کد مطلب: ۷۲۵۶۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی نماد آسیاتک؛ کاهش درآمد ۱۹ میلیارد تومانی در زمان اختلال اینترنت

تحلیل بنیادی نماد آسیاتک؛ کاهش درآمد 19 میلیارد تومانی در زمان اختلال اینترنت

اختلال اینترنت علاوه بر آسیب به کسب و کارها و اپراتورهای تلفن همراه، درآمد شرکت‌های فعال در حوزه اطلاعات و ارتباطات را نیز کاهش داده است. صورت‌های مالی ماهانه آسیاتک نشان می‌دهد این شرکت در زمان اختلال اینترنت با کاهش 19 میلیارد تومانی درآمد خود روبه‌رو شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی‌ها نشان می‌دهد اختلال اینترنت علاوه بر آسیب به کسب و کارها و اپراتورهای تلفن همراه، درآمد شرکت‌های فعال در حوزه اطلاعات و ارتباطات را نیز کاهش داده است. صورت‌های مالی ماهانه آسیاتک نشان می‌دهد این شرکت در زمان اختلال اینترنت با کاهش 19 میلیارد تومانی درآمد خود روبه‌رو شده است.

با آسیاتک بیشتر آشنا شویم

شرکت «انتقال داده‌های آسیاتک» در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۲ و به منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT تاسیس شد. در ادامه سهام این شرکت در اردیبهشت سال 1401 در بورس تهران عرضه شد. گفتنی است سرمایه این شرکت در زمان تاسیس حدود 100 میلیون تومان بود که پس از پنج مرحله افزایش سرمایه به 200 میلیارد تومان رسید.

هدف اصلی آسیاتک، انجام کلیه فعالیت‌های مخابراتی، ارتباطی و اطلاعاتی انتقال داده‌ها بر اساس پروانه FCP و سایر پروانه‌ها و کلیه عملیات‌های صادرات ، واردات و خرید و فروش تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط با فناوری انتقال داده‌ها است.

سهامدارن آسیاتک چه شرکت‌هایی هستند

شركت سرمایه‌گذاری مهرگان سرمایه پارس با تصاحب حدود 24 درصد از سهام آسیاتک بزرگترین سهامدار عمده این شرکت محسوب می‌شود. همچنین شركت فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد و صندوق سرمایه‌گذاری آتیه باران هریک با در اختیار گرفتن به ترتیب 10.44 و 10.35 درصد از سهام آسیاتک دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند. گفتنی است بیش از 14 درصد از سهام این شرکت نیز در اختیار سهامداران خرد است.

سهامداران آسیاتک

افت 40 درصدی سهام آسیاتک در زمان اختلال اینترنت

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سهام آسیاتک در سه بازه هفتگی، ماهانه و سه ماهه بازدهی ضعیف‌تری نسبت به شاخص کل ثبت کرده است. بخش بزرگی از این کاهش قیمت سهام آسیاتک به دلیل اختلال اینترنت در مهرماه 1401 است. به نحوی که سهام آسیاتک از 30 شهریور تا کنون نزدیک به 40 درصد افت داشته است.

سهامداران آسیاتک

اختلال اینترنت درآمد آسیاتک را 19 میلیارد تومان کاهش داد

همزمان با اختلال اینترنت در مهر 1401 بسیاری از شرکت‌های حوزه اطلاعات و ارتباطات با کاهش درآمد خود روبه‌رو شدند. یکی از این شرکت‌ها انتقال داده‌های آسیاتک بود که با افت بیش از 19 میلیارد تومانی درآمد خود نسبت به شهریور امسال مواجه شد. از این رو درآمد این شرکت در مهر 1401 حدود 96 میلیارد تومان ثبت شد. این عدد کمترین میزان درآمد آسیاتک در پنج ماه اخیر بوده است.

درامد ماهانه آسیاتک

آسیاتک در 6 ماه اخیر چقدر سود ساخت؟

بررسی صورت‌های مالی 6 ماهه آسیاتک حاکی از آن است که این شرکت گروه اطلاعات و ارتباطات در سه دوره گذشته خود روند صعودی سودسازی داشته است. به طوری که سود خالص این شرکت در 6 ماهه نخست سال جاری با بیش از 30 درصد افزایش نسبت به نیم‌سال 1400 عدد 75 میلیارد و 703 میلیون تومان را ثبت کرده است.

درآمد 6 ماهه آسیاتک

همچنین سود عملیاتی این شرکت در نیمه نخست سال 1401 نیز در مقایسه با مدت مشابه سال قبل معادل 23 درصد افزایش داشته است. گفتنی است سود انباشته آسیاتک در نیم‌سال 1401 حدود 184 میلیارد تومان ثبت شده است. از سویی دیگر این شرکت در این دوره موفق شد به ازای هر سهم 37 تومان سود شناسایی کند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    حقشه تا اینقدر بسته هارو گران نفروشه