خبر مهم:

کد مطلب: ۵۶۲۴۰۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کدام سیگنال باعث رشد بورس در هفته‌های گذشته شد؟

کدام سیگنال باعث رشد بورس در هفته‌های گذشته شد؟

حالا چند هفته‌ای است که بازار سهام روند صعودی خود را تثبیت کرده و اگر اصلاحی هم در آن رخ می‌داد به سرعت تغییرات مثبت در آن جایگزین می‌شوند. سوال اینجا است که در روزهای گذشته چه دلیل برای رشد بازار سهام وجود دارد و کدام سیگنال روند بازار را تغییر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دو هفته‌ای از برگزاری مجامع شرکت‌های بورسی می‌گذرد و به نظر می‌رسد در روزهای گذشته عامل مهم در رشد بازار واریز سودهای تقسیمی شرکت‌های بورسی بوده که به سهامداران خود داده‌اند. همچنین در روزهای گذشته کاهش چشم‌گیر نرخ سود بین بانکی گمانه‌های زیادی درباره تاثیر مثبت این عامل در بازار سهام زده شده است. اما سوال اینجا است که کدام سیگنال باعث روند صعودی بازار سهام شده است.

بسیاری از کارشناسان بانکی معتقدند کاهش نرخ سود بین بانکی ممکن است در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی را بر روی بازار سرمایه با آزاد شدن نقدینگی از بانک‌ها به سمت بازار به ارمغان بیاورد اما در بلند مدت با ایجاد حباب به بحرانی دوباره در بورس ختم می‌شود.

حالا چند هفته‌ای است که بازار سهام روند صعودی خود را تثبیت کرده و اگر اصلاحی هم در آن رخ می‌داد به سرعت تغییرات مثبت در آن جایگزین می‌شوند. سوال اینجا است که در روزهای گذشته چه دلیل برای رشد بازار سهام وجود دارد و کدام سیگنال روند بازار را تغییر داده است.

مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه در همین مورد به تجارت‌نیوز گفت: کاهش نرخ سود بین بانکی در بازار سرمایه تاثیر بسزایی را به خصوص بر شرکت‌های DPS محور می‌گذارد و این شرکت‌ها از کاهش آن منتفع می‌شوند. اما بیشتر از تاثیر این نرخ بر اقتصاد و بازار سهام در حال حاضر ابهام انتخاب سران اقتصادی دولت جدید است که ریسک جدیدی را به بازار تحمیل می‌کند.

افنانی افزود: چند هفته‌ای از شروع مجامع می‌گذرد و این مجامع نشان می‌دهد بازار ظرفیت رشد را دارد و از مقاومت‌های خود عبور کرده است همچنین DPSهای تقسیمی شرکت‌ها عددهای قابل توجهی را نشان می‌دهند که نشان از وضعیت مطلوب بازار سهام دارد. شرکت‌هایی مثل پتروشیمی‌ها،پالایشی‌ها یا فلزی‌ها با توجه به انتشار گزارش‌های معقولشان ظرفیت رشد خود را افزایش داده‌اند.

او می‌گوید: امسال به دلیل بالا رفتن نرخ دلار و تورم، در نوع و قیمت فروش محصولات شرکت‌ها بعضا با شناسایی ۱۰۰ درصدی سود نسبت به سال گذشته مواجه شدیم البته انتشار گزارشات یک ماهه از سمت شرکت‌ها هم خالی از لطف در بازار نبود و همین مورد هم بر روند صعودی بازار موثر واقع شد.

افنانی تاکید کرد: با توجه به روند بازار و کاهش تحرکات اصلاحی نمادها اگر افرادی مایل به سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف هستند بهترین گزیته برای سرمایه‌گذاری بلند مدت بازار سهام خواهد بود و سودهای قابل توجهی را هم افراد می‌توانند شناسایی کنند. در وضعیت فعلی شرکت‌های بنیادی که از ارزندگی خوبی هم برخوردار هستند با دید بلند مدت گزینه بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند.

وی افزود: اگر افرادی با دید بلند مدت به بازار نمی‌خواهند ورود کنند و آگاهی کاملی نسبت به بازار ندارند بهتر از از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند که ریسک کمتری را هم دارند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با شماست که میگه بری صندوق. بله شمایی که با یک منفی میفروشی با یک مثبت میخری. همین تویی که هیچی از ارزش سهام نمیدونی. با شماست. با مردم عوامی هست که برای دلالی میان بورس نه سرمایه گذاری

  • ناشناس

    رشد شاخص اما زیان بیشتر سهامداران خرد، جالب است این قمارخانه

    • ناشناس

      عمو جون صدبار شنیدی یکبار در موردش فکر نکردی
      اینم یکبار دیگه
      شاخص میانگین همه شرکتها وسهام بازاره و شما شاخص نخریدی پرتفوی خودت رو ببین سهام خریدی
      البته اگه به شاخص کل نگاه میکنی که فقط چند تا شرکت بزرگ رو نشون میده اگه از اونا نداشته باشی وقتی شاخص مثبته سهامت منفیه ولی توجه داشته باش شاخص کلی که با مثبت زورکی چندتا شاخص ساز بالا میره موقته زیاد بهش اهمیت نده همانطور که گفتم شاخص شما پرتفوی و سهام خودت است

  • ناشناس

    کدوم رشد، رشد دستوری، زیان سهامداران بیشتر شده

  • ناشناس

    دولت تزویر برو به جهنم

  • ناشناس

    هنوز پایانی سهام تغییر نکرده اصلاح بعدی شروع می‌شود

  • ناشناس

    مسوولان دولت تدبیر و امید و دست نشانده های آنها در سازمان بورس، خودتون بهتر میدونید اگر شاخص برسد به اوجش در سال 99، باز هم قیمت سهام دیگر آنقدر رشد نمی کند و مردم همچنان در زیان باقی می مانند، پس یک مقدار غیرت داشته باشید در این شاخص های کف اینقدر با اصلاح های متوالی با روحیه و روان میلیون ها نفر بازی نکنید.

  • ناشناس

    خاطره کلاهبرداری اصلاح طلبان تزویر و امید در بورس فراموش نمی شود.

  • ناشناس

    برای برگشت اعتماد و اطمینان به بورس بهتر از این هم هست امسال درصد بالایی شرکتها سود تقسیم کردند و سودآوری خوبی هم داشتند و در برنامه هست که تمام و کمال آنرا اکثر شرکتها در اولین فرصت توسط سجام به حساب سهامداران واریز کنند این خودش سیگنال مثبتی از بهبود وضعیت بورسه

    • ناشناس

      شاخص عمودی و بدون توقف خوب نیست پارسال تابستان نتیجش رو دیدیم >> ضرر سهامدار

  • ناشناس

    همونهایی که تا دیروز حرف از اصلاح کوتاه مدت برای ادامه رشد بازار میزدی ناسزا میشنیدی امروز آخر وقت یه کم منفی دیدن رفتن تو صف فروش مثل این یکساله و آه و ناله ها و بورس ریزشیه بفروشید الفرار رو از همونها میشنوید اینها فکر میکنند بورس وقتی مثبته باید تا دو میلیون بقول خودشون عمودی بره

  • ناشناس

    تجارت نیوز اونکه از خبرهات با تحلیل کارشناسات که بجای تحلیل بورس تحلیل اخبار خارجی می کنند مثلا افغانستان چی شده یا نشده حالا هم وقت پیدا کردی یک روز کمی منفی شده خبر و نظرات رو هم فقط منفی بافی گذاشتی