کد مطلب: ۸۱۳۰۹۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

تحلیل بنیادی کگل / تاثیر نوسانات بازارهای جهانی بر سودسازی گل گهر

تحلیل بنیادی کگل / تاثیر نوسانات بازارهای جهانی بر سودسازی گل گهر

صورت‌های مالی سالانه شرکت معدنی و صنعتی گل گهر نشان می‌دهد، شرکت در سال مالی 1401 نتوانسته است روند صعودی درآمدزایی سال‌های گذشته خود را ادامه دهد و همین امر سبب شده تا کگل در سال گذشته با وجود افزایش مقدار فروش، با افت سودسازی روبه‌رو شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نگاهی به صورت مالی سالانه کگل در سال مالی 1401 که در سایت کدال منتشر شده، حاکی از کاهش درآمد شرکت در سال 1401 نسبت به سال 1400 است. به طوری که شرکت در این سال 44 هزار و 455 میلیارد تومان از فروش محصولات خود درآمد کسب کرد. این در حالیست که درآمد شرکت در سال 1400 حدود 49 هزار و 87 میلیارد تومان بود.

درآمد حاصل از فروش

کاهش سودسازی در سال 1401

نکته منفی صورت مال سال 1401 کگل، رشد هزینه‌های تولید شرکت با وجود کاهش درآمد آن است که سودسازی کگل را به شدت کاهش داده است. به نحوی که بهای تمام‌شده محصولات گل گهر در سال 1401 از 26 هزار و 229 میلیارد تومان در سال 1400 با رشدی 25 درصدی به 32 هزار و 737 میلیارد تومان رسیده است.

علاوه بر این، هزینه‌های عمومی شرکت نیز در این دوره نسبت به سال مالی 1400 حدود 58 درصد افزایش داشته است. همه این‌ها سبب شد تا کگل نتواند سودسازی خود را نسبت به سال 1400 افزایش دهد.

سود خالص

به این ترتیب شرکت گل گهر در سال مالی 1401 از مجموع عملیات خود حدود 10 هزار و 16 میلیارد تومان سود شناسایی کرد که نسبت به سال 1400 بیشتر از 54 درصد کاهش داشت.

البته سود خالص شرکت با وجود افزایش حدود سه برابری هزینه‌های مالی شرکت به دلیل بخشودگی مالیاتی در سال 1401 در پایان این سال مالی معادل 11 هزار و 164 میلیارد تومان بود که همین امر سبب شد تا سود خالص شرکت از سود عملیاتی آن بیشتر شود.

گفتنی است این عدد در مقایسه با سود سال 1400 که مشمول مالیات نیز می‌شد، حدود 46 درصد افت داشته است.

افزایش مقدار فروش

مقدار فروش کگل

نکته قابل توجه گزارش عملکرد تولید و فروش شرکت گل گهر، افزایش مقدار فروش شرکت در سال 1401 نسبت به سال 1400 است. این در حالیست که شرکت در این سال نتوانست سودسازی خود را افزایش دهد.

برای توضیح کاهش سودسازی گل گهر، در نگاه اول می‌توان به پارامتر‌های اقتصاد کلان اشاره کرد. چرا که با افزایش نرخ بهره فدرال رزرو، قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی کاهش پیدا کرده است. اما نگاهی به صورت‌های مالی گل گهر نشان می‌دهد، بازار داخلی هدف این شرکت قرار گرفته است. چرا که در سال گذشته تنها 13.92 درصد از محصولات گل گهر صادر شده است.

اما سیاست‌هایی از قبیل کاهش دستوری قیمت‌های فروش در بورس کالا، جلوگیری از صادرات محصولات و اعمال عوارض سنگین صادراتی و همچنین شرایط فروش ارزان‌تر محصولات به دلیل تحریم، سبب شد تا محصولات شرکت در سال 1401 با کاهش قیمت روبه‌رو شوند.

این در حالیست که در سال 1401 دلار جهش بیش از 80 درصدی را تجربه کرد و همین امر سبب بروز انتظار تورمی در اواخر سال گذشته و به دنبال آن در سال جاری شده است. به این ترتیب با رشد قیمت دلار، هزینه‌های تولید شرکت نیز افزایش داشته و در ادامه نیز تاثیر آن نمایان‌تر خواهد بود.

با توجه به اینکه نوسان قیمت‌ جهانی کامودیتی‌ها طبیعی است، اما سیاست‌های ذکر شده می‌تواند گل گهر را در ادامه راه به باتلاق زیان بکشاند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.