کد مطلب: ۷۵۵۶۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی شفن / کارنامه ضعیف در ۹ ماهه ۱۴۰۱

تحلیل بنیادی شفن / کارنامه ضعیف در 9 ماهه 1401

انتظارات برای افزایش تقاضای متانول توسط چین سبب افزایش دو تا پنج دلاری در هر تن شده است. با وجود اینکه شفن در حوزه تولید متانول فعالیت می‌کند اما با این حال در 9 ماهه 1401 عملکرد خوبی از خود نشان نداده است. باید دید این افزایش قیمت جهانی متانول می‌تواند روی بازدهی سهام شفن تاثیر بگذارد یا خیر؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت پتروشیمی فن‌آوران در اردیبهشت ماه سال 77 با سرمایه اولیه یک میلیون تومانی تاسیس شد.

سهام این شرکت در بهمن‌ماه سال 1386 با قیمت اولیه 675 تومان برای اولین بار در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.

با شفن بیشتر آشنا شویم

موضوع اصلی فعالیت این شرکت احداث، راه‌اندازی و بهره‌برداری کارخانه‌های صنعتی به منظور تولید و فروش محصولات پتروشیمی است.

طبق آمار منتشر شده در سال 2022 از نشریه آرگوس، ظرفیت سالانه تولید متانول در جهان حدود 175 میلیون تن بوده که سهم ایران از آن 14 میلیون تن، معادل هشت درصد تولید جهانی است.

متانول یکی از مهمترین ماده‌های مورد مصرف در در صنایع پتروشیمی است و به دلیل وابسته بودن تولید بسیاری از محصولات شیمیایی به این ماده، از این محصول به عنوان یکی از 3 محصول مهم در صنعت پتروشیمی نام برده می شود.

ظرفیت تولید متانل شرکت پتروشیمی فن‌آوران، یک میلیون تن در سال است. این مقدار شامل هفت درصد تولید داخل ایران می‌شود.

لازم به ذکر است این شرکت تنها تولید کننده اسید استیک در ایران است.

شركت سرمايه‌گذاری نفت و گاز و پتروشيمی تامين با در اختیار گرفتن بیش از 50 درصد از سهام شفن بزرگترین سهامدار عمده آن تلقی می‌شود.

شركت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی كشوری و شركت گروه پتروشيمی تابان فردا هر یک با در اختیار گرفتن 17.33 و 15.42 درصد از سهام این شرکت دیگر سهامداران عمده آن تلقی می‌شوند.

مقایسه بازدهی شفن با هم‌گروهی‌ها

مقایسه بازدهی سهام شرکت پتروشیمی فن‌آوران با شاخص کل و شاخص گروه شیمیایی نشان می‌دهد که شفن در تمامی بازه‌های زمانی خود از شاخص گروهش ضعیف تر عمل کرده است.

برای مثال در بازه زمانی سه ماهه، در حالی که شاخص گروه شیمیایی 18.15 درصد رشد داشته، شفن با افت 0.75 درصدی روبه‌رو شده است.

شفن بازدهی

گزارش ۹ ماهه منتهی به آذر ۱۴۰۱ شفن

گزارش‌های سود و زیان 9 ماهه شرکت پتروشیمی فن‌آوران نشان می‌دهد که درآمد این شرکت از فروش محصولاتش نسبت به دوره مشابه سال گذشته با کاهش 14 درصدی مواجه شده است.

البته در سود عملیاتی و خالص این شرکت این کاهش محسوس تر است.

به طوری که سود حاصل از عملیات و سود خالص این شرکت در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال 1400 به ترتیب 71 و 56 درصد کاهش داشته است.

به موجب کاهش سود عملیاتی و سود خالص شفن در 9 ماهه امسال، این دو عدد به 987 میلیارد تومان و هزار و 66 میلیارد تومان رسیده‌اند.

سود وزیان شفن

نسبت‌های مالی این شرکت نیز خبر از پایین آمدن چشمگیر حاشیه‌های سود عملیاتی و خالص این شرکت می‌دهند.

به طوری که حاشیه سود عملیاتی شفن در 9 ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 31.88 درصد افت داشته و به 16.53 درصد رسیده است.

همچنین حاشیه سود خالص این شرکت نیز در این دوره 17.86 درصد ثبت شده است.

حاشیه سود شفن در 9 ماهه 1401-1

گزارش‌های تولید و فروش شرکت پتروشیمی فن‌آوران نشان می‌دهد که این پتروشیمی در دوره 9 ماهه 1401 نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 6 درصدی در تولید خود مواجه شده است.

تولید شفن

بازار جهانی وضعیت بد شفن را بهبود می‌بخشد؟

انتظارات برای افزایش تقاضای متانول توسط چین سبب افزایش دو تا پنج دلاری در هر تن شده است.

همچنین با پایان یافتن تعطیلات سال جدید چینی در 28 ژانویه، امکان افزایش این تقاضا نیز بیشتر خواهد شد.

از دیگر دلایل این افزایش قیمت متانول در بازارهای جهانی می‌شود به خبر ممنوعیت واردات متانول اروپا از روسیه و ترس از کمبود عرضه این محصول اشاره کرد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.