خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۵۸۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد شبندر

تحلیل بنیادی نماد شبندر

شبندر با ارزش بازاری حدود 112 هزار و 309 میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های گروه پالایشی محسوب می‌شود. این گزارش بازدهی و صورت‌های مالی شرکت پالایش نفت بندرعباس را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شبندر با ارزش بازاری حدود 112 هزار و 309 میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین شرکت‌های گروه پالایشی محسوب می‌شود. این گزارش بازدهی و صورت‌های مالی منتشر شده در سایت کدال شرکت پالایش نفت بندرعباس را بررسی می‌کند.

با پالایش نفت بندرعباس بیشتر آشنا شویم

شرکت پالایش نفت بندرعباس در سال 1375 با تغییر نام شرکت ملی گاز مایع ایران تاسیس شد. مرکز اصلی و محل فعالیت این شرکت در استان هرمزگان واقع شده است.

همچنین نام شرکت پالایش نفت بندرعباس در اواخر سال 90 در فهرست شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران درج گردید و چهار ماه پس از آن، سهام این شرکت با نماد « شبندر » و قیمت 114 تومان برای اولین بار عرضه شد.

گفتنی است سرمایه این شرکت در زمان عرضه اولیه هزار و 380 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به 13 هزار و 434 میلیارد تومان رسید.

سهامداران شبندر

بانک رفاه کارگران با در اختیار گرفتن بیش از 30 درصد از سهام شبندر که ارزش حدودی آن 35 هزار و 234 میلیارد تومان است بزرگترین سهامدار عمده شرکت پالایش نفت بندر عباس محسوب می‌شود.

شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان و بانک صادرات ایران نیز دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. به طوری که هر یک به ترتیب 15.42 و 4.8 درصد از سهام شبندر را تحت مالکیت خود درآورده‌اند. گفتنی است 32.14 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامدارن خرد یا به اصطلاح شناور است.

گراف زیر ترکیب سهامداران شبندر و درصد مالکیت آن‌ها را نشان داده است.

سهامداران شبندر و درصد مالکیت آن‌ها

شبندر در مقایسه با گروه خود چقدر بازدهی داشت؟

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس در تمامی بازه‌های زمانی بلندمدت خود از میانگین گروه پالایشی عملکرد بهتری از خود به جای گذاشته است.

برای مثال در یک سال اخیر شبندر حدود 50 درصد رشد داشت. این در حالی است که شاخص گروه پالایشی 42 و شاخص کل تنها 2.91 درصد رشد داشته است.

در سه سال اخیر نیز سهام این شرکت بیشتر از 536 درصد رشد داشته و با توجه به رشد 309 درصدی شاخص کل در این مدت، بازدهی قابل قبولی محسوب می‌شود.

مقایسه بازدهی شبندر با شاخص کل

شبندر در یک سال اخیر چقدر سود ساخت؟

صورت‌های مالی پنج سال اخیر شبندر نشان می‌دهد که این شرکت در مسیر افزایش سودسازی خود است. به طوری که سود خالص این شرکت در سال‌های 1399 و 1400 به ترتیب 408 و 70 درصد افزایش داشته است.

به این ترتیب سود این شرکت در سال گذشته با این افزایش 70 درصدی به 22 هزار و 738 میلیارد تومان رسید. همچنین سود انباشته این شرکت نیز در سال 1400 با جهشی 74 درصدی خود را به 24 هزار و 55 میلیارد تومان رساند.

روند پنج ساله سودسازی سالانه شبندر

صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به شهریور 1401 شرکت پالایش نفت بندرعباس نیز خبر از افزایش 179 درصدی سودسازی این شرکت در نیمه نخست سال جاری می‌دهد. همچنین EPS این شرکت نیز در این دوره حدود 164 تومان ثبت شده است.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • علی

    درود بر جناب سولقانی
    سپاس از گزارش شما. بهتر بود از آینده و تولید و رشد تولید شرکت نیز گزارشی ارائه می فرمودید. در عین حال گزارشی هم از dps سال‌ های قبل می دادید.
    سپاسگزارم