کد مطلب: ۷۲۷۳۹۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ بررسی عملکرد نمادهای گروه قند و شکر

شرکت‌های بورسی زیر ذره‌بین؛ بررسی عملکرد نمادهای گروه قند و شکر

بررسی و مقایسه سودسازی شرکت‌های قند و شکر حاکی از عملکرد خوب این شرکت‌های بورسی است. البته شرکت‌های قشیر و قشکر زیان‌ده بودند و به ویژه قشکر در آخرین دوره 6 ماهه خود با افزایش این زیان روبه‌رو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، با انتشار صورت‌های مالی ۶ ماهه در سامانه کدال ، این پرسش مطرح می‌شود که شرکت‌های گروه قند و شکر بورس در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته چه عملکردی از خود نشان دادند؟

بررسی و مقایسه سودسازی شرکت‌های قند و شکر نشان می‌دهد برخی از این شرکت‌ها سودساز و برخی دیگر زیان‌ده بوده‌اند. البته شرکت‌های قشیر و قشکر نه تنها زیان‌ده بودند بلکه در آخرین دوره 6 ماهه خود با افزایش این زیان روبه‌رو شدند. همچنین شرکت قند نیشابور نیز در پایان اسفند 1400 با کاهش سودسازی خود مواجه شد.

قهکمت

«قند هکمتان» اولین شرکت بررسی شده از گروه قند و شکر است که در نیمه نخست سال 1401 توانست سود خالص خود را 175 درصد افزایش دهد و این عدد را از 53 میلیارد تومان به 147 میلیارد تومان برساند. همچنین EPS این شرکت نیز در این دوره معادل 51 تومان ثبت شده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1400 حدود 60 درصد کاهش داشته است. گفتنی است این کاهش به دلیل افزایش سرمایه 593 درصدی این شرکت در این مدت است.

قزوین

«کارخانجات قند قزوین» در نیمه نخست امسال جهش 45 درصدی را در سودسازی خود ایجاد کرد و این عدد را به 39 میلیارد تومان رساند. همچنین این شرکت در این مدت به ازای هر سهم 19 تومان سود شناسایی کرد.

قپیرا

شرکت «فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر» در 6 ماهه پایان دی ماه 1400 توانست سود خود را حدود 18 درصد افزایش دهد. از این رو سود خالص این شرکت در این دوره از 63 میلیارد تومان به 75 میلیارد تومان رسید. EPS این شرکت نیز در این دوره معادل 29 تومان ثبت شده است.

قصفها

شرکت «قند اصفهان» در نیمه نخست سال 1401 موفق شد 25 میلیارد و 30 میلیون تومان سود بسازد. مقایسه این عدد با دوره مشابه سال قبل خبر از افزایش 14 درصدی سودسازی این شرکت می‌دهد. از طرفی این شرکت گروه قند و شکر در نیم‌سال 1401 به ازای هر سهم 128 تومان سود محقق کرده است.

قچار

«فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال» در 6 ماهه نخست سال جاری توانست 40 میلیارد و 585 میلیون تومان سود بسازد. از این رو سود خالص این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تغییر چندانی نکرده است. همچنین این شرکت در این دوره به ازای هر سهم 16 تومان سود شناسایی گرده است.

قنیشا

«قند نیشابور» دیگر شرکت گروه قند و شکر است که در این گزارش بررسی شده است. صورت‌های مالی نشان می‌دهند این شرکت در 6 ماهه پایان 1400 با افت بیشتر از 50 درصدی سودسازی خود مواجه شده است. به طوری که سود خالص این شرکت در این دوره از 30 میلیارد تومان به 14 میلیارد تومان رسیده است. همچنین این شرکت در این دوره به ازای هر سهم 54 تومان سود شناسایی کرده که در مقایسه با مدت مشابه سال 1399 حدود 52 درصد کاهش داشته است.

قشیر

زیان شرکت «قند شیروان قوچان و بجنورد» در نیمه نخست سال جاری بیشتر از 70 درصد کاهش داشت و عدد هشت میلیارد و 500 میلیون تومان را ثبت کرد. همچنین این شرکت در نیم‌سال 1401 به ازای هر سهم 11 تومان زیان شناسایی کرد.

قشکر

«شکر شاهرود» آخرین شرکت گروه قند و شکر است که در این گزارش بررسی شده است. صورت‌های مالی 6 ماهه منتهی به پایان اسفند سال 1400 قشکر خبر از عملکرد فاجعه‌بار این شرکت در این مدت می‌دهند. به طوری که زیان این شرکت در این دوره با جهش هزار و 544 درصدی به 19 میلیارد و 628 میلیون تومان رسید. همچنین این شرکت در این دوره به ازای هر سهم هشت تومان زیان شناسایی کرده است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.