خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۴۸۷۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی وتجارت؛ ناامیدی سهامداران از صعود

تحلیل بنیادی وتجارت؛ ناامیدی سهامداران از صعود

وتجارت با ارزش بازاری 30 هزار و 991 میلیارد تومان یکی از مهم‌ترین لیدرهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به حساب می‌آید. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی این نماد را بررسی می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وتجارت با ارزش بازاری 30 هزار و 991 میلیارد تومان یکی از مهمترین لیدرهای گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری به حساب می‌آید. این گزارش صورت‌های مالی و بازدهی این نماد را بررسی می‌کند.

با بانک تجارت بیشتر آشنا شویم

بانک تجارت از ادغام يازده بانک خصوصی داخلی و مشترک ايرانی و خارجی در مهر ماه 58 با سرمايه‌ای بالغ بر 39 میلیارد ریال تشكيل و در در تیر ماه 99 به ثبت رسید. لازم به ذکر است سرمایه این بانک طی چندین مرحله افزایش سرمایه به 22 هزار و 392 میلیارد تومان رسید.

آخرین افزایش سرمایه این شرکت مربوط به اواخر سال 97 و از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است که به موجب آن سرمایه بانک تجارت 390 درصد افزایش داشته است. گفتنی است سهام این بانک در اردیبهشت 88 با قیمت 120 تومان در بورس تهران عرضه شد.

سهامداران بانک تجارت

همانطور که در گراف زیر مشاهده می‌شود صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی تجارت با در اختیار گرفتن 15.56 درصد از سهام وتجارت بزرگترین سهامدار عمده بانک تجارت محسوب می‌شود.

دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین هر یک با تصاحب به ترتیب 10.14 و 5.91 درصد از سهام بانک تجارت دیگر سهامدار عمده این بانک تلقی می‌شوند.

گفتنی است 44.86 درصد از سهام این بانک نیز در اختیار سهامداران خرد یا به اصطلاح شناور است.

سهامداران وتجارت

کاهش 22 درصدی سهام وتجارت در یک سال اخیر

جدول زیر نشان می‌دهد که سهام بانک تجارت در تمامی بازه‌های زمانی خود کارنامه قابل قبولی ندارد. به طوری که در سه ماه و 6 ماه اخیر قیمت این سهم به ترتیب 8.42 و 23.79 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که شاخص کل در این مدت بازدهی بهتری نسبت به وتجارت ثبت کرده است. در سه سال اخیر نیز سهام بانک تجارت تنها 210 درصد افزایش داشته در حالی که شاخص کل در این مدت بیشتر از 320 درصد افزایش یافته است.

بازدهی وتجارت

کاهش 68 درصدی سودسازی بانک تجارت

صورت‌های مالی چند سال اخیر بانک تجارت نشان می‌دهد که این بانک پس از جبران زیان‌دهی سال 98 خود تا کنون سودساز بوده است.

همچنین صورت‌های مالی 1400 این بانک خبر از کاهش 68 درصدی سود خالص این بانک می‌دهد. به طوری که سود خالص بانک تجارت از 14 هزار و 449 میلیارد تومان در سال 99 به چهار هزار و 501 میلیارد تومان در سال گذشته رسید.

در مقابل، سود انباشته این بانک در سال 1400 با جهش 604 درصدی همراه شد و عدد سه هزار و 856 میلیارد تومان را ثبت کرد.

سودسازی وتجارت

اعداد به میلیارد تومان است

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه بانک تجارت نیز حاکی از افزایش هشت درصدی سود خالص این بانک در نیمه نخست سال جاری است. همچنین وتجارت در این نیمه به ازای هر سهم تنها 6 تومان سود شناسایی کرد.

برای مطالعه بیشتر به بخش کدال تجارت‌نیوز مراجعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • یا الله

    با سلام وتحیت ودرود به روح وروان حضرت فاطمه زهرا (س) روحی وجسمی لتراب قبرها الفداء والفناء وتسلیت ایام گرانقدر فاطمیه (س).. صندوق سهامی سهم آشنا در حال سودآوری سهامدارانش قرار گرفته تا جایی که در این ایام سقوط ونزول وقرمز ومنفی بودن شاخص وکلیت بازار این صندوق مثبت ودارای رشد وصعودی است قبلا وبشدت از این صندوق انتقاد شدیدی داشتم این کامنت بمنزله خرید وفروش نیست تصمیم با سروران گرام