در سویی دیگر پالایش نفت تبریز توانست در آذر ماه امسال حدود سه درصد بیشتر از مدت مشابه سال گذشته محصولات خود را به فروش برساند.

گزارش‎های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.