خبر مهم:

کد مطلب: ۷۲۹۱۰۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

تحلیل بنیادی آپ؛ روند نزولی سودسازی

تحلیل بنیادی آپ؛ روند نزولی سودسازی

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه آپ که در سایت کدال منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت در مهرماه سال جاری با افزایش 5 درصدی، درآمد خود را به 671 میلیارد تومان رساند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه آپ که در سایت کدال منتشر شده نشان می‌دهد که این شرکت در مهرماه سال جاری با افزایش 5 درصدی، درآمد خود را به 671 میلیارد تومان رسانده است.

آپ از کجا شروع کرد؟

شرکت «آسان پرداخت پرشین» که با نام آپ شناخته می‌شود، در اردیبهشت ماه سال 88 به عنوان شرکت ارائه دهنده خدمات PSP با اخذ مجوز از بانک‌ مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.

پس از آن در اواخر مهرماه سال 95 سهام این شرکت در بورس تهران عرضه شد. گفتنی است سرمایه این شرکت در ابتدا 10 میلیون تومان بود که پس از 10 مرحله افزایش سرمایه به 555 میلیارد تومان رسید.

لازم به ذکر است این شرکت مجوزی تحت عنوان ارائه‌کننده خدمات پرداخت از شاپرک دارد. همچنین هدف آسان پرداخت پرشین، گسترش و تسهیل خدمات پرداخت الکترونیک و در برگرفتن طیف وسیع‌تری از انواع پرداخت الکترونیک است.

در حال حاضر آپ با ارزش بازاری حدود سه هزار و 507 میلیارد تومان در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن معامله می‌شود.

ترکیب سهامداران آپ

دو شخص حقیقی با تصاحب بیشتر از 44 درصد از سهام آپ بزرگترین سهامداران عمده این شرکت محسوب می‌شوند.

همچنین شرکت گسترش فناوری‌های نوین و صندوق رفاه و تامین آتیه، هر یک با در اختیار داشتن به ترتیب 18.06 و 17.99 درصد از سهام آپ دیگر سهامداران عمده این شرکت به حساب می‌آیند.

همچنین 14.26 درصد از سهام این شرکت در اختیار سهامداران خرد است. گراف زیر ترکیب سهامداران آپ را نشان می‌دهد.

سهامداران آپ

آپ؛ جامانده گروه خود

همانطور که در جدول زیر مشاهده می‌شود، آپ در تمامی دوره‌های زمانی خود از گروه «رايانه و فعاليت‌های وابسته به آن» بازدهی کمتری ثبت کرده است.

به طوری که در یک سال اخیر سهام این شرکت بیشتر از 53 درصد کاهش داشته، این در حالی است که شاخص کل و میانگین گروه این شرکت بازدهی مثبتی داشتند.

نکته قابل توجه این جدول کاهش 18.28 درصدی سهام آپ در سه سال اخیر است. در حالی که شاخص کل حدود 361 درصد رشد داشته است.

بازدهی آپ

کاهش سودسازی آپ در سال 1400

بررسی صورت‌های مالی سالانه آپ حاکی از روند نزولی سودسازی این شرکت در چهار سال اخیر است. به طوری که سود خالص این شرکت از سال 1397 تا 1400 بیشتر از 58 درصد کاهش داشته است.

همچنین صورت‌های مالی سال گذشته این شرکت خبر از سودسازی 120 میلیارد تومانی آپ در پایان سال مال 1400 می‌دهد. مقایسه این عدد با سود خالص شرکت آسان پرداخت پرشین در سال 99 حاکی از کاهش 41 درصدی سودسازی این شرکت در سال گذشته است.

سالانه آپ

از طرفی بررسی صورت‌های مالی نیمه نخست سال جاری آپ نشان می‌دهد که این شرکت در این دوره توانست به روند نزولی سودسازی خود پایان دهد.

به طوری که سود خالص 6 ماهه این شرکت پس از سه دوره کاهش با افزایش 57 درصدی روبه‌رو شد و عدد 45 میلیارد تومان را ثبت کرد.

6 ماهه آپ

EPS این شرکت نیز در نیمه نخست سال جاری هشت تومان ثبت شده است.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.